Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lamborghini LM002: Rambo Lambo mělo motor 7,2 V12 a nádrž na 290 litrů paliva
21.12.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
SUV s kůží a dřevem v kabině, 450 k pod kapotou, pohonem 4x4 a obřími koly. Nový Cayenne? Ne, 30 let staré Lamborghini, takový italský Hummer.
Když se v 70. letech soutěžilo o to, kdo dodá americké armádě nová auta, Lamborghini bylo jedním ze soutěžících. Jak ale z historie víme, italský návrh nevyhrál. O pár let později však Sant'Agata Bolognese dostala znova chuť na vládní zakázky, tak nabídla armádám Severoatlantické aliance další stroj. Ani tentokrát nebyla úspěšná.
Z několika vojenských prototypů, mezi které patřilo například Cheetah či LM001, oba s americkými osmiválci umístěnými vzadu, ale nakonec vzniklo něco trochu jiného - terénní pick-up LM002. Ten už měl úplně jiné šasí a hlavně motor umístěný vepředu. Pozice za zadní nápravou byla shledána jako nevhodná po stránce jízdních vlastností, zejména pro terénní vůz.
LM002 se představilo v roce 1986 na bruselské autoshow. Karoserii tvořily hliníkové a laminátové pláty na trubkovém šasi. Působila velmi svalnatě, zas tak velká ale nebyla, zejména dnešní optikou - LM002 je dlouhé 4,9 metru, vysoké 1,8 metru a široké přesně dva metry. Vozu se záhy začalo přezdívat Rambo Lambo, takové vzbudilo pozdvižení.
Vůz byl velký, těžký a vypadal neohrabaně, úplně jinak, než byli lidé od automobilky vyrábějící sportovní vozy typu Countach zvyklí. Navíc to byl pick-up a tento typ karoserie je spojený s pracovními vozy. Tady ale nebyla korba určena tolik k převážení hnoje, jako spíš na parádu. V příplatkové výbavě také byly dvě trojmístné lavice na korbu; se čtyřmi sedačkami v interiéru tak mohlo LM002 převézt až deset lidí. Karoserie se údajně původně stavěly ve Španělsku, ale kvalita zpracování byla tak špatná, že se Lamborghini záhy rozhodlo je vyrábět samo. To znamenalo o něco vyšší náklady, ale také pozoruhodně dobrou kvalitu zpracování - LM002 dodnes zůstává jedním z nejkvalitněji sestavených Lamborghini vůbec.
Dojem síly, který vůz svým vzhledem budil, byl podpořen také pod kapotou. Zde byl motor z Coutache, jen s trochu menším kompresním poměrem kvůli použití obyčejného paliva - 5,2litrový dvanáctiválec o 450 koních a 497 Nm, plněný šesti dvojitými karburátory Weber 44 DCNF. Nebyla to ale jediná pohonná jednotka, která se pod kapotu LM002 dostala. K mání byl také 7,2litrový dvanáctiválec Lamborghini L804, původně určený pro pohon rychlých sportovních člunů. Ten dával okolo 600 koní.
Oba motory pochopitelně poháněly všechna kola, a to přes manuální pětikvalt od ZF se závodní kulisou řazení - mezi 2. a 3. převodovým stupněm byla rovná dráha a zpátečka byla tam, kde je v obyčejných autech první kvalt. U sporťáků to není tak neobvyklé, třeba i Porsche 928 má kulisu řazení takto uspořádanou, ale v SUV je to nevídaná věc. Dost pravděpodobně to ale souvisí s převzetím motoru i převodovky z Countache.
Třebaže mělo LM002 ohromný výkon, soupeřící s nejsilnějšími SUV dneška, zas tak rychlé nebylo. Aerodynamiku si jistě dovedete představit už při pohledu na tento stroj a také vůz nebyl z nejlehčích, ani přes zmíněnou karoserii z laminátu a hliníku - vážil 2,7 tuny. Na stovce byl s 5,2litrovou V12 za 7,8 vteřiny a zvládl 210 km/h. Ze spotřeby by dnešní ekologický aktivista dostal infarkt - vůz si bral 30 litrů na 100 km. Nádrž však byla dimenzovaná bohatě - pojala 290 litrů benzínu a vůz tak mohl mezi zastávkami pro palivo ujet nějakých 960 km.
LM002 ale nebylo jen na parádu zbohatlíkům, bylo také patřičně vybaveno do terénu. Mělo redukční převodovku a tři samosvorné diferenciály; přední do 25 % svornosti, zadní do 75 % a středový stejně tak, ten ale bylo možno manuálně uzamknout tlačítky na středovém tunelu. A také jste si mohli navolit pohon jen zadní nápravy. Ani pneumatiky nepocházely z prodejny na rohu. Pirelli speciálně vyvinulo dva typy terénních pneumatik, které nazvalo Scorpion. Jeden byl pro asfalt a písek, druhý jen na písek. Rozměry jsou impozantní, jak ostatně ukazují i fotografie - 325/65 VR17.
Po stránce brzd je LM002 docela moderní, alespoň tedy vpředu. Tam najdeme čtyřpístkové třmeny a větrané kotouče, vzadu jsou bubny o průměru 12 palců. A o tlumení nerovností se starají tlumiče s vinutými pružinami a všechna čtyři kola jsou nezávisle zavěšena, tedy podobně jako v dnešní době. Listová pera u Lamborghini nečekejte.
Interiér, jak ukazují i obrázky, bylo možno odít do jemných kůží s detailním prošíváním, je tu i dřevěné obložení a rovnou dva popelníky - jeden pro přední, druhý pro zadní sedačky. Možností individualizace byla samozřejmě spousta, v podstatě všechny postavené LM002 vznikly přesně podle chuti zákazníků. Ti se rekrutovali z řad králů, celebrit i diktátorů; úplně první LM002 si údajně koupil marocký král a jeden kus vlastnil i Udaj Husajn, syn nechvalně známého diktátora. Tento konkrétní vůz se podařilo zcela zničit americké armádě - chtěli otestovat automobilovou bombu a neuvědomili si, že to, co z garáže zabitého diktátorova syna za tímto účelem vytáhli, je vzácné Lamborghini.
V letech 1986 - 1993, kdy se Lamborghini LM002 vyrábělo, vzniklo přes tři stovky kusů; některé zdroje hovoří o 301 exemplářích, jiné o 328. Jako nové v roce 1986 stálo 134 500 dolarů, což je v dnešních cenách asi 287 tisíc dolarů, tedy téměř 6,3 milionu korun. Dnes se prodávají okolo 200 tisíc dolarů (téměř 4,4 milionu korun), pokud jsou zachovalé; jeden červený kousek ve špičkovém stavu a s necelými 29 tisíci najetými kilometry bude v lednu k mání v Arizoně v aukci pořádané domem RM Auctions. Počáteční cena je 175 tisíc dolarů (přes 3,8 milionu korun) a očekává se, že změní majitele za zhruba 225 tisíc dolarů (přes 4,9 milionu korun).
Lamborghini LM002 přesně splňuje požadavky na luxusní SUV, a to i ty dnešní - lány kůže a dřeva v kabině, obrovská kola a spousta síly pod kapotou. Odpovídá této kategorii také cenově, a to jak v době svého vzniku, tak ještě i dnes. A má za sebou i závodní historii, účastnil se například proslulé soutěže Rallye Paříž-Dakar a údajně si tam nevedl špatně. Je zcela namístě označit LM002 za milník v historii sant'agatské automobilky, třebaže chystané SUV Urus na něj jistě odkazovat nebude...
Lamborghini LM002 skombinovalo 450 koní dvanáctiválce a dobré terénní schopnosti
V Rallye Paříž-Dakar si údajně nevedlo špatně
Dnes bývají kusy v dobrém stavu, jako tento v Arizoně, k mání za zhruba 200 tisíc dolarů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 8 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva