Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada Samara ukončila svou dlouhou pouť životem, náhradou je nová Granta
27.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Kvůli vývoji Samary bylo nakoupeno přes 20 licencí, došlo i na spolupráci s Porsche. Teď už na to všechno může vzpomínat v důchodu.
Lada Samara patří k automobilům, které kdysi definovaly česko-ruské přátelství, byla totiž jedním z mála zahraničních automobilů, jež byly na tuzemský trh importovány. S touto výjimečnou pozicí Samary už dříve mnohé provedlo cosi sametového, teď už je konec i se samotným vozem - automobilka AvtoVAZ na Štědrý den výrobu pětidveřového hatchbacku ukončila. Ten tak následoval třídvířko, jež se na „onen svět“ odebralo v létě letošního roku, zatímco sedan byl poslán do důchodu již loni v prosinci.
Ronit krokodýlí slzy však rozhodně nemusíte, i když minimálně cenou by si to pětidvířko zasloužilo. K mání totiž bylo již od 274 000 rublů (cca 168 tisíc korun), ani tato relativní láce však nenahnala do showroomů Lady enormní počet zákazníků, neboť letos bylo prodáno jen 37 689 exemplářů. Začalo být tedy evidentní, že zastaralá technika potřebuje nástupce, jímž se podle výrobce stane nová Granta.
Na budoucnost se ale dnes zaměřovat nechceme, místo toho si posvítíme na minulost. Pro značku byla totiž Samara velmi důležitá, neboť byla prvním modelem, který se prodával ve velkém množství. A to nejen v Rusku, ale také na mezinárodních trzích, k čemuž přispěl hlavně pohon předních kol. Není proto divu, že vůz dostával pravidelné revize vzhledu i techniky.
Počátek jeho životní dráhy můžeme vysledovat k jaru 1977, kdy se objevily první návrhy. V prosinci následujícího roku již byly na světě první prototypy, pro sériovou výrobu však byla zapotřebí účast zahraničních partnerů. V roce 1980 tak byla podepsána dohoda s Porsche, které konzultovalo design, a firmou UTS, jež spadala pod Fiat a dohlížela na techniku.
Tím ovšem ruské snahy o dokonalost nekončily. Pro Samaru tak bylo nakoupeno více než dvacet zahraničních licencí, jež zahrnovaly hřebenové řízení, spojku, přední kotoučové brzdy, vzpěry MacPherson, dveřní zámky či pneumatiky. V roce 1984, kdy byl zahájen prodej, tak vůz nabízel prvotřídní mix prostornosti, nízké spotřeby i ovladatelnosti.
S touto koncepcí si Samara vystačila až do konce devadesátých let, kdy přišla první velká modernizace, se kterou dorazila nová příď, nárazníky, světlomety či vylepšená palubní deska a vnitřní dveřní panely. O šest let později se pak na světlo světa dostala takzvaná druhá generace (nejprve jako sedan, hatchback dorazil až v roce 2001), která bez výraznějších změn pokračovala až do letošního roku.
Detailní pohled na techniku přitom jen dokazuje, že vůz již opravdu nemohl soupeřit s mnohem vyspělejší konkurencí. Motor o 1,6litrovém objemu totiž disponoval osmiventilovou technikou, výkonem 81 koní a točivým momentem 132 Nm. V kombinaci s pětistupňovým manuálem pak zvládal maximálku 160 km/h, zatímco spotřeba činila 7,2 l/100 km.
Než ovšem naše dnešní povídání uzavřeme detailním přehledem vyráběných exemplářů, musíme zmínit jednu zajímavost. A sice pohonnou jednotku WHA 415, kterou nebylo nic jiného než Wankel produkující 142 koní. Tato verze však nebyla příliš spolehlivá, a tak se jí navzdory působivé rychlosti prodalo jen pár exemplářů. Většinou policii, jež ji využívala jako speciál pro pronásledování.
Lada Samara první generace v číslech
Lada 2108: Třídveřový hatchback, výroba v letech 1984-2004, prodáno 884 651 kusů
Lada 2109: Pětidveřový hatchback, výroba v letech 1986-2006, prodáno 1 615 995 kusů
Lada 21099: Sedan, výroba v letech 1990-2008, prodáno 1 040 475 kusů
Lada Samara druhé generace v číslech
Lada 2115: Sedan, výroba v letech 1997-2012, prodáno 752 957 kusů
Lada 2114: Pětidveřový hatchback, výroba v letech 2001-2013, prodáno 923 930 kusů
Lada 2113: Třídveřový hatchback, výroba v letech 2004-2013, prodáno 73 039 kusů
Lada Samara v obrazech








Poslední exemplář Lady Samary byl vyroben na Štědrý den
Samara se od roku 1984 prodávala jako třídveřový hatchback. Pětidvířko a sedan dorazily až později
Zdroj: ZR.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejnovější články
Škoda začala odhalovat svou novou vlajkovou loď, bude to další velmi kontroverzní novinka
před 3 hodinamiUž i Němci chápou: „Automobilky kvůli elektromobilům uvízly v katastrofální spirále ztrát.” Uniknout z ní nebude snadné
před 4 hodinamiBMW poprvé ukázalo novou elektrickou řadu 3. Vypadá to, že ji znovu trápí stejný problém jako dnešní pětku
před 6 hodinamiNová Audi nedostala prakticky žádná tlačítka na palubní desce, zato ve dveřích jich mají až 23. Je to vrchol okaté láce
před 7 hodinamiŠkoda ukáže elektrickou Octavii poprvé už letos, postupná poprava bestselleru začne v srpnu
včera
Živá témata na fóru
- Chlubítko univerzální 03.15. 13:16 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 09:26 - Zajda
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee