Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje obří pneumatika důlní sklápečky. Jedna stojí jako nové auto
17.2.2018 | Petr Miler
Oprava normální pneumatiky trvá pár minut a zvládne ji kde kdo. Máte-li ale defekt na důlní sklápěčce, chce to trpělivost. A obrovskou záplatu.
Jak probíhá oprava propíchnuté pneumatiky u osobního auta v servisu, asi všichni víme. Jenže gumy běžných aut na silnicích patří na poli pneumatik k těm nejmenším, a to i pokud máte 20" nebo ještě o něco větší kola. Na druhé straně tohoto spektra stojí např. pneumatiky obřích důlních sklápěček.
Pneumatiky jsou to gigantické, už převážet je musíte s pomocí s hodně silných strojů, ale oprava se tady opravdu vyplatí - cena jedné takové pneumatiky se pohybuje okolo 30 tisíc dolarů (cca 612 tisíc korun) za kus, za to už koupíte velmi slušné nové auto. Princip jejího fungování je navzdory velikost podobný jako u těch malých - uvnitř je vzduch nebo jiný plyn pod určitým tlakem a je to v podstatě on, který drží vozidlo nad zemí. A podobně také může dojít k propíchnutí takovéhle pneumatiky, třebaže propíchnout ji je jistě náročnější než u osobního auta.
Postup opravy je ovšem také výrazně složitější. Německá firma Rema Tip Top se specializuje na výrobu vybavení k takovýmto opravám a právě ona natočila video níže, na kterém se můžeme na celý postup opravy podívat.
Kroků je celá řada a všechny je dopodrobna nebudeme rozebírat. Hlavním rozdílem oproti pneumatice osobního auta je asi nutnost vybrousit do běhounu hlubokou díru až ke konstrukčním vrstvám pneumatiky, aby bylo možné odbrousit trhlinu a vyplnit ji měkkou pryží.
Zajímavostí je také velká záplata, kterou opravář lepí na defekt pneumatiky zevnitř. Velmi dbá na to, aby byla díra přesně uprostřed záplaty, a i pro záplatu vybrušuje poměrně hluboký prostor. Její okolí navíc oblepí více různými pásky gumy. Všimněte si také speciálních nástrojů, které přijdou ke slovu víc než dost, a provázků, sloužících k ventilaci. Proč jsou nutné, nevíme jistě, asi kvůli pohybům měkké pryže.
Pokud byste čekali nějaké použití tepla, nějaké tavení gumy a její slepování tímto způsobem, čekali byste marně. Všechno je děláno „za studena” a finální, nový kousek běhounu je konečně tvořen stejnou měkkou pryží, která vyplnila i vybroušený defekt, nyní pohřbený pod mnoha dalšími vrstvami. Je to fascinující proces, něco takového ve vašem pneuservisu technika dělat neuvidíte...
Oprava poškozené pneumatiky důlní sklápěčky krok za krokem
Oprava pneumatiky důlní sklápěčky je proces vyžadující trpělivost
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 4 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 7 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis