Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1
29.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Také u Lotusu se najde řada prototypů, které se nedostaly do sériové výroby. Jedním je M300 z pera Petera Stevense, jenž měl doplnit či nahradit Esprit.
Profesor Peter Stevens je vyhlášeným britským designérem, který se do dějin automobilů zapsal velmi tučným a nesmazatelným písmem. Z jeho návrhů nakonec vznikly takové perly, jako je Jaguar XJR-15, McLaren F1 nebo několik závodních modelů od Subaru. Pět let se tento umělec také nacházel v čele designového oddělení Lotusu, kde v osmdesátých letech mimo jiné vytvořil konečnou podobu Elanu nebo faceliftu legendárního Espritu.
Lotus v osmdesátých letech zatoužil doplnit nabídku sportovních modelů s motorem uprostřed a v reakci na to vznikl v roce 1984 projekt M300 od Giugiara, který ho obohatil přídomkem Etna. Jenomže tato vize nakonec nedopadla a projekt byl zrušen. Peter Steven se ještě před odchodem k McLarenu nechtěl vzdát a zahájil tak o čtyři roky později činnost na voze, který by původní myšlenku naplnil. Kódový název M300 novém projektu zůstal.
V roce 1988 tak nakonec vznikl vůz s motorem uprostřed a šasi, jež kombinovalo hliník s uhlíkovými vlákny. Tvary karoserie a ostatně i celá koncepce tedy připomínaly například nejnovější model od Lamborghini - Huracán. Přitom však měl vůz nadále nádech Espritu. Před zadní nápravou se objevil osmiválcový motor Cadillacu, neboť v té době General Motors vlastnilo značku Lotus.
Pokud půjdeme do větších podrobností, dozvíme se, že pohonná jednotka V8 disponovala blokem North Star, osazena ovšem byla hlavami Lotusu, což znamenalo čtyřventilovou techniku, jaká měla zajišťovat vyšší výkon a zároveň i vyšší efektivitu. Stejně jako podvozek, byla i karoserie vyrobena z kompozitů. Po stránce vzhledu se Stevensovi podařilo navodit dokonalou příbuznost ke značce, zároveň ale také našel inspiraci ve stíhacích letounech. Ty také ostatně připomíná M300 tvarem střechy a C-sloupku, stejně jako prosklením.
Přestože tento projekt neměl příliš velkou podporu od GM, nakonec (přesně v roce 1988) došlo alespoň k vytvoření modelu v měřítku 1:1 a právě ten si prohlížíte na fotografiích. O rok později přesvědčil Stevense Gordon Murray, aby přešel k němu do McLarenu a to hned do čela designového oddělení. Pokud se pak podíváme i na McLaren F1, zjistíme, že s Lotusem M300 sdílí některé estetické aspekty. Takže takto nějak zemřel projekt, který se nikdy nedočkal sériové výroby, což nám přijde docela škoda. Aktuálně nás ale mrzí, že Lotus tolik otálí s budoucím Espritem.
Lotus M300 od Petera Stevense nakonec nevznikl v jiné podobě než jako model v měřítku 1:1. Pod kapotou však byl motor V8 od Cadillacu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Policie dostala výslovný zákaz pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před hodinou - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
před 2 hodinami - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před 4 hodinami - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 5 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva