Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde
1.10.2020 | Petr Prokopec
Lada dnes stále prodává původní Nivu z roku 1977, kterou modernizuje a říká ji 4x4. Do její nabídky se dostal i vůz pojmenovaný Niva z konce 90. let, v prodeji ale měl být dávno ještě jiný.
AvtoVAZ na sklonku loňského roku ukončil partnerství s americkým koncernem General Motors a odkoupil zpět poloviční podíl v jejich společném podniku. Zpět do vlastnictví Rusů se díky tomu dostal mimo jiné název Niva, který používá na druhé generaci tohoto vozu již nabízeného dealery Lady a donedávna si říkal Chevrolet. Až s odstupem času odhalené detaily této transakce ale ukazují, co všechno se mezi Rusy a Američany odehrálo a upřesňují, proč jsme se dosud nedočkali Nivy mladší než čtyři resp. dvě dekády.
Jak jsme již zmínili, jméno legendárního off-roadu, který u nás proslavil zejména televizní seriál Návštěvníci, již přes 20 let nenosí ruský originál, ale novější SUV vyráběné původně s logem Chevroletu. Tento vůz měl být původně druhou generací ruské ikony, ovšem Rusové na jeho dokončení neměli zdroje. Proto sáhli ke spolupráci s Američany a „obě Nivy” (ta původní se formálně přejmenovala na Ladu 4x4, třebaže ji tak málokdo říká) se prodávaly bok po boku s jinou značkou na přídi a zádi.
Během této spolupráce ale měla vzniknout úplně nová, moderní Niva. Výroba auta byla v plánu, vývoj byl prakticky hotový, veřejnosti se svého času ukázal i předprodukční koncept a v roce 2015 byla patentována i produkční podoba. Nicméně na jeho sériovou výrobu nakonec nedošlo, a to kvůli nové továrně v Toljatti, která nikdy nebyla dokončena.
Její stavba byla už v plném proudu a zmiňovaný společný podnik do ní vrazil 700 milionů rublů (dnes přes 200 milionů Kč). Celková cena podniku ovšem činila 2 miliardy rublů (dnes asi 590 milionů Kč) a k jejímu úplnému zaplacení nedošlo. A z toho se vyklubala potíž, která nejprve zhatila výrobu nové Nivy a dodnes dělá problémy i samotnému výrobci Lad.
Stavební společnost Industrial Construction si totiž na stavbu vzala úvěr, který měla pojištěný potvrzením GM a AvtoVAZu, že uhradí plnou cenu. K tomu však nedošlo, místo toho byl 5. března 2015 kontrakt ze strany joint venture bez uvedení důvodu vypovězen. Stavení firma v následujících měsících zbankrotovala, neboť banky se dožadovaly splacení úvěrů. Šéf společnosti Igor Kadyrov byl dokonce obviněn z tunelování a skončil na rok a půl ve vazební cele. Posléze byl ovšem propuštěn bez jakéhokoliv dalšího soudu.
Kadyrov od té doby odstartoval několik soudních pří, ty však dosud nebyly uzavřeny. Vedle něj se žalobou přišel i Alexandr Bratjašin, správce konkurzní podstaty Industrial Construction. Ten požadoval obstavení továrny, která by logicky neměla připadnout AvtoVAZu. Za pravdu mu již na konci roku 2018 dal arbitrážní soud regionu Samara, kde továrna leží. A letos tento výrok potvrdil i tamní obvodní soud. Továrna tedy byla obstavena, což pro značku Lada není zrovna dobrá zpráva.
I když fabrika nikdy neposloužila svému účelu, dokončena je na 80 procent. Rusové nejspíše doufali, že po letech vše dotáhnou do úspěšného konce a začnou zde vyrábět Nivu druhé generace se svým logem. Na to ale nedošlo a AvtoVAZ si musel vystačit s dosavadními linkami. Nová továrna by byla ideálním východiskem z dané situace, aktuálně však má AvtoVAZ smůlu, stejně jako měla svého času smůlu skutečně nová Niva, ze které zbyly jen obrázky onoho konceptu, pohledy na holé karoserie a vlastně kde co připravené pro sériovou výrobu.
Že by se Rusové k tomuto vozu vrátili, je prakticky vyloučené, pokud automobilka přijde s novou Nivou, půjde o zcela jiný koncept, vedle nějž je předchozí pokus už zastaralým zbožím. Je ale otázkou, zda se to vůbec stane, jistotou pro další léta je pořád jen zachování výroby oněch dvou aut starých přes 20 resp. přes 40 let.
Jak vidíte, osudy aut nesoucích jméno Niva (nebo těch alespoň tak titulovaných) jsou velmi spletité a i kvůli tomu si nikdy nemůžeme být jisti, s čím Rusové v budoucnu ve skutečnosti přijdou. Pokud dostanou skutečně novou Nivu do prodeje v nejbližších letech, bude to poprvé, kdy na originál naváží, jak se sluší a patří.
Lada ve spolupráci s Chevroletem před několika léty přichystala úplně novou Nivu. Toto SUV byl prakticky hotové, ukázalo se jako předprodukční koncept, hotové byly přípravy na výrobu... Foto: GM-AvtoVAZ
...a finální podoba byla zaregistrována také u patentového úřadu. Projekt ale nakonec zamířil k ledu, do prodeje se nikdy nedostal a už ani nikdy nedostane. Foto: GM-AvtoVAZ
Automobilka tak jen dokola inovuje Nivu z roku 1977, která si dnes říká 4x4. Foto: AvtoVAZ
Její logo se letos dostala i Nivu z roku 1998, která si takto skutečně říká. Foto: AvtoVAZ
Vize opravdu nové Nivy zůstává dnes dále jen konceptem. Foto: AvtoVAZ
Zdroj: AvtoVAZ
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejnovější články
- Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
před 5 hodinami - Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
před 6 hodinami - Na které elektromobily je v zimě nejmenší spoleh? Některým klesá dojezd o polovinu, dobíjí se až o hodinu déle
před 8 hodinami - BMW už v lednu ukáže budoucnost interiérů svých aut, jde nad tím jen znovu kroutit hlavou
před 9 hodinami - Bohaté lidi nezajímá, jaký pohon má jejich auto, tvrdí šéf Jaguaru. Je to ale opak toho, co už zjistila konkurence
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 12.18. 20:39 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 12.18. 20:18 - panda
- Škoda Auto obecně 12.18. 11:51 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 07:49 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 12.17. 22:54 - mattonecz
- Rychlodotazy 12.17. 21:13 - TomyTom
- Volkswagen obecne 12.17. 12:52 - Brus
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.17. 11:52 - pavproch