Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Kolik stojí díly na monopost Formule 1? Vedle tohoto je i Bugatti pro chudé
8.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Královská motoristická disciplína je opravdu drahý byznys. Jen pár hlavních komponentů stojí stamiliony, cena hybridní pohonné jednotky bere dech.
Nedávno jsme se zabývali způsobem rozdělování peněz ve Formuli 1 a kolik přesně Bernie Ecclestone vyplácí v rámci jím stvořeného, geniálního multimiliardového byznysu jednotlivým týmům. Činili jsme tak v reakci na stesky některých stájí, že nejde zrovna o férový sport, když úspěšnější, ale méně známé týmy dostávají právě kvůli tomu méně peněz, než týmy věhlasné a aktuálně nepříliš úspěšné.
Někteří z vás si mohli ťukat na čelo. Rozdělování peněz sice není zrovna vyzpytatelně proporční, i ta neméně honorovaná stáj ale dostává aktuálně 1,15 miliardy Kč ročně, to jsou přece obrovské peníze. Kde kdo tak mohl dospět k názoru, že působení v rámci Formule 1 se týmům nemůže nevyplatit, jenže realita je docela jiná.
Tento sport totiž nenabízí jen štědré odměny, žádná i tučné investice. Jde o takové peníze, že bez účasti sponzorů a automobilek by asi na provoz stájí snad mělo jen pár lidí jako je brunejský sultán. Stačí si totiž jen uvědomit, kolik berou ti nejlepší piloti. To jsou ale pořád spíše okrajové náklady v rámci toho, co všechno provoz stáje „sežere”. Tím hlavním výdajem jsou peníze potřebné na vývoj a výrobu samotných monopostů, které na jednu sezónu prakticky není reálné stlačit stamilionových částek.
Podrobněji si vše probereme níže u vybraných komponentů (pro jejich vykreslení nám poslouží snímky Mercedesu F1 W07 Hybrid), které zatěžují rozpočet nejvíce. Jde o průměrné ceny, které navíc v konkrétních případech mohou být ještě vyšší. Nicméně ani to není vše, jde jen o vybrané části vozu, finální účet bude ještě vyšší a pořád jsou to jen díly na jedno auto, není tu vývoj a rozličné potíže, které při něm a při závodech mohou nastat. Podívejte se na to sami - poznáte, že takové ceny příplatkové výbavy Bugatti Chiron mohou být ještě levnou záležitostí...
1. Motor
Nejdražším dílem celého monopostu je pohonná jednotka, za kterou si aktuálně výrobci v průměru účtují 7,7 milionu dolarů (cca 188,12 mil. Kč). Dle pravidel jde přitom o čtyřtaktní přeplňované šestiválce o objemu 1,6 l, které mohou vážit minimálně 145 kg. Jejich součástí je pak systém rekuperace kinetické energie (KERS) o maximálním výkonu 120 kW/163 koní a hmotnosti cca 20 až 25 kg, který pochopitelně vůz dokáže také hnát vpřed.
Některým přijde tato cifra až absurdně vysoká, však skoro 190 milionů Kč jen za motor, to by snad musel být ze zlata... Jistě, i exotické materiály tu hrají svou roli, stejně jako náročná výroba, ale to není podstata věci. Jde o motory, z nichž je mačkána poslední kapička potenciálu při zachování požadované životnosti a rozdíl pár desítek koní ve výsledném výkonu udělá v tak vysoce konkurenčním prostředí rozdíl klidně několik míst v pořadí šampionátu. Takový motor nevznikne ze dne na den, jsou za ním roky vývoje a testů těch největších kapacit v oboru a na konci tohoto procesu je pár desítek, možná pár set vyrobených motorů, nikdo jiný než týmy Formule 1 je nekoupí. Rozptýlit takové náklady mezi takový počet vyrobených kusů nemůže ve výsledku znamenat nic než extrémní cenu.
2. Monokok
Pravidly nejsou určeny pouze rozměry vozu, ale rovněž i jeho tuhost. Z toho důvodu kupříkladu monokok prochází náročnými crash testy, kdy musí odolat nárazu zepředu, z boku i zezadu. Kromě toho je sledována také odolnost sloupku řízení, na kokpit, čelní partie a palivovou nádrž je pak během testů aplikována jistá zátěž, jíž musí monopost odolat a nepřekročit přitom povolenou míru prohnutí. Dále se počítá se dvěma strukturami chránícími jezdce při převrácení. To všechno také znamená nemalý vývoj, cena samotné výroby a použitých materiálů tu ale hraje už větší roli. Cifra? 650 000 USD (15,88 mil. Kč).
3. Převodovka
Ve Formuli 1 je povolen pohon pouze dvou zadních kol. Pro jízdu vpřed lze počítat se sedmi převodovými stupni, chybět ovšem nesmí ani zpátečka. Naopak jsou zakázány systémy jako kontrola trakce či vektorování točivého momentu. Při startu závodu je do rychlosti 100 km/h povoleno pouze jedno přeřazení, což omezuje možnosti konečného zpřevodování. Cena jedné převodovky činí 480 000 USD (11,726 mil. Kč).
4. Hydraulické systémy
Hydraulika je na vozech F1 používána v mnoha oblastech, neboť ji najdeme u převodovky či zavěšení. Dle technických regulí je navíc vyžadován také dvoukanálový hydraulický brzdný systém. Mnozí výrobci také u pohonných jednotek počítají s elektrohydraulickým zdvihem ventilů. Ve výsledku tedy nepřekvapí, že součet všech těchto „hyblátek“ vydá na 160 000 USD (3,9 mil. Kč).
5. Chladicí systémy
Použití chladicích systémů pohonné jednotky nesmí v žádném případě profitovat z použití jiných látek než recirkulace výfukových par či samotného paliva. Zakázáno je tak kupříkladu vstřikování vody do spalování, jež aktuálně užívá třeba BMW M4 GTS za účelem zvýšení výkonu. Pravidly je upraveno taktéž vedení chladicího okruhu, tlak chladicích kapalin či rozvod olejového chlazení. Cena pak šplhá na 160 000 USD (3,9 mil. Kč).
6. Přední křídlo
Jedním z prvků, které určují vzhled a do značné míry i aerodynamickou efektivitu každého monopostu, je přední křídlo. Jeho rozměry jsou pevně dané pravidly, přičemž FIA upravuje nejen šířku, ale také výšku či přesah přes nápravu. Celkově celá Formule 1 nesmí překročit na šířku 1 800 milimetrů, jednotlivé komponenty předního křídla přitom kvůli ochraně pneumatik musí být minimálně 10 milimetrů tlusté. Jelikož jde navíc o směs uhlíkových vláken a fakt, že součástí celého paketu je i tzv. nos, nepřekvapí cena 160 000 USD (3,9 mil. Kč). I menší ťukanec s ef-jedničkou zjevně zamrzí...
7. Zadní křídlo
Stejně striktní jsou pravidla také u zadního křídla, jehož součástí je rovněž systém DRS (Drag Reduction System). Ten je ovládán elektricky, přičemž řidič jej může aktivovat pouze na předem vymezených částech okruhu, a pouze za předpokladu, že v předchozích částech tratě zaostával za jezdcem před sebou o méně než sekundu. K deaktivaci slouží sešlápnutí brzd a jde o jedinou část monopostu představující prvek aktivní aerodynamiky. Účet zatěžuje cenou 80 000 USD (1,95 mil. Kč).
8. Palivová nádrž
Po zákazu tankování v průběhu závodu jsou palivové nádrže o poznání větší než dříve. Na startovní rošt nesmí monoposty vyrazit s více než 100 kilogramy paliva, to přitom nesmí být o více než 10 stupňů Celsia chladnější než teplota vzduchu. Kdykoliv během závodu pak FIA musí být k dispozici v nádrži litr paliva kvůli ověřování. Cena nádrže, která je u Mercedesu evidentně asymetrická, pak činí 110 000 USD (2,687 mil. Kč).
9. Volant
Doby klasických volantů jsou již dávno pryč, přičemž ty největší změny přišly s Michaelem Schumacherem. Dnes na tomto komponentu najdeme jedno tlačítko vedlo druhého, přičemž vše se neliší jen tým od týmu, ale také pilot od pilota. FIA přitom jezdcům přikazuje, aby kvůli bezpečnosti byli schopni opustit kokpit do pěti sekund a samotný volant, musí během dalších pěti sekund zase nasadit zpět. Manipulují přitom se součástkou v ceně 50 000 USD (1,22 mil. Kč).
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 7 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 10 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva