Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání jsou tři vzácná auta zkrachovalého Bugatti, včetně sedanu EB112
18.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(76 foto) O Bugatti EB112 nemusíte jen snít, máte-li dost tučné konto. To samé platí o rekordním 110SS a též o závoďáku, co skoro jel v Le Mans.
Vozy značky Bugatti, které nevznikly pod taktovou koncernu Volkswagen, nebývají na prodej zase tak často. A ještě vzácnější je, když jsou všechny něčím zajímavé. Právě taková vzácná příležitost se naskýtá nyní, neboť na Rétromobile 2016 budou v aukci k mání dvě Bugatti EB110 SS a jeden černý sedan EB112. Všechna tato tři auta vznikla za časů, kdy se o velký návrat značky pokoušel Romano Artioli a všechna tři mají v historii svých majitelů jedno velké jméno - Gildo Pallanca Pastor.
Jeho matka, Hélène Pastor, byla nejbohatší ženou v Monaku a její rodina vlastní spoustu realit. Gildo Pallanca Pastor se o rodinnou realitní firmu stará a také mimo jiné vlastní a řídí automobilku Venturi. Dlouhá léta držel rychlostní rekord v jízdě autem po ledu a také byl amatérským automobilovým závodníkem. A má velmi rád značku Bugatti, jak vidno i z těchto tří prodávaných vozů.
Sedan EB112 je jeden z pouhých dvou vyrobených oficiálně ještě značkou Bugatti, než zkrachovala. Měl to být nejrychlejší sedan na světě s maximálkou přes 300 km/h a měl se prodávat po roce 1996. Byl na svou dobu technicky velmi pokročilý, měl mimo jiné stálý pohon všech kol, ABS a údajně i natáčecí zadní nápravu. O pohon se staral šestilitrový dvanáctiválec umístěný za přední nápravou, který nabídl 455 koní. Ale to všechno jste si mohli přečíst už v článku věnovaném speciálně tomuto vozu.
Pastor s ním jezdil, když žil v Monaku. V současnosti ho nevlastní, nynější majitel ho koupil od Pastora zhruba před rokem. Prodávaný vůz je samozřejmě v perfektní kondici, prý na něm nenajdete ani jediný škrábaneček, kůže v interiéru je v dokonalém stavu, motor startuje bez problémů. Patří k němu dva kufry a originální deštník, který má rukojeť ve tvaru slona, stvořeného Rembrandtem Bugattim pro kapotu ikonické Royale.
Jde o jeden z nejvzácnějších vozů moderní automobilové historie, dokonalý klenot. Ne nadarmo jde o jedinou položku z chystaných aukcí letošního Rétromobile, u níž není veřejně uváděn odhad prodejní ceny. Existuje, je ale pouze na vyžádání a podle toho bude vypadat. Očekávejte řád milionů eur.
Bugatti EB112 je fascinující stroj - možná ne svým vzhledem, rozhodně však svou povahou a historií, která jej obestírá
Druhý stroj je o trochu běžnější, ale opravdu jen o trochu. Bylo jej vyrobeno 31 kusů, tento je mezi nimi ale přesto jedinečný. Jde o stroj, který dlouhá léta držel rekordní rychlost při jízdě na ledu. Sám Pastor jej zaznamenal přesně v tomto Bugatti EB110 SS s nálepkami Elf a Michelin na karoserii. SS zde znamená Super Sport a výkon 3,5litrového dvanáctiválce je u něj 611 koní a 650 Nm. Maximálka je 348 km/h a vůz je oproti původnímu EB110 GT odlehčený, jak jste si mohli také přečíst v článku věnovanému tomuto stroji.
EB110 bylo nejrychlejší auto světa na asfaltu, alespoň do příchodu revolučního McLarenu F1. Mělo ale pohon všech kol a tak nebylo nereálné se pokusit o rekord i na méně přilnavém povrchu. Ve spolupráci s Michelinem a Elfem byl vůz připraven na pokus a transportován do Finska na 7 km dlouhou trať u města Oulu. Měl obyčejné pneumatiky bez hrotů.
Pastor se v březnu roku 1995 posadil za volant a šlápl na plyn. Rozjel se na 315 km/h; FIA certifikovala pro rekord rychlost 296,34 km/h coby průměr z průjezdů tam a zpátky. V každém případě tenhle konkrétní vůz rekord získal. Držel jej až do roku 2013, kdy ho překonala značka Audi s modelem RS6. „Největší výzva byla dobrzdit a neskončit ve vodě,” vzpomínal před nějakou dobou s úsměvem Pastor.
Tenhle vůz je také na prodej a je v trochu horší kondici, třebaže najel jen 1 373 km od novoty. Údajně mohl dostat další vrstvu laku u týmu Monaco Racing - taky založeného Pastorem - před pár lety a na karoserii je pár drobných nedokonalostí u dveří a na předním nárazníku. Kabina je ale ve stavu zcela perfektním, kůže na sedadlech neukazuje známky používání, stejně jako koberce nebo těsnění. Auto je prý registrováno ve Francii a má čerstvou tamní obdobu STK. A v ceně je druhý motor na paletě. Odhad prodejní ceny zní na 800 tisíc až 1,2 milionu eur, tj. 21,6 - 32,4 milionu korun.
Také toto Bugatti psalo historii
Třetím a posledním nabízeným strojem je také Bugatti EB110 SS, tentokrát ale závodní varianta. Také s ním jezdil Gildo Pallanca Pastor, ovšem ne po ledu ani po silnicích. Tenhle vůz byl postaven pro americký závodní seriál IMSA, který byl v 90. letech velmi populární. Upravené je tu samozřejmě skoro všechno - palubní deska je úplně jiná, sedačka je lehká závodní skořepina, pásy jsou šestibodové, brzdy jsou karbonové, v oknech je místo skel plexisklo, vůz je vybaven telemetrií apod.
Zůstal tu pohon všech kol, i tak je ale vůz o 200 kg lehčí než v sérii. Motoru zůstalo 611 koní, zvedl se ale točivý moment a rozšířilo se pásmo otáček, kdy je k dispozici všechen. Pro několik závodů IMSA seděl za volantem Pastor a Patrick Tambay, pilot Formule 1. A tohle EB110 SS bylo dost rychlé i pro Le Mans.
Vůz tedy byl připraven a odstartoval do kvalifikace, kdy s ním Tambay havaroval příliš vážně na to, aby se oprava stihla do začátku závodu. Tým Monaco Racing pak od krachující automobilky Bugatti koupil náhradní díly a vůz dal dohromady. Pak se ještě jednou postavil na start závodu série BPR, předchůdce FIA GT, v Dijonu. To byl jeho poslední start.
Třebaže se díváme na závodní auto, vůz je prodáván s registrací v Monaku, takže je na značkách. Dostal nové karbonové šasi a před tímto prodejem bude zkontrolován a případně opraven specialistou v Itálii. Odhad prodejní ceny opět zní na 800 tisíc až 1,2 milionu Eur, tedy stejně jako v případě rekordního EB110 SS výše.
Stačilo málo a toto Bugatti mohlo usilovat o vavříny v Le Mans
Opravdu málokdy se stává, aby se v jedné aukci sešly tři tak mimořádné stroje tak mimořádné značky z její tak mimořádné éry. Dát dohromady peníze na koupi kteréhokoli z nich se asi podaří málokomu, přesto doporučujeme věnovat pozornost přiložené galerii. Třeba Bugatti EB112 dosud nikdy tak detailně nafoceno nebylo...
Kompletní fotogalerie
Jedno ze dvou Bugatti EB112 na prodej
Bugatti EB112 patří k nejvzácnějším autům na světě
Rekordní Bugatti EB110 SS n prodej
Tohle EB110 drželo rekord v rychlosti na ledu 18 let
Ex-závodní Bugatti EB110 SS na prodej
Tento stroj závodil v IMSA, dnes je ale na značkách
Dobové katalogy obou nabízených modelů
Sedan EB112 je zde ještě popisován jako model EB218, jinak jde ale pochopitelně o tentýž vůz
Zdroj: Artcurial
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před hodinou - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 2 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 08:35 - řidičBOB
- Toyota obecně 11.23. 08:17 - Stepan
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis