Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je nejvzácnější Ferrari F50. Paradoxně ho skoro jistě dobře znáte
4.8.2018 | Mirek Mazal
Je to auto léta pečlivě opečovávané v soukromých sbírkách, přesto jej skoro jistě dobře znáte. Může za to jeho až neuvěřitelně bohatá historie.
Když je něco vzácné, obvykle je to širšímu okruhu lidí zcela nedostupné. To nepochybně platí o jakémkoli z pouhých 349 vyrobených Ferrari F50 a když vám řekneme, že se teď budete moci podívat na ten úplně nejvzácnější kus, dozajista jej budete chtít konečně spatřit. Paradoxem ale je, že jej nejspíše už dobře znáte.
Jde totiž o úplně první plnohodnotnou F50, která roku 1995 debutovala v ženevském muzeu a následně pár ulic vedle na autosalonu. Přímo tento kus byl vystaven lidem k vidění, jakým směrem se automobilka po obdivuhodném Ferrari F40 chystá ubírat. Tím ale výjimečnost tohoto rudého pokladu zdaleka nekončí.
Ještě předtím, než automobil vyrazil oslňovat do Ženevy, stal se objektem fotoaparátů pro výrobu firemních plakátů a reklamních fotografií. Navíc se podle tohoto exempláře vyráběly všechny zmenšené modely F50 firem Burago, Maisto, Tamiya, Revell a další. Tento unikát se stal také předlohou pro kreslení uměleckých náhledů konstrukčního řešení celého sporťáku. Obrázky přesně tohoto auta byly zároveň použity v literatuře Ferrari, v mnoha knihách a téměř stovce časopisů, dokonce si červená prvotina našla cestu na poštovní známky. Je zkrátka velmi pravděpodobné, že pokud jste někdy viděli nějaký historický snímek F50, byl na něm právě tento vůz se symbolickým pětimístným sériovým číslem 99999.
Ještě sám Enzo Ferrari v 80. letech slíbil toto auto svému kamarádovi z Belgie Jacquesovi Swatersovi (automobilové legendě známé loajalitou k Ferrari), ale vývoj začal až po Enzově smrti. Nejdříve musel prototyp podstoupit kompletní testovací proces, proto od začátku roku 1994 auto jezdilo na závodní dráze okruhu Fiorano s registrační značkou Prova MO2112. Poté následovaly stovky kilometrů po silnicích kolem Maranella, a to ve schopných rukou zkušených pilotů jako Dario Benuzzi, Niki Lauda, Gerhard Berger a Jean Alesi.
Po dokončených továrních testech Swatersova společnost skutečně získala slíbené vozidlo, bohužel u toho nemohl být již léta zesnulý Il Commendatore. Dne 30. ledna 1998 - téměř tři roky po premiéře ve Švýcarsku - si tak mohl Swaters připojit jedinečné F50 ke své sbírce jako uznání jeho čtyřicetileté věrnosti Ferrari v roli závodníka, dealera, distributora a ambasadora. Dodávka se zpozdila, protože automobil sloužil jako propagační předmět na významných akcích v doprovodu slavných jmen, poté byl renovován a předán Swatersovi. Po Belgičanovi vystřídal vůz několik majitelů, občas se blýskl na srazu smetánky automobilového sběratelství a nyní je sběratelská hvězda garáží opět na prodej.
Vůz opředený mnoha historkami je k dispozici s certifikátem Ferrari Classiche/Red Book. Prodává se v červené barvě Rosso Corsa s iteriérem Stoffa Corsa (černá kůže s červenými plátěnými vložkami). Předchozí vlastníci s 4,7litrovým V12 a manuální převodovkou najeli jen 2 250 kilometrů. Dodává se také s originálním příslušenstvím, které obsahuje zabalená tovární zavazadla, sériově očíslované klíčenky, knihy a jiné dokumenty. Začátkem tohoto roku byl proveden preventivní servis ve formě výměny kapalin, baterie, pneumatik a nového tlumiče výfuku z nerezové oceli (původní tovární výfuk je stále k dispozici).
Auto, které přímo zaplavilo chlapecké pokojíčky a mužské sny z plakátů či knížek, doputovalo až do New Yorku, kde je k dispozici u prodejce Autosport Designs Huntington Station. Je to drahokam mezi drahokamy a současně nejvzácnější i světově nejproslulejší F50. Takových aut mnoho není...







































































Červené Ferrari sloužilo jako testovací prototyp v rukou zkušených pilotů, také jako výstavní model a předloha všem materiálům okolo F50. Jistě ho zná plno lidí z plakátů a jiných obrázků a tohle je přesně ten kus, který na nich byl vyobrazen. Nyní je na prodej
Zdroj: Auto Sport Designs
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 2 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez včera 15:23
- V Moto2 PP pro Gonzaleze, 10. Salač včera 14:28
- Pole Position získal v Moto3 v Jerezu Rueda včera 13:40
- Pole Position si v Jerezu vyjel překvapivě Fabio Quartararo včera 10:53
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky 25.4.2025
Nejnovější články
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 2 hodinamiČíňané jdou úplně opačným směrem než Evropané, ukázali další novinku s unikátním osmiválcem vlastní výroby
před 3 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
včeraV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB