Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1

Také u Lotusu se najde řada prototypů, které se nedostaly do sériové výroby. Jedním je M300 z pera Petera Stevense, jenž měl doplnit či nahradit Esprit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1

29.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Také u Lotusu se najde řada prototypů, které se nedostaly do sériové výroby. Jedním je M300 z pera Petera Stevense, jenž měl doplnit či nahradit Esprit.

Profesor Peter Stevens je vyhlášeným britským designérem, který se do dějin automobilů zapsal velmi tučným a nesmazatelným písmem. Z jeho návrhů nakonec vznikly takové perly, jako je Jaguar XJR-15, McLaren F1 nebo několik závodních modelů od Subaru. Pět let se tento umělec také nacházel v čele designového oddělení Lotusu, kde v osmdesátých letech mimo jiné vytvořil konečnou podobu Elanu nebo faceliftu legendárního Espritu.

Lotus v osmdesátých letech zatoužil doplnit nabídku sportovních modelů s motorem uprostřed a v reakci na to vznikl v roce 1984 projekt M300 od Giugiara, který ho obohatil přídomkem Etna. Jenomže tato vize nakonec nedopadla a projekt byl zrušen. Peter Steven se ještě před odchodem k McLarenu nechtěl vzdát a zahájil tak o čtyři roky později činnost na voze, který by původní myšlenku naplnil. Kódový název M300 novém projektu zůstal.

V roce 1988 tak nakonec vznikl vůz s motorem uprostřed a šasi, jež kombinovalo hliník s uhlíkovými vlákny. Tvary karoserie a ostatně i celá koncepce tedy připomínaly například nejnovější model od Lamborghini - Huracán. Přitom však měl vůz nadále nádech Espritu. Před zadní nápravou se objevil osmiválcový motor Cadillacu, neboť v té době General Motors vlastnilo značku Lotus.

Pokud půjdeme do větších podrobností, dozvíme se, že pohonná jednotka V8 disponovala blokem North Star, osazena ovšem byla hlavami Lotusu, což znamenalo čtyřventilovou techniku, jaká měla zajišťovat vyšší výkon a zároveň i vyšší efektivitu. Stejně jako podvozek, byla i karoserie vyrobena z kompozitů. Po stránce vzhledu se Stevensovi podařilo navodit dokonalou příbuznost ke značce, zároveň ale také našel inspiraci ve stíhacích letounech. Ty také ostatně připomíná M300 tvarem střechy a C-sloupku, stejně jako prosklením.

Přestože tento projekt neměl příliš velkou podporu od GM, nakonec (přesně v roce 1988) došlo alespoň k vytvoření modelu v měřítku 1:1 a právě ten si prohlížíte na fotografiích. O rok později přesvědčil Stevense Gordon Murray, aby přešel k němu do McLarenu a to hned do čela designového oddělení. Pokud se pak podíváme i na McLaren F1, zjistíme, že s Lotusem M300 sdílí některé estetické aspekty. Takže takto nějak zemřel projekt, který se nikdy nedočkal sériové výroby, což nám přijde docela škoda. Aktuálně nás ale mrzí, že Lotus tolik otálí s budoucím Espritem.


Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1 - 1 - Lotus M300 1988 01Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1 - 2 - Lotus M300 1988 02Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1 - 3 - Lotus M300 1988 03Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1 - 4 - Lotus M300 1988 04
Lotus M300 od Petera Stevense nakonec nevznikl v jiné podobě než jako model v měřítku 1:1. Pod kapotou však byl motor V8 od Cadillacu

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.