Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr

Že provozovat jedno z nejrychlejších aut všech dob nebude levné, lze očekávat. McLaren F1 ale stojí obrovské peníze jen vlastnit, i když s ním vůbec nejezdíte.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr

7.8.2018 | Petr Miler

Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Že provozovat jedno z nejrychlejších aut všech dob nebude levné, lze očekávat. McLaren F1 ale stojí obrovské peníze jen vlastnit, i když s ním vůbec nejezdíte.

Nejeden z nás má ve své garáži snů McLaren F1. Tenhle stroj je legendou, která psala dějiny a vývoj posunul vpřed o takový kus, že nejrychlejším silničním autem světa byl i 12 let po svém zrodu. A dodnes nikdo nepostavil rychlejší silniční auto poháněné atmosféricky plněným motorem.

Překonat tuto ikonu vyžadovalo umíněnost jednoho génia, obrovské investice obřího automobilového koncernu, čtyři turbodmychadla, spoustu trápení a ve výsledku obří ztrátu na každém prodaném kusu. Chtělo to Bugatti Veyron, stroj docela jiného pojetí, vzniklý docela jiným způsobem, v docela jiných podmínkách.

Snad i proto si McLaren F1 ponechává svůj statut výjimečnosti. Zájemců o něj je hodně, suma pouhých 106 vyrobených kusů už se nikdy nezvýší, jen občas některý změní pána. Rowan Atkinson patří k nejznámějším bývalým majitelům, pochopitelně ale není jediný. Dalším je atlantský podnikatel a sběratel aut Bruce Weiner, svého času majitel největší kolekce mikro aut světa, vždy ale majitel mnoha výjimečných strojů. Jeho přesný majetek není znám, ale minimálně korunovým pohledem je to miliardář a člověk, který nemá problém „pustit” nějaký ten milion klidně i za nesmysl. Právě ten promluvil o něčem, co se běžný smrtelník jen tak nedozví - o nákladech vlastnictví McLarenu F1. A řekněme rovnou, s Veyronem si nezadají.

Auto, které vlastnil, mělo VIN SA9AB5ACXS1048038 a původně bylo stříbrné. Majitel si ho nechal přelakovat na oranžovou barvu, a to přímo v továrně. Tenhle úkon stál 250 tisíc liber, tedy současným kurzem asi 7,15 milionu korun. Není to překlep - auto při něm bylo rozebráno, kompletně nalakováno a zase smontováno dohromady. Prý to celé trvalo šest měsíců.

Weiner dále říká, že mezi výrobcem a zákazníkem nebyl nikdy žádný prostředník, žádný dealer, žádná běžná servisní síť. McLaren s každým autem dodával modem, ke kterému se továrna mohla připojit přes satelit. Ve spojení s počítačem zákazníka takhle na dálku prováděl diagnostiku. Když jste si koupili F1 z druhé ruky, první inspekce mechanikem, který přiletěl z Británie, byla zdarma.

Mechanik prý auto zkoumá několik dnů a pak vám dá seznam věcí, které by se měly dát do pořádku. Pak máte na výběr - buď auto pošlete do Británie, nebo, pokud žijete v USA, do jednoho ze dvou servisních center ve Státech. Jedno je na východním pobřeží, druhé na západním.

V rámci servisní prohlídky pár měsíců po koupi tak bylo zjištěno, že vůz potřebuje servis za 250 tisíc dolarů (5,44 milionu korun). Mimo jiné proto, že pneumatiky měly prošlou trvanlivost. Doslova - vzorku na nich bylo dost, od poslední výměny ujelo asi 110 km, ale protože McLaren F1 má v jistých ohledech blízko závodnímu autu, pneumatiky a některé další věci, jako třeba palivová nádrž nebo hasicí přístroj, mají určitou časovou trvanlivost, po jejímž skončení se musí vyměnit, i kdybyste za celou dobu s autem neujeli ani metr.

V případě pneumatik to jsou tři roky a výměna stojí 50 tisíc dolarů, tedy aktuálním kurzem asi 1,1 milionu korun. Samotné pneumatiky ale tak drahé nejsou, ty stojí asi „jen” 7 tisíc dolarů (152 tisíc korun) - a zbytek je „práce”. U McLarenu F1 to ale není vyvážení na stolci a namontování - kola se vyvažují na autě na okruhu a podvozek se musí na nové pneumatiky nastavit. To znamená, že je potřeba pronajmout okruh, zaplatit mechaniky, zaplatit závodního jezdce a přítomnost sanitky - a všechno pojistit. Proto to stojí takový majlant.

Palivová jednotka vydrží pět let a přijde na 110 tisíc dolarů (2,4 milionu korun) - bez práce s výměnou. Hasicí přístroj stojí 800 dolarů (17 700 Kč), i když je principielně stejný jako ten, co si koupíte za čtyři stovky kdekoli - až na to, že je speciálně tvarovaný pro uchycení na své místo v autě. Spojka vydrží 3 - 5 tisíc kilometrů, což je na poměry McLarenu F1, jenže také se měnit každé tři roky.

Weiner si tedy spočítal, že i kdyby s F1 neujel ani metr, stálo by ho ročně v průměru 50 tisíc dolarů, tedy asi 1,1 milionu korun. Neměl přitom pro jeho schopnosti využití, nejezdí s auty na okruh, nevěří svému umu natolik, aby dokázal z F1 něco dostat. Takže ho po čase zase prodal. Výhra? Ne tak docela. Ze zhruba 1 000 aut, která za svůj život měl, lituje nejvíc právě prodeje F1. To proto, že se dnes prodávají za ceny okolo 15 milionů dolarů (asi 331 milionů Kč). Koupil ho svého času za 1,2 milionu, do rozdílu by se těch „pár milionů” za léta udržování v perfektním stavu schovaly jako nic...


Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 1 - McLaren F1 38 Bruce Weiner naklady 01Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 2 - McLaren F1 38 Bruce Weiner naklady 02Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 3 - McLaren F1 38 Bruce Weiner naklady 03Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 4 - McLaren F1 38 Bruce Weiner naklady 04Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 5 - McLaren F1 38 Bruce Weiner naklady 05Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 6 - McLaren F1 38 Bruce Weiner naklady 06Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 7 - McLaren F1 38 Bruce Weiner naklady 07
Toto je přímo McLaren F1 číslo 38, který patřil Bruci Weinerovi. V jeho garážích vážně nebyl ve špatné společnosti...

Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 8 - mclaren f1 produkcni 01Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 9 - mclaren f1 produkcni 02Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 10 - mclaren f1 produkcni 03Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 11 - mclaren f1 produkcni 04Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 12 - mclaren f1 produkcni 05Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 13 - mclaren f1 produkcni 06Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 14 - mclaren f1 produkcni 07Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 15 - mclaren f1 produkcni 08Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 16 - mclaren f1 produkcni 09Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 17 - mclaren f1 produkcni 10Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 18 - mclaren f1 produkcni 11Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 19 - mclaren f1 produkcni 12Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 20 - mclaren f1 produkcni 13Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 21 - mclaren f1 produkcni 14Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 22 - mclaren f1 produkcni 15Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 23 - mclaren f1 produkcni 15aJak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 24 - mclaren f1 produkcni 16Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 25 - mclaren f1 produkcni 17Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 26 - mclaren f1 produkcni 18Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 27 - mclaren f1 produkcni 19Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 28 - mclaren f1 produkcni 20Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 29 - mclaren f1 produkcni 21Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 30 - mclaren f1 produkcni 22Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 31 - mclaren f1 produkcni 23Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 32 - mclaren f1 produkcni 24Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 33 - mclaren f1 produkcni 25Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 34 - mclaren f1 produkcni 26Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 35 - mclaren f1 produkcni 27Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 36 - mclaren f1 produkcni 28Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 37 - mclaren f1 produkcni 29Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 38 - mclaren f1 produkcni 30Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 39 - mclaren f1 produkcni 30aJak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 40 - mclaren f1 produkcni 30bJak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 41 - mclaren f1 produkcni 31Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 42 - mclaren f1 produkcni 32Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 43 - mclaren f1 produkcni 33Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 44 - mclaren f1 produkcni 34Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 45 - mclaren f1 produkcni 35Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 46 - mclaren f1 produkcni 36Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 47 - mclaren f1 produkcni 37Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 48 - mclaren f1 produkcni 39Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 49 - mclaren f1 produkcni 40Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr - 50 - mclaren f1 produkcni 41
Údržba McLarenu F1 je extrémně drahá, protože to také je extrémní auto, i dnes

Zdroj: VINwiki@YouTube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše