Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
K mání je soukromý tryskáč Elvise Presleyho, interiér si sám navrhl po vzoru svých aut
2.8.2022 | Petr Miler
Zajímavými letadly se zabýváme tak jako tak, v tomto případě máme o důvod víc. Tento stroj nejenže patřil samotnému Elvisi Presleymu, přímo on také navrhl jeho interiér. A nenapadlo ho nic lepšího, než jej ztvárnit po vzoru svých milovaných Cadillaců.
Letadla nejsou naší doménou, ale nevyhýbáme se jim. Jednak je to alespoň v některých případech konkurenční dopravní prostředek a jednak se k sobě světy aut a letadel v poslední době přibližují více než kdy dříve. Viděli jsme už několik údajně produkčních létajících aut a byť jsme k této myšlence poněkud skeptičtí, své obdivovatele vždy měla a má. Dnes se ovšem nepodíváme ani do minulosti letecké dopravy, ani do její budoucnosti, ale na jeden zcela konkrétní stroj, který má k autům blíže, než by vás kdy napadlo.
Jde o Lockheed Jetstar, malý tryskáč původem z roku 1962, který později přijal za svůj sám Elvis Presley. Snad všem dobře známý král rock and rollu a snad už navěky nesmrtelná legenda si tento stroj pořídil jako jedno ze svých celkem tří letadel (protože proč jedno, když vyděláte miliony dolarů jedním šibalským úsměvem...) pro cesty po koncertech i za zábavou. Teď je na prodej jako jediné, které od doby jeho vlastnictví zůstalo v soukromých rukou a na rozdíl od zbylých dvou nikdy nebylo součástí sbírky jeho osobního muzea. To je samo o sobě zajímavé, zajímavější ale je, co se člověku naskytne při pohledu dovnitř.
Elvis nebyl skromný člověk a prakticky všechno si nechával dělat na míru v maximálně luxusní a specifické podobě. Úpravy letadel k jeho obrazu tak byly prováděny za ceny vyšší než kolik stála letadla sama a legenda praví, že se mu o ně starala stejná firma, která připravuje interiéry letadel Air Force One, lety amerického prezidenta. Také se říká - a prodávající tohoto letadla to též tvrdí - že design interiérů Elvisových letadel si navrhoval král sám. A ať už tomu věříte nebo ne, v tomto případě je skutečně všechno podle jeho gusta.
Vnitřek tohoto Lockheedu je totiž ztvárněn po vzoru opulentních interiérů luxusních amerických limuzín ze 60. a 70. let minulého století. A to v kombinaci, kterou Elvis měl tak rád - červené čalounění pohodlných sedadel a dřevěné obložení. Podívejte se dovnitř tohoto letadla na fotkách níže a srovnejte si jej s některými vpravdě úchvatnými americkými auty té doby, třeba Cadillacu Fleetwood Sixty Special Brougham Talisman. Je naprosto jasné, co chtěl Elvis mít kolem sebe v nebi (a teď nemyslíme po smrti, i když to možná také) - totéž, co miloval na mnoha ze svých aut. Nakonec, i jeho dříve objevené BMW 507 mělo podobnou specifikaci.
Fascinuje nás to, jakkoli je to trochu kýčovité podobně, jako Elvisovy kostýmy. Ale to byl prostě on, tak ho lidé milovali a milují. Kupoval si takto střižená auta a když si pořídil letadlo, nechal si jej údajně za 900 tisíc tehdejších dolarů (!) přepracovat na vlastní návrh do úplně stejného stylu. Klobouk dolů.
Samotné letadlo je od pohledu dávno nefunkční, interiér je ale prý udržovaný v naprosto původním stavu přesně dle Elvisova gusta a vypadá na to, nic poničeného tu nevidíme, jen nějakou tu patinu. Do prodeje vstoupilo u aukčního domu GWS a kdybyste měli zájem, zapojit se můžete ještě 25 dnů. Minimální příhoz činí 100 000 dolarů, minimální cena ale bude vyšší. Očekává se, že by se tento stroj mohlo prodat za 3 až 4 miliony dolarů (72 až 96 milionů Kč), což za nefunkční, 60 let staré letadlo opravdu není málo. Ovšem, pro otevření „Létající hospůdky u Elvise” lepší základ nenajdete...
Ex-Elvisův tryskáč je fascinující, hlavně uvnitř. Inspirace opulentními a jím velmi oblíbenými limuzínami Cadillacu je naprosto zjevná. Foto: GWS Auctions, tiskové materiály
Zdroj: GWS Auctions
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 6 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 8 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva