Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak jezdí nové Bugatti Chiron? První recenze konečně odhalují realitu
24.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bugatti Chiron už rok ohromuje svými technickými parametry, mimo továrnu jej ale dosud nikdo řídit nemohl. Teď už ano, co tedy umí předvést na silnici?
O novém Bugatti Chiron bylo sepsáno již bezpočet článků. Neexistuje tak prakticky jediný detail, který by mohl překvapit. Přesto řada z nich stojí za připomenutí. Kupříkladu karbonové šasi je spojeno s rámem motoru deseti titanovými šrouby. Zaručena je tím torzní tuhost odpovídající 50 000 Nm na jeden stupeň, což je stejná úroveň, jakou nabízejí závodní vozy. Tím ale pouze začínáme.
Samotný nový agregát vychází z pohonné jednotky předchozího Bugatti Veyron, zdědil šestnáct válců uspořádaných do „W“. Dvě řady čtyř válců ve svrchní části svírají úhel 90 stupňů, ty spodní jsou odkloněny v dalších 15 stupních. Dále zde máme čtveřici turbodmychadel, z nichž ovšem pouze dvě pracují konstantně, což má minimalizovat prodlevu. Zbývající pár se přidává do akce v závislosti na poloze plynového pedálu.
Chiron takto může produkovat 1 600 Nm točivého momentu v poměrně širokém pásmu dvou až šesti tisíc otáček. Přihodit pak můžete ještě 1 500 koní, jež modifikovaný dvouspojkový automat Ricard přenáší převážně na zadní kola. Ta přední se přidávají ke slovu v případě potřeby, tedy poměrně často. Vůz totiž zvládá stovku za cca 2,5 sekundy, dvoustovku za 6,5 sekundy a třístovku za 13,6 s.
Jaká je nejvyšší rychlost? Tu skutečnou momentálně nikdo ještě nezná, Bugatti svou novinku vezme na testovací dráhu Ehra-Lessien až v příštím roce. Aktuálně si tedy zákazníci musí vystačit s elektronicky omezenou hodnotou 420 km/h, které stejně jako dříve mohou dosáhnout pouze po zasunutí druhého klíčku. Běžně totiž mohou počítat „pouze“ s 380 km/h - i to je ovšem dalece za běžnými limity.
Jak jsme ovšem zmínili v úvodu, toto jsou fakta, která s mnoha dalšími fascinujícími fakty již delší dobu znáte. Co je tedy nového? Především recenze, na jejichž publikaci včera skončilo embargo a v zahraničí se jich vyrojilo hned několik. Co z nich dozvídáme?
Motor se projevuje spíše hučením, než kakofonií supersportů, což má spojitost i s tím, že turba zvládají vysát až 60 tisíc litrů vzduchu za minutu. I přes jejich koncepci 2+2 je přitom třeba po sešlápnutí plynového pedálu počítat s určitou prodlevou - vlastně i překvapivě velkou. Poté se ovšem přenesete do jiného světa, neboť žádný jiný vůz na světě prý neakceleruje s takovou drtivostí.
Naši zahraniční kolegové popisují seškvaření mozku a destrukci vnitřních orgánů, přičemž dle testovacích jezdců Bugatti lze s působivým zrychlováním počítat nejen do chvíle, kdy ručička narazí do omezovače ve zmiňovaných 420 km/h, ale i poté. Náklony karoserie jsou přitom minimální v jakémkoliv ze tří jízdních režimů EB (automaticky upravuje tuhost tlumičů), Highway a Handling.
Čekat lze tedy za všech okolností s neochvějnou jistotou, při zvolnění tempa ovšem Chiron překvapí ještě více. Zákazníkům je totiž přístupný stejně jako běžný Volkswagen Golf. A to není zmiňováno jako nedostatek. I přes nemalou šířku (2 metry) a nízkou výšku (1,2 m) se totiž ve voze budete cítit za všech okolností pohodlně, což je i dílo přepracované kabiny.
Do interiéru se nastěhoval především úzký středový tunel, který prostor uvnitř opticky rozšiřuje. Navíc je ozdoben metalickou linkou, která obklopuje řidiče a odděluje jej od spolujezdce. Sedadla nejsou potažena měkčenou kůží, což má spojitost - tak jako u jisté redukce odhlučnění - se snahou o udržení hmotnosti na uzdě. O ztrátu komfortu se ale rozhodně neobávejte.
Abychom tedy vše zrekapitulovali, můžeme uvést, že nový Chiron je drtivě rychlé auto, které je navíc daleko ovladatelnější než Veyron, za čímž stojí třeba i odlišné pneumatiky (ty předu jsou širší, vzadu pak užší než dříve, aby byla zaručeno neutrální chování). Ovládá se přitom stejně snadno jako Golf, navíc je vůči němu i komfortnější. Chiron tak dokonale naplňuje představuje naprosté většiny dnešních zákazníků o ideálním autě - „něco jako Golf” chce každý, někteří ale chtějí ještě něco k tomu. A Chiron toho nabízí spoustu, možná úplně nejvíc.
Můžeme tedy plně věřit tvrzení značky, podle které jde o „nejvýkonnější, nejrychlejší, nejluxusnější a nejexkluzivnější produkční supersport“. Je ovšem třeba počítat s tím, že Bugatti si svou snahu nechá patřičně zaplatit. Cena startuje na dvou milionech Eur (cca 54,04 mil. Kč) bez daně, na této částce ale jistě žádný zákazník neskončí.
Vyrobeno bude 500 exemplářů, na více než polovinu z nich ovšem automobilka již přijala závazné objednávky. Podle jejího šéfa Wolfganga Dürheimera by novinka již neměla být ztrátovým projektem jako Veyron, tomu je ale těžké věřit. Bugatti totiž může počítat s obratem přes 1 miliardu Eur (27,02 mld. Kč), což asi na vývoj, výrobu a všechno spojené s několikaletým prodejem jediného modelu stačit nebude. O to více je ale třeba ocenit fakt, že Chiron vůbec vznikl...

































Bugatti Chiron se ukázalo i na nových fotkách. Někteří jej vyzkoušeli v této působivé, černo-oranžové barevné kombinaci...
...jiní třeba v klasičtější modro-modré. Na jednom se ale shodují všichni - je to drtivě rychlé, ale také snadno přístupné, ovladatelné a komfortní auto
Zdroje: Autocar, Auto Express, Motor Trend, Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
Dlouholetý šéfdesignér Škody v práci pro Číňany nelení. Navrhl jim i vlastní Rolls-Royce, pro který nedávno pracoval, říká si Perla Číny
před hodinouKupte si skutečný Jaguar, dokud ještě můžete, i nejetý vrchol s víc jak 500 koňmi dnes pořídíte za pakatel
před 3 hodinamiEU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Táhneme na Brusel 04.28. 08:18 - HondaMan
- VZKAZY 04.28. 07:12 - Brus
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch