Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost
5.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vyvinout nové nejpokrokovější auto z podstaty nemohlo být jednoduché. Detaily z vývoje ale ukazují, s čím vším se tvůrci Bugatti Chiron museli potýkat.
Jaké to je, když máte podruhé za sebou postavit nejlepší auto na světě? Troufáme si říci, že si nikdo z běžných smrtelníků nedovede představit obrovské množství práce, inovací, slepých uliček a probdělých nocí, které nutně muselo provázet vývoj nástupce ikony jménem Bugatti Veyron. Tedy, pokud nepracujete pro Bugatti, samozřejmě.
V každém případě, podařilo se a Chiron je na světě. Představil se vloni na ženevském autosalonu, ale už drahně měsíců, ba let od něj měli fanoušci i potenciální zákazníci obrovská očekávání. Musel být luxusnější, rychlejší, silnější, zkrátka ve všem lepší než Veyron. A Bugatti samo si dalo za cíl, aby enormní provozní náklady byly ve srovnání s Veyronem nižší.
Pochopitelně, i my jsme novému potenciálně nejrychlejšímu autu světa věnovali spoustu prostoru. Nemíníme s tím přestat - je to úchvatný kus techniky, stejně jako byl v roce 2005 Veyron. Chiron nikdy nebude prvním silničním autem s maximálkou přes 400 km/h, tenhle titul Veyronu sebrat nejde, ale může být prvním silničním autem, které se dostane přes 450 km/h.
Jeho samotná výroba je fascinující proces. Částečně jsme se jí věnovali před několika týdny, dnes tu ovšem máme rozsáhlý dokument National Geographic, který se jí zabývá o poznání detailněji. Shrnuje ji věta Wolfganga Dürheimera, šéfa Bugatti: „Měli jsme v podstatě jedno pravidlo - dělat všechno o poznání lépe než minule,” slyšíme z jeho úst.
Ze začátku je jasný cíl, ovšem nikoliv cesta k němu. „Kdybyste už ze začátku věděli, jak všechno udělat, bylo by to snadné. Tak to ale není,” říká Jachin Schwalbe, šéf oddělení vývoje podvozku. Jen zlepšit podvozek nicméně pochopitelně nestačilo - aby Chiron překonal Veyron, bylo nutné zvýšit výkon motoru.
Po rozhodnutí, že tým bude stavět na prověřeném šestnáctiválci Veyronu, bylo spočítáno, o kolik víc výkonu musí motor pro Chiron dávat oproti nejsilnější verzi motoru Veyronu, aby byl vůz rychlejší. Ono číslo je 25 %, tedy z 1 200 koní rovných 300. A proto má šestnáctiválec v Chironu přesně 1 500 koní. Jen tak mimochodem to je nejsilnější motor, který se kdy do sériového silničního auta montoval.
Ovšem, takhle extrémně výkonný motor s sebou přináší také problémy, a to nikoliv jen jak ho uchladit apod., těm jsme se věnovali už v minulosti. „Když jsme připevnili motor na první brzdu, přehřála se a porouchala se,” říká Hartmut Schnell z oddělení kalibrace motoru. Bylo tedy nutné vyvinout vlastní brzdu, která by ustála tehdy dosud přesně neznámý výkon motoru.
Velmi náročné bylo také usměrnění proudění vzduchu kolem karoserie a zároveň zachování krásného vzhledu. Výsledek je ale vynikající - vzduch obtékající horní půlku karoserie ztratí mezi jejím nosem a vstupem do nasávacích otvorů jen 5 % energie. „Je to svým způsobem 'Heuréka-moment', když si uvědomíte, že technické potřeby vás v designu vedou k vytváření unikátních řešení,” říká v dokumentu Sasha Selipanov, jeden z designérů, který v mezičase zběhl ke Korejcům.
Podobně je useknutá záď s tenoučkým páskem světel řešením, které si vyžádala potřeba co nejefektivnějšího vytahování horkého vzduchu z motorového prostoru. Tvar zádě vytváří za autem oblast podtlaku, která je dlouhá asi metr a půl. Ta doslova vycucává horký vzduch z chladičů.
Dokument dále hovoří o chlazení brzd, o pneumatikách, že bylo potřeba letět je testovat do centra Michelinu pro vývoj leteckých pneumatik do USA, o vývoji karbonového monokokového šasi u světoznámé italské firmy Dallara, o jeho testování na stolcích nebo o testování celého vozu v Nardu. Dokument má 44 minut a leckdy je až zbytečně dramatický, zejména pokud o Chironu víte jako fanoušci docela dost, ale opravdu stojí za to si ho pustit. Říká toho i víc, než jsme si kdy představili, že na toto téma zazní...
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 1 - bugatti chiron dokument ng 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 2 - bugatti chiron dokument ng 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 3 - bugatti chiron dokument ng 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 4 - bugatti chiron dokument ng 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 5 - bugatti chiron dokument ng 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 6 - bugatti chiron dokument ng 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 7 - bugatti chiron dokument ng 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 8 - bugatti chiron dokument ng 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 9 - bugatti chiron dokument ng 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 10 - bugatti chiron dokument ng 10](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 11 - bugatti chiron dokument ng 11](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 12 - bugatti chiron dokument ng 12](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 13 - bugatti chiron dokument ng 13](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 14 - bugatti chiron dokument ng 14](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 15 - bugatti chiron dokument ng 15](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 16 - bugatti chiron dokument ng 16](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 17 - bugatti chiron dokument ng 17](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 18 - bugatti chiron dokument ng 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 19 - bugatti chiron dokument ng 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 20 - bugatti chiron dokument ng 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 21 - bugatti chiron dokument ng 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 22 - bugatti chiron dokument ng 22](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 23 - bugatti chiron dokument ng 23](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 24 - bugatti chiron dokument ng 24](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 25 - bugatti chiron dokument ng 25](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 26 - bugatti chiron dokument ng 26](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 27 - bugatti chiron dokument ng 27](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 28 - bugatti chiron dokument ng 28](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 29 - bugatti chiron dokument ng 29](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 30 - bugatti chiron dokument ng 30](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 31 - bugatti chiron dokument ng 31](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 32 - bugatti chiron dokument ng 32](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 33 - bugatti chiron dokument ng 33](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 34 - bugatti chiron dokument ng 34](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 35 - bugatti chiron dokument ng 35](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 36 - bugatti chiron dokument ng 36](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 37 - bugatti chiron dokument ng 37](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 38 - bugatti chiron dokument ng 38](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 39 - bugatti chiron dokument ng 39](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 40 - bugatti chiron dokument ng 40](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 41 - bugatti chiron dokument ng 41](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 42 - bugatti chiron dokument ng 42](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 43 - bugatti chiron dokument ng 43](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 44 - bugatti chiron dokument ng 44](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 45 - bugatti chiron dokument ng 45](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 46 - bugatti chiron dokument ng 46](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 47 - bugatti chiron dokument ng 47](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 48 - bugatti chiron dokument ng 48](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 49 - bugatti chiron dokument ng 49](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Dokument přibližuje ohromnou náročnost vývoje Bugatti Chiron, ve všech jeho aspektech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejnovější články
Němci ukázali novinky armádu. Parametry obřího tahače tanků berou dech, utáhne až 250 tun s pomocí motorů 12,8 a 15,6
před 2 hodinamiPorsche chce v autě s ručním řazením zničit zdánlivě nepřekonatelný rekord, šéf vysvětlil jeho trvající přednosti
před 3 hodinamiUž i Francie tlačí na EU, aby zastavila válku proti spalovacím autům. Bojí se o vlastní průmysl i škody na přírodě
před 5 hodinamiČínské auto, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, odhalilo část svých technických parametrů
před 6 hodinamiAston Martin znovu odpískal svůj první elektromobil, pořádné motory ale i u něj žijí na vypůjčený čas
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva