Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jak drahé je vlastnit nejrychlejší vůz světa? Umí ruinovat i boháče, aniž by ujel metr
7.8.2018 | Petr Miler
Že provozovat jedno z nejrychlejších aut všech dob nebude levné, lze očekávat. McLaren F1 ale stojí obrovské peníze jen vlastnit, i když s ním vůbec nejezdíte.
Nejeden z nás má ve své garáži snů McLaren F1. Tenhle stroj je legendou, která psala dějiny a vývoj posunul vpřed o takový kus, že nejrychlejším silničním autem světa byl i 12 let po svém zrodu. A dodnes nikdo nepostavil rychlejší silniční auto poháněné atmosféricky plněným motorem.
Překonat tuto ikonu vyžadovalo umíněnost jednoho génia, obrovské investice obřího automobilového koncernu, čtyři turbodmychadla, spoustu trápení a ve výsledku obří ztrátu na každém prodaném kusu. Chtělo to Bugatti Veyron, stroj docela jiného pojetí, vzniklý docela jiným způsobem, v docela jiných podmínkách.
Snad i proto si McLaren F1 ponechává svůj statut výjimečnosti. Zájemců o něj je hodně, suma pouhých 106 vyrobených kusů už se nikdy nezvýší, jen občas některý změní pána. Rowan Atkinson patří k nejznámějším bývalým majitelům, pochopitelně ale není jediný. Dalším je atlantský podnikatel a sběratel aut Bruce Weiner, svého času majitel největší kolekce mikro aut světa, vždy ale majitel mnoha výjimečných strojů. Jeho přesný majetek není znám, ale minimálně korunovým pohledem je to miliardář a člověk, který nemá problém „pustit” nějaký ten milion klidně i za nesmysl. Právě ten promluvil o něčem, co se běžný smrtelník jen tak nedozví - o nákladech vlastnictví McLarenu F1. A řekněme rovnou, s Veyronem si nezadají.
Auto, které vlastnil, mělo VIN SA9AB5ACXS1048038 a původně bylo stříbrné. Majitel si ho nechal přelakovat na oranžovou barvu, a to přímo v továrně. Tenhle úkon stál 250 tisíc liber, tedy současným kurzem asi 7,15 milionu korun. Není to překlep - auto při něm bylo rozebráno, kompletně nalakováno a zase smontováno dohromady. Prý to celé trvalo šest měsíců.
Weiner dále říká, že mezi výrobcem a zákazníkem nebyl nikdy žádný prostředník, žádný dealer, žádná běžná servisní síť. McLaren s každým autem dodával modem, ke kterému se továrna mohla připojit přes satelit. Ve spojení s počítačem zákazníka takhle na dálku prováděl diagnostiku. Když jste si koupili F1 z druhé ruky, první inspekce mechanikem, který přiletěl z Británie, byla zdarma.
Mechanik prý auto zkoumá několik dnů a pak vám dá seznam věcí, které by se měly dát do pořádku. Pak máte na výběr - buď auto pošlete do Británie, nebo, pokud žijete v USA, do jednoho ze dvou servisních center ve Státech. Jedno je na východním pobřeží, druhé na západním.
V rámci servisní prohlídky pár měsíců po koupi tak bylo zjištěno, že vůz potřebuje servis za 250 tisíc dolarů (5,44 milionu korun). Mimo jiné proto, že pneumatiky měly prošlou trvanlivost. Doslova - vzorku na nich bylo dost, od poslední výměny ujelo asi 110 km, ale protože McLaren F1 má v jistých ohledech blízko závodnímu autu, pneumatiky a některé další věci, jako třeba palivová nádrž nebo hasicí přístroj, mají určitou časovou trvanlivost, po jejímž skončení se musí vyměnit, i kdybyste za celou dobu s autem neujeli ani metr.
V případě pneumatik to jsou tři roky a výměna stojí 50 tisíc dolarů, tedy aktuálním kurzem asi 1,1 milionu korun. Samotné pneumatiky ale tak drahé nejsou, ty stojí asi „jen” 7 tisíc dolarů (152 tisíc korun) - a zbytek je „práce”. U McLarenu F1 to ale není vyvážení na stolci a namontování - kola se vyvažují na autě na okruhu a podvozek se musí na nové pneumatiky nastavit. To znamená, že je potřeba pronajmout okruh, zaplatit mechaniky, zaplatit závodního jezdce a přítomnost sanitky - a všechno pojistit. Proto to stojí takový majlant.
Palivová jednotka vydrží pět let a přijde na 110 tisíc dolarů (2,4 milionu korun) - bez práce s výměnou. Hasicí přístroj stojí 800 dolarů (17 700 Kč), i když je principielně stejný jako ten, co si koupíte za čtyři stovky kdekoli - až na to, že je speciálně tvarovaný pro uchycení na své místo v autě. Spojka vydrží 3 - 5 tisíc kilometrů, což je na poměry McLarenu F1, jenže také se měnit každé tři roky.
Weiner si tedy spočítal, že i kdyby s F1 neujel ani metr, stálo by ho ročně v průměru 50 tisíc dolarů, tedy asi 1,1 milionu korun. Neměl přitom pro jeho schopnosti využití, nejezdí s auty na okruh, nevěří svému umu natolik, aby dokázal z F1 něco dostat. Takže ho po čase zase prodal. Výhra? Ne tak docela. Ze zhruba 1 000 aut, která za svůj život měl, lituje nejvíc právě prodeje F1. To proto, že se dnes prodávají za ceny okolo 15 milionů dolarů (asi 331 milionů Kč). Koupil ho svého času za 1,2 milionu, do rozdílu by se těch „pár milionů” za léta udržování v perfektním stavu schovaly jako nic...
Toto je přímo McLaren F1 číslo 38, který patřil Bruci Weinerovi. V jeho garážích vážně nebyl ve špatné společnosti...
Údržba McLarenu F1 je extrémně drahá, protože to také je extrémní auto, i dnes
Zdroj: VINwiki@YouTube
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 5 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva