Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lincoln Continental Concept 2002: pionýra retrodesignu popravily potíže Fordu
26.1.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V roce 2002 ukázal Lincoln koncept Continental, kterým chtěl navázat na někdejší slávu tohoto jména. Restrukturalizace Fordu mu však vystavila stop.
Lincolnu, luxusní značce amerického Fordu, to v současné době příliš nejde. Svou situaci se snaží zlepšit představením faceliftovaného SUV Navigator, v roce 2002 však na autosalonu v Los Angeles představil koncept sedanu, jehož produkční verze mohla velmi dobře konkurovat špičkovým luxusním limuzínám.
Lincoln prodával luxusní vůz s názvem Continental v letech 1939 - 1948 jako dvoudveřové kupé nebo kabriolet. V roce 1956 do světa vyjela druhá generace, označená jako Mark II, a od té doby byl Continental v nabídce až do roku 2002. Tehdy skončila výroba deváté generace, která stejně jako osmá již měla pohon předních kol, ale hnal ji osmiválcový motor uložený napříč před přední nápravou.
Desátou generací měl být opět luxusní sedan s retrodesignem, dvanáctiválcem a pohonem zadních kol. Jako koncept se ukázal na autosalonu v Los Angeles na sklonku podzimu roku 2002. Měl to být návrat k věhlasu tohoto modelu v 60. letech 20. století, kdy jméno Continental neznamenalo středně velké věci s pohonem přední nápravy, ale obří luxusní stroje.
Ve stříbrnomodré barvě Silver Sea Spray, na dvaadvacetipalcových chromovaných kolech, se zavazadelníkem, který vám náklad podal, a se zadními dveřmi otvíranými proti směru jízdy, bez B-sloupků a rámů oken, vzbudil velký zájem, byl totiž jedním z prvních kroků směrem k retrodesignu, který je v automobilové branži živý dodnes. Úžasný koncept Fordu Mustang páté generace, stejně jako koncept již zmíněného Chrysleru 300C, přišly na svět až o rok později.
Maska chladiče na přídi může připomínat křídla, která najdeme na současných Lincolnech. Byla vysoustružená z jediného kusu hliníku. Čtyři kruhové světlomety po jejích stranách využívaly technologie optických vláken - zdroj světla byl jinde a do parabol světlo vedla vlákna. Tato technologie, vyvinutá ve spolupráci s firmou Philips, spotřebovávala méně energie a zároveň svítila lépe než halogenové žárovky. Světelný kužel se také dal lépe směrovat.
Palubní deska obsahovala kromě klasických budíků plně nastavitelné displeje, které mohly zobrazovat např. teploty všeho možného, voltáž elektrického systému, telematiku nebo navigaci. Interiér byl čalouněn prvotřídní anilinovou kůží krémové barvy. Kůže byla nejen na sedačkách, stropu a výplních dveří - podlaha byla potažena místo obyčejného velurového koberce kůží nakrátko ostříhaných ovcí. Všechny čtyři sedačky byly nastavitelné a sklopné všemi myslitelnými směry a bylo dokonce možno sklopením předních opěradel dozadu vytvořit lůžka. Přední sedačky v sobě měly zabudované notebooky a o nedostatku prostoru kterýmkoliv směrem cestující slýchali nanejvýš z rádia.
Koncept měl pod kapotou již zmíněný atmosférický dvanáctiválcový motor, který z 5,9 litrů objemu dával 414 koní a 560 Nm. Síla putovala přes šestistupňový automat na zadní kola, která byla také řízena. Všechna kola byla nezávisle zavěšena pomocí víceprvkových náprav. Koncept měl na délku 5,44 metru, široký byl 1,95 m a vysoký 1,5 m. Rozvor náprav činil 347 centimetrů.
Ford se však nedlouho poté začal potýkat s ekonomickými problémy, jejichž následky jsou na způsob fungování celé firmy znát dodnes. Její následná restrukturalizace měla za následek, že nikdy nedošlo na výrobu tohoto luxusního stroje, který by klidně mohl bojovat se sedmičkovými BMW nebo eskovými Mercedesy. Nástupce deváté generace Lincolnu Continental je dnes velký sedan MKS, založený na Fordu Taurus, vedle tohoto díla jen chudý příbuzný...
Lincoln Continental Concept byl v roce 2002 jedním z prvních vozů, které přinesly retro design, na jehož vlně se automobilismus nese dodnes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva