Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada 111 2,0 GTi 4x4 byla ostrá „ladovka”, o které jste nejspíš nikdy neslyšeli
25.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Osobní auto Lady původem z 90. let s motorem 2,0i s výkonem přes 150 k a pohonem 4x4? Tohle se vážně vyrábělo a prodávalo. A upadlo v zapomnění.
Připomínat automobilku Lada nemá smysl a model 111, kombi-verzi sedanu 110 vyráběnou do roku 2009, si většina z vás jistě též vybaví. Byl to relativně moderní kombík - normální, byť levné auto pro evropské země ne úplně líbivého designu. S čím si ho ale většina lidí nespojí, je rychlost. Původní základní motor, se kterým VAZ-21111 přišel v roce 1998 na trh, byla patnáctistovka s karburátorem a ani pozdější verze se nedočkaly ničeho podstatně lepšího nanejvýš 89koňové jedna-šestky. Až na pár výjimek.
Postupně totiž vzniklo několik zvláštních verzí tohoto vozu včetně crossoveru zvaného Tarzan-2, označeného VAZ-2111-90. Ten měl šasí Lady Niva, takže dostal i její tehdejší benzinový motor 1,8 s výkonem nanejvýš 85 koní, nebyla to ale jediná čtyřkolka v nabídce Lady 111. O pár let později se ale objevil VAZ-21116, obchodním označením Lada 111 2,0 GTi 4x4. A je to skoro to, na co to vypadá.
AvtoVAZ vzal Ladu 111 a pod přední kapotu namontoval dvoulitrový řadový čtyřválec C20XE od Opelu. Tenhle motor je poměrně slavný, jeho různé verze byly hojně používány v motorsportu, ovšem ve VAZu-21116 byla jeho standardní verze se vstřikováním paliva Bosch Motronic a katalyzátorem. Přesto nabízela na poměry Lady ohromných 152 koní a 196 Nm a Opel ji rád dal k dispozici - v jeho vozech se přestala používat o několik let dříve.
Vůz nicméně neměl konkurovat ničemu jako Golf GTI, měl být spíš konkurencí pro Subaru Impreza Combi, takže pohon všech kol tu byl relativně důležitý. Převodovka a přední diferenciál s rozvodovkou pocházely také od Opelu, dál už však byly díly Lady.
O připojení zadní nápravy se starala viskózní spojka, která posílala výkon hliníkovou kardanovou hřídelí na zadní diferenciál z Lady Niva. Kvůli zástavbě pohonu všech kol bylo nutno upravit přední nápravu a vyvinout novou, víceprvkovou zadní nápravu s kompletně nastavitelnou geometrií.
Brzdy jsou od Lancie a některé klíčové prvky podvozku mají hliníkové ochranné plechy. A jsou tu i nové pružiny a tlumiče pro mírné zvýšení světlé výšky na 185 mm; koneckonců, tohle auto měl být trochu crossover, navzdory označení GTi. V roce 2001, kdy se 111 GTi objevilo, byly věci jako BMW X5 M ještě "na houbách".
Interiér byl ve velké většině shodný s tím v běžných Ladách 111. Největší změnou byla sedadla a hlavice řadicí páky od Opelu a také výrazně vyšší středový tunel, do kterého se kromě výfuku musel vejít i pohon zadní nápravy. Ubíral prostor zejména prostřednímu pasažérovi vzadu, ale na tomto místě je jízda utrpením ve spoustě menších aut.
Informací o téhle verzi není příliš, na něco jako počet vyrobených kusů můžeme bohužel zapomenout. VAZ-21116 se ale vyráběl jen v roce jeho motor od Opelu měl být jen provizoriem a Lada vyvíjela pro tuhle verzi vlastní. Než ale vše stačila dokončit, zjistila, že o vůz s cenou v přepočtu okolo 550 tisíc Kč není takový zájem - kdo už tyto peníze mél, raději si koupil něco jiného než Ladu.
Nemusíme asi dodávat, že Lada 111 2,0 GTi 4x4 nezapočala tradici rychlých crossoverů značky Lada, protože dnes nic takového v její nabídce není. Nová Vesta možná nějakou ostřejší verzi dostane, ale téměř jistě nebude mít pohon všech kol. Tato vrcholná „stojedenáctka” tak zůstává raritou nedávné historie a také trochu průkopníkem - dnes jsou podobně laděné vozy o mnoho běžnější. A také o mnoho žádanější...














Lada 111 2,0 GTi 4x4 je dnes téměř zapomenutá, ale nemusela být úplně marná
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
včeraNejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězný double Manziho, 16. Vostatek včera 15:58
- Bulegův vítězný hattrick včera 14:37
- Vítězná Herrera, 16. Ouředníčková včera 13:05
- Bulega vyhrál v Cremoně Superpole Sprint Race včera 12:06
- Suverénním vítězem Bulega před Toprakem 3.5.2025
Nejnovější články
Nová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
před hodinouČerný přízrak mezi luxusními superexpresy německých dálnic je k mání krásný a málo jetý za cenu lepší Škody
včeraVW chce svůj elektrický propadák „ufaceliftovat” k životu, to se zaručeně povede
včeraNejlevnější auto v Česku nakonec nekončí, dočká se znovu nového provedení. Těšit se na něj ale mohou jen někde
včeraPřirozený projev špičkového motoru je prostě nenahraditelný, moderní napodobeniny jsou jen gumové panny mezi auty
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI před hodinou - tomkathy
- Genesis před hodinou - lauralordelaure
- VZKAZY včera - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... včera - M.Z.
- Onboard videa včera - Truck Daškam
- OT: Už ani na bajku nemůžu yezdit.... včera - pavproch
- BMW Divize včera - pavproch