Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde
1.10.2020 | Petr Prokopec
Lada dnes stále prodává původní Nivu z roku 1977, kterou modernizuje a říká ji 4x4. Do její nabídky se dostal i vůz pojmenovaný Niva z konce 90. let, v prodeji ale měl být dávno ještě jiný.
AvtoVAZ na sklonku loňského roku ukončil partnerství s americkým koncernem General Motors a odkoupil zpět poloviční podíl v jejich společném podniku. Zpět do vlastnictví Rusů se díky tomu dostal mimo jiné název Niva, který používá na druhé generaci tohoto vozu již nabízeného dealery Lady a donedávna si říkal Chevrolet. Až s odstupem času odhalené detaily této transakce ale ukazují, co všechno se mezi Rusy a Američany odehrálo a upřesňují, proč jsme se dosud nedočkali Nivy mladší než čtyři resp. dvě dekády.
Jak jsme již zmínili, jméno legendárního off-roadu, který u nás proslavil zejména televizní seriál Návštěvníci, již přes 20 let nenosí ruský originál, ale novější SUV vyráběné původně s logem Chevroletu. Tento vůz měl být původně druhou generací ruské ikony, ovšem Rusové na jeho dokončení neměli zdroje. Proto sáhli ke spolupráci s Američany a „obě Nivy” (ta původní se formálně přejmenovala na Ladu 4x4, třebaže ji tak málokdo říká) se prodávaly bok po boku s jinou značkou na přídi a zádi.
Během této spolupráce ale měla vzniknout úplně nová, moderní Niva. Výroba auta byla v plánu, vývoj byl prakticky hotový, veřejnosti se svého času ukázal i předprodukční koncept a v roce 2015 byla patentována i produkční podoba. Nicméně na jeho sériovou výrobu nakonec nedošlo, a to kvůli nové továrně v Toljatti, která nikdy nebyla dokončena.
Její stavba byla už v plném proudu a zmiňovaný společný podnik do ní vrazil 700 milionů rublů (dnes přes 200 milionů Kč). Celková cena podniku ovšem činila 2 miliardy rublů (dnes asi 590 milionů Kč) a k jejímu úplnému zaplacení nedošlo. A z toho se vyklubala potíž, která nejprve zhatila výrobu nové Nivy a dodnes dělá problémy i samotnému výrobci Lad.
Stavební společnost Industrial Construction si totiž na stavbu vzala úvěr, který měla pojištěný potvrzením GM a AvtoVAZu, že uhradí plnou cenu. K tomu však nedošlo, místo toho byl 5. března 2015 kontrakt ze strany joint venture bez uvedení důvodu vypovězen. Stavení firma v následujících měsících zbankrotovala, neboť banky se dožadovaly splacení úvěrů. Šéf společnosti Igor Kadyrov byl dokonce obviněn z tunelování a skončil na rok a půl ve vazební cele. Posléze byl ovšem propuštěn bez jakéhokoliv dalšího soudu.
Kadyrov od té doby odstartoval několik soudních pří, ty však dosud nebyly uzavřeny. Vedle něj se žalobou přišel i Alexandr Bratjašin, správce konkurzní podstaty Industrial Construction. Ten požadoval obstavení továrny, která by logicky neměla připadnout AvtoVAZu. Za pravdu mu již na konci roku 2018 dal arbitrážní soud regionu Samara, kde továrna leží. A letos tento výrok potvrdil i tamní obvodní soud. Továrna tedy byla obstavena, což pro značku Lada není zrovna dobrá zpráva.
I když fabrika nikdy neposloužila svému účelu, dokončena je na 80 procent. Rusové nejspíše doufali, že po letech vše dotáhnou do úspěšného konce a začnou zde vyrábět Nivu druhé generace se svým logem. Na to ale nedošlo a AvtoVAZ si musel vystačit s dosavadními linkami. Nová továrna by byla ideálním východiskem z dané situace, aktuálně však má AvtoVAZ smůlu, stejně jako měla svého času smůlu skutečně nová Niva, ze které zbyly jen obrázky onoho konceptu, pohledy na holé karoserie a vlastně kde co připravené pro sériovou výrobu.
Že by se Rusové k tomuto vozu vrátili, je prakticky vyloučené, pokud automobilka přijde s novou Nivou, půjde o zcela jiný koncept, vedle nějž je předchozí pokus už zastaralým zbožím. Je ale otázkou, zda se to vůbec stane, jistotou pro další léta je pořád jen zachování výroby oněch dvou aut starých přes 20 resp. přes 40 let.
Jak vidíte, osudy aut nesoucích jméno Niva (nebo těch alespoň tak titulovaných) jsou velmi spletité a i kvůli tomu si nikdy nemůžeme být jisti, s čím Rusové v budoucnu ve skutečnosti přijdou. Pokud dostanou skutečně novou Nivu do prodeje v nejbližších letech, bude to poprvé, kdy na originál naváží, jak se sluší a patří.
Lada ve spolupráci s Chevroletem před několika léty přichystala úplně novou Nivu. Toto SUV byl prakticky hotové, ukázalo se jako předprodukční koncept, hotové byly přípravy na výrobu... Foto: GM-AvtoVAZ
...a finální podoba byla zaregistrována také u patentového úřadu. Projekt ale nakonec zamířil k ledu, do prodeje se nikdy nedostal a už ani nikdy nedostane. Foto: GM-AvtoVAZ
Automobilka tak jen dokola inovuje Nivu z roku 1977, která si dnes říká 4x4. Foto: AvtoVAZ
Její logo se letos dostala i Nivu z roku 1998, která si takto skutečně říká. Foto: AvtoVAZ
Vize opravdu nové Nivy zůstává dnes dále jen konceptem. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva