Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada kdysi předběhla dobu. Crossover prodávala léta předtím, než přišly do módy
5.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Cokoli připomínající SUV, crossovery míchající dohromady osobní a terénní auta, jsou dnes zaručeným receptem na úspěch. Lada s takovým autem přišla před 21 léty.
Ať už se vám to líbí nebo ne, SUV a jim blízké crossovery jsou modlou doby. Teprve před pár hodinami jsme psali o tom, že v Evropě už jsou skoro každým třetím prodaným autem a při dvacetiprocentním meziročním růstu nelze čekat, že by jejich podíl na trhu nestoupal jen výš. Není až tak přehnané říci, že automobilky mohou postavit cokoli, co jen zavoní po SUV a bude z toho úspěch - trh je do takových aut prostě zblázněný.
Před dvěma dekádami po nich neštěkl ani pes a právě tehdy přišel na svět vůz, o kterém dnes bude řeč - Lada Tarzan. Jde o crossover jak vyšitý, skoro dokonalou kombinaci off-roadu a osobního silničního vozu. Dnes by se po něčem takovém zákazníci zřejmě utloukli, tehdy je to ale nechávalo chladnými. I proto tento ruský stroj zůstává jen málo známým.
Nebyl to pouhý koncept, tohle auto se opravdu jmenuje jako muž z džungle a tak se i vyrábělo; dokonce mělo více verzí a dvě generace a bylo v prodeji až do roku 2006. Poprvé se objevilo v roce 1997 a na rozdíl od Golfu Country Syncro to byl poctivý offroad s karoserií obyčejného hatchbacku. Byla to kombinace Lady Niva a Lady Samara.
Pochopitelně, z Nivy pochází veškerá mechanika. Je tu tedy poctivá čtyřkolka s redukcí, rámová konstrukce a motor o objemu 1,7 litru, který dává až 61 kW (83 koní) při 5 200 ot./min. Všechno zůstalo zachováno, takže po stránce terénních schopností bude tahle stará ruská krabice lepší než kdekterý moderní crossover. Na silnici jste se pak mohli dočkat zrychlení na stovku za 17 sekund a maximální rychlosti 150 km/h, při hmotnosti 1 230 kg zkrátka nešlo o úplně ospalý stroj.
Samara byla zdrojem karoserie, a tak právě s ní koresponduje část rozměrů - délka 4 174 mm a šířka 1 690 mm. Výšce 1 580 mm už pomohla jiná konstrukce a unikátní tu je právě fakt, že ta karoserie sedí mnohem výš, než je běžné. A a bodykit vypadá jako dílo nějakého tunera. Že vozy na snímcích mají takový původ, si pomyslí leckdo, jenže tomu tak není. A pár dalších možná napadne podobnost s BMW X6, alespoň z některých úhlů. Interiér však tomu v BMW nemůže být vzdálenější, jak ukazuje jeden z obrázků.
Existovaly dvě varianty, pětidveřová a třídveřová. Celkem se v letech 1997 - 1999 vyrobily údajně jen asi tři stovky Tarzanů, takže je jasné, že sběratelé mají o tato auta mít enormní zájem. Ovšem najít nějaké na prodej i v Rusku, natož mimo ně, je nadlidský úkol, tahle auta jsou opravdu vzácná a většina majitelů ví, co jim stojí v garáži. Jak poznáte i z přiložené galerie, těžké je vůbec sehnat jeho kvalitní fotky, dobové i současné.
Pětidveřová varianta se dočkala i pokračování, nazvaného Lada 111-90 Tarzan-2. Tento stroj dokonce dostal pneumatiky s bílým pruhem, která vypadají, jako by spíš patřila na americký crossover AMC Eagle z roku 1979. I zde je základ v Ladě Niva a karoserie 2111 je na něj posazena, jen má vpředu i vzadu nezávislé zavěšení kol. Tento stroj se vyráběl do roku 2006 a lidé si ho kupovali kvůli terénním schopnostem, ne kvůli vzhledu. Existoval jako kombi i jako pětidveřový liftback, ani to ale nebyl velký úspěch.
Je skoro smutné, že Lada něco takového nabízela do roku 2006, tedy do doby, kdy auta tohoto ražení teprve začala chytat dech. Ani teď ale nemusí přijít zkrátka - nabízí model X-Ray. Jen u nás ho bohužel nekoupíte a v terénu lepší než Tarzan asi nebude...
První Lada Tarzan byla ve výrobě asi dva roky
Druhá generace se údajně vyráběla sedm let
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 3 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 4 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 5 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 6 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva