K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy

Na první pohled může působit obyčejně, je to ale vzácnější vůz než všemi uctívaná Škoda 110 R. A to platí optikou počtu nově vyrobených vozů, z hlediska počtu stále provozovaných exemplářů se nůžky rozevřou ještě víc. Tohle je jedno z pouhých dvou takových aut v Británii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy

včera | Petr Miler

K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy

/

Foto: The Classicwise Collection, publikováno se souhlasem

Na první pohled může působit obyčejně, je to ale vzácnější vůz než všemi uctívaná Škoda 110 R. A to platí optikou počtu nově vyrobených vozů, z hlediska počtu stále provozovaných exemplářů se nůžky rozevřou ještě víc. Tohle je jedno z pouhých dvou takových aut v Británii.

Škody 100 a 110 byly svého času všechno, jen ne vzácná auta. Vyrobilo se jich skoro 1,1 milionu exemplářů a i silnější 110 L vznikla v téměř 220 tisících kusech. Pochopitelně, postupem času jich většina skončila v propadlišti dějin, ať už kvůli korozi, nehodám nebo prostému postupnému opotřebení, a tak je dnes i zachovalá „stovka” výjimečnou věcí. Jenže byly tu též zajímavější verze, které jsou dnes v krásném originálním stavu vzácností.

Jednak je to pochopitelně kupé 110 R, dodnes okouzlující auto, které označením „Porsche východu” snad ani nemůže urážet západní originál. Trochu v pozadí ale zůstává verze 110 LS, špičková verze sedanu se stejnou technikou, jakou mělo kupé R, s trochou nadsázky dobová Octavia RS.

Tento typ tedy disponoval čtyřválcem o objemu 1 107 cm3 naladěným na výkon až 46 kW (62 koní) v 5 500 ot./min dle poněkud optimistické normy SAE (motor bez příslušenství). Byl také velmi lehký, s 818 kg vážil o 31 kg méně než 110 R a byl tak teoreticky tím nejrychlejším, co škodovka ve své době dělala. Akcelerace na stovku za 18,5 sekundy a maximálka 145 km/h nezní úchvatně, ale jsme na začátku 70. let minulého století za Železnou oponou, nezapomínejme.

Co je pro dnešek podstatnější, tento model byl vyroben pouze v 40 057 kusech, 110 R bylo postaveno 56 902 exemplářů. Pomineme-li tedy soutěžní speciály a jiné neobvyklosti, jde o nejvzácnější provedení této řady. Do dnešního dne navíc přežilo v ještě menším množství než „eRko” - však šlo na první pohled o zdánlivě obyčejný sedan, kterého jezdily všude mraky, tak proč se s ním mazlit, že?

Narazit dnes na jakýkoli kus v prodeji je skoro nemožné a pokud se to podaří, jde o exemplář v ne zrovna přesvědčivém stavu - v České republice není v tuto chvíli na prodej ani jeden. Tato verze se ale v nemalé míře vyvážela i do zahraničí, kde se minimálně jeden kus dožil dnešních dnů ve stavu, který bere dech. A to i když původně do zahraničí vyvezen nebyl.

Jeho osud je na vůz podobného ražení dost netypický, i neboť si jej v roce 2013 po 39 letech na světě cíleně dovezl z Česka do Velké Británie tamní fanoušek škodovek a na místě jej s maximálním zachováním originality všeho myslitelného během následujících dvou let zrenovoval. Auto vrátil původní tyrkysový lak (v mezičase bylo přelakováno namodro) a jeho originalitu certifikovalo muzeum škodovky v Mladé Boleslavi. To měl vůz najeto necelých 70 tisíc km, nyní je pořád tím samým člověkem prodáván s nájezdem 75 293 km. Za víc jak 10 let toho tedy moc nenajezdil.

O co méně se s ním ale jezdilo, o to více o něj bylo postaráno - občas vyjel, měl pravidelný servis a byl po celou dobu garážovaný, pochopitelně. Co je ale na autě dnešní optikou nejzajímavější, je jeho téměř dokonalý originální stav. Krom nového laku není dokonalý v tom smyslu, že by vypadal, jako by včera sjel z tovární linky. Dokonalá je jeho patina, která dává znát 51 let existence, zároveň ale se ale renovace postarala o eliminaci rozsáhlejší koroze a dalších zničujících znaků stáří. Je to jednoznačně nejkrásnější 110 LS, kterou jsme v posledních letech viděli.

Podívejte se na auto sami, je to opravdu výjimečný kus, který by s podle nás zasloužil dostat zpět do vlasti, země svého vzniku. Není levný, na svou výjimečnost ale není ani nemístně drahý - jeho britský majitel a zachránce požaduje 10 950 liber, tedy asi 324 tisíc Kč. Na 110 LS v tomto stavu to prostě není moc. V Británii jsou dnes v provozu už jen dva takové vozy, v Česku jich bude jistě víc. Ale kolik? Dvacet? I dvě stě se zdá být nereálně moc.

Ale adekvátnost ceny posuďte sami, my vám toto auto ukazujeme hlavně pro potěchu oka i mysli - je příjemné vědět, že takto zachovalá 110 LS ještě existuje a možná ze sebe dostane i všechny z původních 62 koní. Pro dokreslení přidáváme také pár dobových materiálů, které připomínají, že 110 LS byla svého času v nabídce Škody „něco”...


K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 1 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 01K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 2 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 02K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 3 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 03K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 4 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 04K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 5 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 05K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 6 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 06K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 7 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 07K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 8 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 08K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 9 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 09K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 10 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 10K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 11 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 11K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 12 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 12K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 13 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 13K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 14 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 14K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 15 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 15K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 16 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 16K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 17 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 17K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 18 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 18K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 19 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 19K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 20 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 20K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 21 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 21K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 22 - Skoda 110 LS 1974 malo jeta krasna 2025 prodej 22
Opravdu mimořádná 110 LS „ulitá” do Velké Británie má po 12 letech v „exilu” šanci vrátit se zpět domů. Bude-li někdo z vás chtít... Foto: The Classicwise Collection, publikováno se souhlasem

K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 23 - Ceny priplatku Skoda 1974 a dalsi 28K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 24 - Ceny priplatku Skoda 1974 a dalsi 29K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 25 - Ceny priplatku Skoda 1974 a dalsi 30K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 26 - Ceny priplatku Skoda 1974 a dalsi 31K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 27 - Ceny priplatku Skoda 1974 a dalsi 20K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 28 - Ceny priplatku Skoda 1974 a dalsi 21K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 29 - Ceny priplatku Skoda 1974 a dalsi 22K mání je velevzácná Škoda 110 LS ve stavu, který bere dech. Zasloužila by si „repatriovat” se vším všudy - 30 - Skoda 110 LS dobove 11
Dobový katalog Škody a kompletní portfolio automobilky v době existence 110 LS (1971 až 1976) dokreslí dobovou atmosféru. Foto: Škoda Auto

Zdroj: The Classicwise Collection@Car & Classic

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše