Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je Tatra 613, která jezdila pro KGB. Z jejího stavu i historie mrazí
28.3.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tatru 613 v tak dokonalém stavu jsme už dlouho neviděli. Vznikla speciálně pro sovětskou tajnou službu, má stále dobové registrační značky i pneu.
Jakkoli jde o působivá, majestátní a technicky výjimečná auta, jsou limuzíny značky Tatra automaticky spojovány i s režimem, který se zde po 40 let pokoušel ovládat všechno včetně počasí. Z dnešního pohledu se až bizarním způsobem snažil vybudovat ráj na zemi oddělený železnou oponou od zbytku civilizovaného světa. A jak ten „ráj” vypadal, víme všichni.
Mohli jste se snažit jakkoli a stejně jste nemohli mít více, než vám někdo dovolil. Platilo to i na poli aut, kde se sice v ceníku Mototechny našlo kde co, reálně vám ale nemohlo být prodáno téměř nic. A v případě oněch Tater, které se v cenících nacházely též, to platilo dvojnásob - na tato auta nestačilo být vyvoleným, který si mohl vydělat více. Museli jste být také jedním z těch vyvolených, kterým bylo umožněno peníze za něco takového utratit - šlo o vozy určené jen pro prominenty tehdejšího režimu.
Posledním modelem zapadajícím do této komunistické škatulky byla Tatra 613, o které jsme se na našem webu zmiňovali už mnohokrát. Snažili jsme se zaměřovat hlavně na ne až tak obvyklé verze jako stylové Coupe, pohlavárský landaulet či závodní GTH, dnes ale bude řeč o zdánlivě „obyčejném” sedanu z roku 1989. On ale vůbec obyčejný není a zdaleka to není dáno jen tím, že vznikl až na samém konci existence komunistického Československa.
Vedle rozličných, režimu milých obyvatel tehdejší ČSSR byly totiž šestsettřináctky dodávány také subjektům, které měly k místnímu zřízení blízko z jiných důvodů. A jedním z nich byl sovětský Komitet Gosudarstvennoj Bezopasnosti alias tajná služba známá pod zkratkou KGB. Právě té byl dodán vůz, o kterém je dnes řeč a možná i kvůli tomu, že do konce komunistické éry SSSR tehdy zbývalo už jen pár let, přežil do dnešních dnů ve fascinujícím originálním stavu.
Nechceme nyní přemýšlet nad tím, kolik se na zadním sedadle vezlo spoutaných lidí, kteří „šli proti nám”, mrazí nakonec z jakékoli představy o tom, k čemu mohl být tento vůz svého času použit. Na práci ve službách... generálního tajemníka byl řádně připraven a vybaven mimo jiné dvěma střešními majáky s možností rychlé demontáže pro skryté operace. Je tu také skrytá siréna, skrytá možnost rychlého odpojení veškerého elektronického příslušenství či vysílačka se zvláštní anténou.
To všechno se ve voze zachovalo dodnes včetně originálních návodů k použití a servisní literatury v ruštině. Na autě jsou dokonce původní značky tajné služby a původní pneumatiky a celkově je vůz ve stavu, který se nebojíme nazvat muzejním. Aktuální majitel říká, že vůz byl pečlivě servisován samotnou KGB po celou dobu své služby, o další péči se nezmiňuje. Ale musela být příkladná, intenzivní a prokládaná jen minimem jízd - auto do dnešního dne najelo pouze 25 123 km a vypadá, jako kdyby neurazil ani desetinu z toho.
Pod kapotou je též velmi svěže vypadající, vzduchem chlazený 3,5litrový motor V8 o výkonu 200 koní, který si povídá s čtyřstupňovým manuálem. A také ten může být spolu s perfektním interiérem, nedotčeným spodkem a spoustou bezvadně vypadajících detailů váš. Vůz je prodáván v aukci na eBay bez minimální ceny a 6 dnů před jejím koncem činí aktuální cena 6 700 dolarů, tedy asi 166 tisíc Kč.
To je velmi málo a cena se zřejmě ještě bude posouvat výše, ale nemusí nutně o mnoho. Vůz se totiž během svého života dostal „na druhý konec barikády” do USA, kde je nyní takto nabízen. To může a nemusí být překážka koupi, neboť o podobně hezké 613 na prodej v Německu jsme kdysi psali a cenu něco přes 600 tisíc Kč jsme označili za ne zrovna vysokou. Pokud tady aukce skončí kdekoli hlouběji pod milionovou cenovkou, bude to skutečně dobrá koupě i s nutnými náklady na převoz zpět do Evropy. Však kolik tak pěkných 613 dnes existuje, kolik jich lze koupit a... kolik z nich má za sebou službu u KGB?
Tohle auto je vážně výjimečný kus historie, československé i ruské
Zdroj: eBay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva