Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada Samara ukončila svou dlouhou pouť životem, náhradou je nová Granta
27.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Kvůli vývoji Samary bylo nakoupeno přes 20 licencí, došlo i na spolupráci s Porsche. Teď už na to všechno může vzpomínat v důchodu.
Lada Samara patří k automobilům, které kdysi definovaly česko-ruské přátelství, byla totiž jedním z mála zahraničních automobilů, jež byly na tuzemský trh importovány. S touto výjimečnou pozicí Samary už dříve mnohé provedlo cosi sametového, teď už je konec i se samotným vozem - automobilka AvtoVAZ na Štědrý den výrobu pětidveřového hatchbacku ukončila. Ten tak následoval třídvířko, jež se na „onen svět“ odebralo v létě letošního roku, zatímco sedan byl poslán do důchodu již loni v prosinci.
Ronit krokodýlí slzy však rozhodně nemusíte, i když minimálně cenou by si to pětidvířko zasloužilo. K mání totiž bylo již od 274 000 rublů (cca 168 tisíc korun), ani tato relativní láce však nenahnala do showroomů Lady enormní počet zákazníků, neboť letos bylo prodáno jen 37 689 exemplářů. Začalo být tedy evidentní, že zastaralá technika potřebuje nástupce, jímž se podle výrobce stane nová Granta.
Na budoucnost se ale dnes zaměřovat nechceme, místo toho si posvítíme na minulost. Pro značku byla totiž Samara velmi důležitá, neboť byla prvním modelem, který se prodával ve velkém množství. A to nejen v Rusku, ale také na mezinárodních trzích, k čemuž přispěl hlavně pohon předních kol. Není proto divu, že vůz dostával pravidelné revize vzhledu i techniky.
Počátek jeho životní dráhy můžeme vysledovat k jaru 1977, kdy se objevily první návrhy. V prosinci následujícího roku již byly na světě první prototypy, pro sériovou výrobu však byla zapotřebí účast zahraničních partnerů. V roce 1980 tak byla podepsána dohoda s Porsche, které konzultovalo design, a firmou UTS, jež spadala pod Fiat a dohlížela na techniku.
Tím ovšem ruské snahy o dokonalost nekončily. Pro Samaru tak bylo nakoupeno více než dvacet zahraničních licencí, jež zahrnovaly hřebenové řízení, spojku, přední kotoučové brzdy, vzpěry MacPherson, dveřní zámky či pneumatiky. V roce 1984, kdy byl zahájen prodej, tak vůz nabízel prvotřídní mix prostornosti, nízké spotřeby i ovladatelnosti.
S touto koncepcí si Samara vystačila až do konce devadesátých let, kdy přišla první velká modernizace, se kterou dorazila nová příď, nárazníky, světlomety či vylepšená palubní deska a vnitřní dveřní panely. O šest let později se pak na světlo světa dostala takzvaná druhá generace (nejprve jako sedan, hatchback dorazil až v roce 2001), která bez výraznějších změn pokračovala až do letošního roku.
Detailní pohled na techniku přitom jen dokazuje, že vůz již opravdu nemohl soupeřit s mnohem vyspělejší konkurencí. Motor o 1,6litrovém objemu totiž disponoval osmiventilovou technikou, výkonem 81 koní a točivým momentem 132 Nm. V kombinaci s pětistupňovým manuálem pak zvládal maximálku 160 km/h, zatímco spotřeba činila 7,2 l/100 km.
Než ovšem naše dnešní povídání uzavřeme detailním přehledem vyráběných exemplářů, musíme zmínit jednu zajímavost. A sice pohonnou jednotku WHA 415, kterou nebylo nic jiného než Wankel produkující 142 koní. Tato verze však nebyla příliš spolehlivá, a tak se jí navzdory působivé rychlosti prodalo jen pár exemplářů. Většinou policii, jež ji využívala jako speciál pro pronásledování.
Lada Samara první generace v číslech
Lada 2108: Třídveřový hatchback, výroba v letech 1984-2004, prodáno 884 651 kusů
Lada 2109: Pětidveřový hatchback, výroba v letech 1986-2006, prodáno 1 615 995 kusů
Lada 21099: Sedan, výroba v letech 1990-2008, prodáno 1 040 475 kusů
Lada Samara druhé generace v číslech
Lada 2115: Sedan, výroba v letech 1997-2012, prodáno 752 957 kusů
Lada 2114: Pětidveřový hatchback, výroba v letech 2001-2013, prodáno 923 930 kusů
Lada 2113: Třídveřový hatchback, výroba v letech 2004-2013, prodáno 73 039 kusů
Lada Samara v obrazech
Poslední exemplář Lady Samary byl vyroben na Štědrý den
Samara se od roku 1984 prodávala jako třídveřový hatchback. Pětidvířko a sedan dorazily až později
Zdroj: ZR.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva