Lotus Exige S Type 72: černozlatý klenot

Anglický Lotus oslavuje nejúspěšnější vůz F1 všech dob, Lotus 72, který dosáhl 20 vítězství Grand Prix v letech 1970 a 1975, velmi originálním způsobem. Na trhu se totiž objevila speciální edice kupé Exige S v černozlatém provedení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lotus Exige S Type 72: černozlatý klenot

8.1.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Lotus Exige S Type 72: černozlatý klenot

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Anglický Lotus oslavuje nejúspěšnější vůz F1 všech dob, Lotus 72, který dosáhl 20 vítězství Grand Prix v letech 1970 a 1975, velmi originálním způsobem. Na trhu se totiž objevila speciální edice kupé Exige S v černozlatém provedení.

Lotus s typovým označením 72 byl řízen takovými slavnými jezdci, jako byl Jochen Rindt, Emerson Fittipaldi, Ronnie Peterson a Jacky Ickx. Tento černozlatý vůz v barvách vyhrál tři tituly v šampionátu konstruktérů (1970, 1972 a 1973) a byl u dvou titulů mistra světa (první vyhrál Jochen Rindt v roce 1970 a druhý Emerson Fittipaldi v roce 1972).

Lakování speciálního modelu Exige S připomíná známé a snadno rozpoznatelné černozlaté formulové vozy Lotus 72. Efekt dotváří i černozlatá kola z lehkých slitin, která ukrývají brzdy AP Racing a mohuné přítlačné křídlo na zádi. Také v interiéru se tento vůz liší nápadnými detaily. Součástí jeho standardní výbavy je tzv. Sport Pack, který klade důraz především na kvalitu interiéru. Uvnitř dvousedadlového vozu tak nalezneme sportovní sedadla se zlatými švy a třeba i speciální plaketu s číslem vozu z limitované série. Vždyť pro Evropu bude vyrobeno pouze dvacet vozů, stejně jako pro domovskou Anglii. Z tohoto důvodu se exkluzivní provedení stane vyhledávaným artiklem automobilových sběratelů

Pojďme ale zpátky k technice. Lotus Exige S Type 72 je vybaven dokonce i klimatizací, diferenciálem s omezenou svorností a protiprokluzovým systémem. Ten ocení každý řidič, protože pouze 935 kilogramů těžký Exige S, pohání za sedadly umístěný přeplňovaný čtyřválec pocházející od japonské Toyoty se zdvihovým objemem 1,8 litru. Ten díky proměnnému časování ventilů a „turbu“ nabízí největší výkon 240 koní a dá se vytáčet až k hranici 8500 1/min. Proto tento vůz vyniká zejména ve sprintu na 100 km/h, který se odehraje za pouhých 4,5 sekundy. Nejvyšší rychlost je pak slušných 233 km/h a díky své lehkosti překvapí tento vůz i udávanou kombinovanou spotřebou paliva pouhých 6,5 l/100 km.

Jak je u Lotusů zvykem, i tento sportovní automobil nabízí především zážitek z jízdy daný lehkostí, skvělou vyvážeností a hbitostí. V kombinaci s atraktivním kabátem připomínající úspěchy značky v královské Formuli 1 se každý jeho řidič stává hned hvězdou. Chce to jenom maličkost v podobě čtyřiceti tisícovek eur a trochu rychlosti, protože po vozech limitované edice se zcela jistě zapráší.


Lotus Exige S Type 72: černozlatý klenot - 1 - Lotus Exige4Lotus Exige S Type 72: černozlatý klenot - 2 - Lotus Exige3Lotus Exige S Type 72: černozlatý klenot - 3 - Lotus Exige5Lotus Exige S Type 72: černozlatý klenot - 4 - Lotus Exige2

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše