Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaké auto přežije i konec světa? Tento Mercedes, nepotřebuje ani alternátor
18.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tenhle Mercedes skutečně nepotřebuje elektřinu a jezdí na cokoli, co hoří. Jeho spolehlivost je legendární a přežije i velmi nevybíravé zacházení.
Napadlo vás někdy, jaké auto by bylo nejlepší do postapokalyptického světa, ve kterém nebude fungovat nic z dnešních výdobytků? Kde bude nouze o elektřinu, palivo, jakékoli služby... Nápadů může být víc, sázkou na jistotu je ale v tomto směru starý dieselový Mercedes, konkrétně generace W123. A to hned z několika důvodů.
Začněme palivem. Pokud by nefungovaly rafinerie, což je docela pravděpodobné, benzín by dost možná rychle došel. I kdyby nikoliv, benzín vydrží maximálně rok, než se začne rozkládat a přestane být použitelný jako palivo v normálním motoru. Nafta má naopak mnohem delší trvanlivost, takže potkáte-li opuštěný náklaďák, můžete se zkusit podívat, jestli v nádržích ještě něco nezbylo.
Hlavně ale, když dojde už i nafta, můžete natankovat skoro cokoliv, co hoří. Tyler Hoover, majitel extrémně ojeté 911 996, na svém videu níže demonstruje tenhle fakt na Mercedesu 240D W123, který má pod kapotou atmosférický vznětový čtyřválec o objemu 2,4 litru. Můžete klidně smíchat kerosin, stolní olej a klidně i motorový olej a nalít to do nádrže a motor bude fungovat.
Pohon Mercedeseu 240D W123 obstará cokoli, co hoří
Veškeré jeho díly jsou dostatečně odolné na to, aby zvládly i zoufale nekvalitní palivo; u moderního turbodieselu s vysokotlakým vstřikováním by takováhle směs mohla znamenat rychlý konec čerpadla a vstřikovačů. Starý Mercedes ale jezdit bude; občas se objeví různé zkazky o tom, že některé kusy jezdí pravidelně na použitý přefiltrovaný fritovací olej a pořád fungují.
Motor v 240D má jednoduché mechanické palivové čerpadlo, což znamená další výhodu - není potřeba vůbec žádné elektřiny na to, aby tohle auto jezdilo. Můžete klidně odpojit alternátor i baterii a máte-li vůz s manuální převodovkou, stále se rozjedete, protože všechno potřebné k jízdě tu je mechanické. Jen ke startu bude třeba kopec či někdo na roztlačení.
V autě můžete odpojit akumulátor i alternátor...
Divíte se, že takové auto pojede i dál? Není třeba, jen benzínový motor potřebuje jiskru, kterou bez elektřiny v motoru nevyrobíte, ale diesel s mechanickým palivovým čerpadlem naskočí, protože ke vznícení paliva stačí komprese ve spalovacích komorách. Nebudou svítit světla a k nastartování budete potřebovat roztlačit, ale budete se hýbat. Posilovač řízení je hydraulický a tlakoměr oleje má zavedenu trubičku s olejem přímo do palubní desky. Dokonce i zámky dveří jsou ovládané podtlakovými hadičkami, ne elektromotorky.
Jedinou nevýhodou 240D je, že kamkoliv pojedete, nesmíte spěchat. Tenhle motor má 68 koní a 97 Nm a W123 nebylo zrovna lehké auto, jak mimo jiné nechtěně demonstroval James May v jednom ze speciálů Top Gearu, ve kterém slavné trio přejíždělo Botswanu. Zrychlení na stovku se pohybuje v okolí dvaceti vteřin.
...a stejně pojede. Fungovat nebudou pouze světla a komfortní výbava
Kromě toho je ale 240D W123 slušně komfortní auto a velmi spolehlivé auto. Mercedes W123 je jedním z nejoblíbenějších aut Afriky ne proto, že by někdo nějak miloval trojcípou hvězdu, ale proto, že je prostě neprůstřelné. V muzeu Mercedesu údajně stojí jedno 240D, které najezdilo 4,5 milionu kilometrů jako taxík.
Pokud bude fungovat topení a klimatizace, pokud bude podtlakové vedení těsné a hlavně pokud nebude karoserie vykazovat známky koroze, Mercedesy W123 budou dost pravděpodobně jezdit věčně. A v případě atmosférických dieselů i po celosvětové jaderné apokalypse...
Odolnost Mercedesu W123 je legendární, ale když se něco přece jen pokazí, oprava prý není levná
Zdroj: Hoovies Garage@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 9 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 10 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
včera - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch