Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost

Vyvinout nové nejpokrokovější auto z podstaty nemohlo být jednoduché. Detaily z vývoje ale ukazují, s čím vším se tvůrci Bugatti Chiron museli potýkat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost

5.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vyvinout nové nejpokrokovější auto z podstaty nemohlo být jednoduché. Detaily z vývoje ale ukazují, s čím vším se tvůrci Bugatti Chiron museli potýkat.

Jaké to je, když máte podruhé za sebou postavit nejlepší auto na světě? Troufáme si říci, že si nikdo z běžných smrtelníků nedovede představit obrovské množství práce, inovací, slepých uliček a probdělých nocí, které nutně muselo provázet vývoj nástupce ikony jménem Bugatti Veyron. Tedy, pokud nepracujete pro Bugatti, samozřejmě.

V každém případě, podařilo se a Chiron je na světě. Představil se vloni na ženevském autosalonu, ale už drahně měsíců, ba let od něj měli fanoušci i potenciální zákazníci obrovská očekávání. Musel být luxusnější, rychlejší, silnější, zkrátka ve všem lepší než Veyron. A Bugatti samo si dalo za cíl, aby enormní provozní náklady byly ve srovnání s Veyronem nižší.

Pochopitelně, i my jsme novému potenciálně nejrychlejšímu autu světa věnovali spoustu prostoru. Nemíníme s tím přestat - je to úchvatný kus techniky, stejně jako byl v roce 2005 Veyron. Chiron nikdy nebude prvním silničním autem s maximálkou přes 400 km/h, tenhle titul Veyronu sebrat nejde, ale může být prvním silničním autem, které se dostane přes 450 km/h.

Jeho samotná výroba je fascinující proces. Částečně jsme se jí věnovali před několika týdny, dnes tu ovšem máme rozsáhlý dokument National Geographic, který se jí zabývá o poznání detailněji. Shrnuje ji věta Wolfganga Dürheimera, šéfa Bugatti: „Měli jsme v podstatě jedno pravidlo - dělat všechno o poznání lépe než minule,” slyšíme z jeho úst.

Ze začátku je jasný cíl, ovšem nikoliv cesta k němu. „Kdybyste už ze začátku věděli, jak všechno udělat, bylo by to snadné. Tak to ale není,” říká Jachin Schwalbe, šéf oddělení vývoje podvozku. Jen zlepšit podvozek nicméně pochopitelně nestačilo - aby Chiron překonal Veyron, bylo nutné zvýšit výkon motoru.

Po rozhodnutí, že tým bude stavět na prověřeném šestnáctiválci Veyronu, bylo spočítáno, o kolik víc výkonu musí motor pro Chiron dávat oproti nejsilnější verzi motoru Veyronu, aby byl vůz rychlejší. Ono číslo je 25 %, tedy z 1 200 koní rovných 300. A proto má šestnáctiválec v Chironu přesně 1 500 koní. Jen tak mimochodem to je nejsilnější motor, který se kdy do sériového silničního auta montoval.

Ovšem, takhle extrémně výkonný motor s sebou přináší také problémy, a to nikoliv jen jak ho uchladit apod., těm jsme se věnovali už v minulosti. „Když jsme připevnili motor na první brzdu, přehřála se a porouchala se,” říká Hartmut Schnell z oddělení kalibrace motoru. Bylo tedy nutné vyvinout vlastní brzdu, která by ustála tehdy dosud přesně neznámý výkon motoru.

Velmi náročné bylo také usměrnění proudění vzduchu kolem karoserie a zároveň zachování krásného vzhledu. Výsledek je ale vynikající - vzduch obtékající horní půlku karoserie ztratí mezi jejím nosem a vstupem do nasávacích otvorů jen 5 % energie. „Je to svým způsobem 'Heuréka-moment', když si uvědomíte, že technické potřeby vás v designu vedou k vytváření unikátních řešení,” říká v dokumentu Sasha Selipanov, jeden z designérů, který v mezičase zběhl ke Korejcům.

Podobně je useknutá záď s tenoučkým páskem světel řešením, které si vyžádala potřeba co nejefektivnějšího vytahování horkého vzduchu z motorového prostoru. Tvar zádě vytváří za autem oblast podtlaku, která je dlouhá asi metr a půl. Ta doslova vycucává horký vzduch z chladičů.

Dokument dále hovoří o chlazení brzd, o pneumatikách, že bylo potřeba letět je testovat do centra Michelinu pro vývoj leteckých pneumatik do USA, o vývoji karbonového monokokového šasi u světoznámé italské firmy Dallara, o jeho testování na stolcích nebo o testování celého vozu v Nardu. Dokument má 44 minut a leckdy je až zbytečně dramatický, zejména pokud o Chironu víte jako fanoušci docela dost, ale opravdu stojí za to si ho pustit. Říká toho i víc, než jsme si kdy představili, že na toto téma zazní...


Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 1 - bugatti chiron dokument ng 01Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 2 - bugatti chiron dokument ng 02Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 3 - bugatti chiron dokument ng 03Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 4 - bugatti chiron dokument ng 04Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 5 - bugatti chiron dokument ng 05Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 6 - bugatti chiron dokument ng 06Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 7 - bugatti chiron dokument ng 07Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 8 - bugatti chiron dokument ng 08Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 9 - bugatti chiron dokument ng 09Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 10 - bugatti chiron dokument ng 10Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 11 - bugatti chiron dokument ng 11Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 12 - bugatti chiron dokument ng 12Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 13 - bugatti chiron dokument ng 13Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 14 - bugatti chiron dokument ng 14Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 15 - bugatti chiron dokument ng 15Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 16 - bugatti chiron dokument ng 16Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 17 - bugatti chiron dokument ng 17Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 18 - bugatti chiron dokument ng 18Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 19 - bugatti chiron dokument ng 19Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 20 - bugatti chiron dokument ng 20Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 21 - bugatti chiron dokument ng 21Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 22 - bugatti chiron dokument ng 22Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 23 - bugatti chiron dokument ng 23Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 24 - bugatti chiron dokument ng 24Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 25 - bugatti chiron dokument ng 25Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 26 - bugatti chiron dokument ng 26Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 27 - bugatti chiron dokument ng 27Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 28 - bugatti chiron dokument ng 28Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 29 - bugatti chiron dokument ng 29Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 30 - bugatti chiron dokument ng 30Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 31 - bugatti chiron dokument ng 31Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 32 - bugatti chiron dokument ng 32Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 33 - bugatti chiron dokument ng 33Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 34 - bugatti chiron dokument ng 34Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 35 - bugatti chiron dokument ng 35Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 36 - bugatti chiron dokument ng 36Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 37 - bugatti chiron dokument ng 37Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 38 - bugatti chiron dokument ng 38Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 39 - bugatti chiron dokument ng 39Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 40 - bugatti chiron dokument ng 40Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 41 - bugatti chiron dokument ng 41Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 42 - bugatti chiron dokument ng 42Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 43 - bugatti chiron dokument ng 43Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 44 - bugatti chiron dokument ng 44Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 45 - bugatti chiron dokument ng 45Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 46 - bugatti chiron dokument ng 46Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 47 - bugatti chiron dokument ng 47Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 48 - bugatti chiron dokument ng 48Jak probíhal vývoj nového nejrychlejšího auta světa? Detaily odhalují jeho náročnost - 49 - bugatti chiron dokument ng 49
Dokument přibližuje ohromnou náročnost vývoje Bugatti Chiron, ve všech jeho aspektech

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.