Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K výbuchu jaderné elektrárny v Černobylu se připletl i červený Mercedes. Co se s ním stalo, nikdo neví
5.1.2024 | Petr Prokopec
Rudý symbol západní techniky je asi to poslední, co byste v roce 1986 čekali v Sovětském svazu v prostoru jaderné elektrárny. Tohle auto tam ale prokazatelně bylo a mělo své poslání, jeho další osud je ale záhadou.
V roce 2019 měla premiéru pětidílná minisérie Černobyl, která velmi komplexně mapovala jednu z nejhorších katastrof v historii. Řada lidí se tak vůbec poprvé mohla seznámit s tím, co se před osmadvaceti lety poblíž ukrajinského města Pripjať odehrálo. Jedna záhada nicméně přetrvává do dnešních dní, a tou je osud červeně lakovaného nákladního Mercedesu série LK. Tento vůz byl na místě přímo při výbuchu a byl mnohokrát viděn na záběrech pořízených po něm, navíc poměrně překvapivě na různých místech. Nakonec ale z kamsi zmizel.
Právě na osud vozu je zaměřeno nové video od nadšence, který si na Youtube říká That Chernobyl Guy. Jak sám uvádí, stěžejním důvodem, proč se západní vůz objevil na druhé straně Železné opony, byly nově navržené turbíny nukleárních reaktorů. Na těch se totiž Sovětský svaz snažil ušetřit, což ovšem vedlo k jejich nestabilitě a poruchovosti. Objevila se tak potřeba mobilní laboratoře, se kterou by tým techniků mohl cestovat od jednoho reaktoru k druhému a provádět potřebnou opravu.
Tím se dostáváme k plánovanému odstavení reaktoru bloku č. 4, na který mělo dojít 25. dubna 1986. Souběžně s tím mělo dojít také na test funkce regulátoru magnetického pole rotoru. Zkouška přitom měla ověřit, zda v případě výpadku zdrojů elektřiny bude turbogenerátor schopen při svém setrvačném doběhu schopen ještě po zhruba 40 sekund napájen chlazení. Záložním dieselovým generátorům totiž trvalo dvojnásobek času, než po svém spuštění dosáhly dostatečného výkonu.
Hlavní technik Nikolaj Fomin se při té příležitosti rozhodl zaslat sovětskému vedení dopis, ve kterém uvádí, že turbíny 7 a 8 trpí značnými vibracemi a je třeba je opravit. Odstavení čtvrtého bloku se pro něco takového zdálo být ideální příležitostí, proto byla na místo vyslaná ona mobilní posádka složená nejen z Mercedesu, ale také čtyř techniků. Ti jednoduše nemohli vůz zaparkovat mimo budovu, proto s ním zajeli do jeho útrob.
Během odstavování reaktoru následně došlo k mnoha chybám, které vystihl zmiňovaný seriál. Reaktor se díky tomu stal nestabilním, na kontrolním panelu to však nikdo nezaznamenal. Spuštěn byl proto i onen test, což vedlo k navýšení tlaku páry v reaktoru. Jeho výkon posléze vzrostl na 30 GW, tedy desetinásobek běžného stavu. Následovala první exploze, jenž potrhala chladicí potrubí, poté druhá o síle 10 tun TNT.
Posádka Mercedesu se v tu chvíli nacházela pod střechou pokrytou hořlavým asfaltem, který se vznítil. Protože byla nicméně mobilní laboratoř velmi vzácná a drahá, snažila se vůz pomalu chránit vlastními těly. To se dvěma technikům stalo osudným, oba zemřeli během několika málo měsíců po havárii. Jejich smrt se Sovětský svaz rozhodl do jisté míry utajit, mezi oficiálními obětmi katastrofy totiž vedení nejsou.
S tím pak nejspíše souvisí i osud vozu. Protože stál v přístupovém tunelu, musel být vyvezen ven. Poté se s ním ještě několikrát manipulovalo, než definitivně zmizel. Podle některých jej ukradla KGB, a to kvůli oné drahé technice a cenným datům. Mluví se ale i o tom, že zůstává nadále na místě havárie, jen jej již pohltila příroda. Kde je pravda, v tuto chvíli nikdo jednoznačně neví, rozuzlení této kapitoly celého černobylského příběhu zůstává záhadou.
Podobný Mercedes-Benz série LK byl přímo v černobylské elektrárně v době jejího výbuchu v roce 1986. Co se s ním stalo, nikdo neví. Ilustrační foto: Mercedes-Benz
Zdroj: That Chernobyl Guy@YouTube
Bleskovky
- Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
dnes - Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Startovni listina Moto E 2025 17:18
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 12:33
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
Nejnovější články
- Velký kombík Renaultu skončil jako propadák, jako ojetina ale láká. Pár let starý diesel jako tento můžete mít okolo 250 tisíc Kč
před 3 hodinami - Děsivá nová firemní identita Jaguaru šokovala i zaměstnance firmy. Protestovali proti ní už v roce 2022, marně
před 5 hodinami - Jedné z velkých továren VW nedaleko Česka hrozí uzavření navzdory dočasné jistotě, 1 000 lidí skončí už letos
před 6 hodinami - Euro NCAP vyhlásil nejbezpečnější auta roku. Se zavedenými výrobci příznačně vytřel podlahu Číňan
před 8 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 01.16. 20:14 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.16. 18:16 - řidičBOB
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch