Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej

Není zase tak velkým přeháněním říci, že tento vůz tak trochu předběhl evoluci stroje, který mu poskytl většinu techniky. Po neúspěšném nabízení v ČR je teď k mání v Británii.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej

8.8.2018 | Petr Miler

Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Není zase tak velkým přeháněním říci, že tento vůz tak trochu předběhl evoluci stroje, který mu poskytl většinu techniky. Po neúspěšném nabízení v ČR je teď k mání v Británii.

Psal se rok 1992 a kopřivnická Tatra dostala možnost odkoupit hotový supersport MTX Tatra V8, připravený pro malosériovou výrobu. Odmítla, a tak těchto strojů vzniklo jen pár, konec všem snahám o stavbu českého supersportu to ale neznamenalo. Právě v roce 1992 totiž začaly práce na stroji, který měl být ještě lepší než MTX Tatra V8. Jmenoval se Innotech Mysterro.

Kromě iniciátora Zdeňka Mrkvicy ze společnosti Innotech International, která se zabývala zejména výrobou maziv, ale také kapotáží na motocykly, se na něm podíleli i designéři Václav a Jiří Královi. Cílem bylo vytvořit auto pro americké a arabské trhy, nakonec i původní skica Václava Krále, z níž Mysterro údajně, byla pojmenovaná California. Většina auta byla hotová v roce 1993, o rok později se představilo nejprve v Bratislavě a v roce 1995 i na brněnském autosalonu. Publikum bylo ohromeno - otevřený supersport, který designem připomínal kombinaci Lamborghini Diablo a Ferrari F50, z dílen české firmy nikdo nečekal.

Po vizuální stránce bylo Mysterro vážně působivé a splnilo všechno, co člověk od supersportu 90. let může očekávat. Je tu klínovitý profil, vyklápěcí světla, ohromné otvory sání po stranách, křídlo integrované do tvaru karoserie nebo boule za hlavami posádky. Když si to dáte dohromady, Mysterro připomíná ono Ferrari F50 docela hodně, kopie to ale jistě není. Václav Král začal tohle auto malovat dávno předtím, než F50 spatřila veřejnost a i světová premiéra Mysterra proběhla dříve.

Pozoruhodná byla také volba barev. Ze všemožných odstínů laku karoserie a kombinace s barvou kůže v kabině byly pro Mysterro z nějakého důvodu zvoleny různé verze růžové. A růžové jsou také rámečky budíků na přístrojovém štítu, to aby té růžové nebylo v interiéru málo, když jsou budíky na černém kousku palubní desky. Odhlédneme-li ale od diskutabilní volby barev, vidíme sportovní volant a sedadla Recaro, potažená jemnou kůží anglické značky Connolly.

Přes italský vzhled ale bylo tohle auto hlavně americké. Dárcem většiny techniky byl Chevrolet Corvette, z nějž pochází mimo jiné zavěšení kol, řízení, brzdy a nebo motor. Ten ale na rozdíl od 'Vette neskončil vepředu, je uprostřed, čímž Innotech tak trochu předběhl dobu. Teprve nyní se chystá osmá generace Corvette, která po létech spekulací konečně použije motor uprostřed, Češi ale s její technikou (šlo o generaci C4) totéž provedli už před čtvrt stoletím.

Oním motorem byl 5,7litrový osmiválec, který dával 400 koní a 520 Nm a měl rozjet Mysterro na 280 km/h. Innotech původně plánoval i další verze - alternativou měl být 7,7litrový osmiválec, který by nabídl pět stovek koní, a to pořád neměl být vrchol. Vůz byl projektován tak, aby se do jeho útrob vešel až 9,6litrový vidlicový dvanáctiválec americké firmy Falconer, který měl bez jakéhokoliv přeplňování být schopný nabídnout výkon od 750 do 1 000 koní. To by z něj činilo jeden z nejsilnějších automobilů své doby a zřejmě také jeden z nejrychlejších.

Něco podobného se ovšem nedá říci o praktičnosti. Mysterro mělo jakýsi zavazadlový prostor a byl prý docela velkorysý, ale nebyl pod přední kapotou, nýbrž v místech, kde auta tohoto typu mají většinou střechu, takže tu žádná střecha nebyla. Neexistoval ani hardtop, který byste mohli občas namontovat, jako u Ferrari F50. A ve dveřích nebyla ani boční okna, takže vás od vnějšího světa nedělilo vůbec nic. Může tedy trochu překvapit přítomnost klimatizace.

Innotech Mysterro získal v Brně ocenění za automobilový design. Existovaly plány na malosériovou výrobu, mělo vzniknout 25 kusů, ale nic z toho se nestalo. Nedostatek financí na další vývoj způsobil, že Mysterro vzniklo v jediném exempláři s menším motorem V8, který přežil dodnes. Právě ten se v posledních letech někdo snaží prodat a v roce 2016 byl k mání i v ČR. Teď jej nabízí prodejce ve Velké Británii.

Auto dokonce popisuje jako Innotech Corvette, čímž jen potvrzuje výše zmíněné - jde tak trochu o první dokončenou Corvette s motorem uprostřed. Říká, že auto je stále ve skvělém stavu a ve své současné podobě najelo jen 100 kilometrů. S hmotností 1 360 kg slibuje stále zajímavé svezení, zajímavější je ale pochopitelně coby naprostý český unikát. Poprvé se dozvídáme cenu - současný majitel by za něj rád dostal více jak 250 000 Eur, tedy bezmála 6,5 milionu Kč. Realistickým nižším nabídkám je ale prý otevřen, takže pokud máte zájem...


Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 1 - innotech mysterro prodej 01Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 2 - innotech mysterro prodej 02Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 3 - innotech mysterro prodej 03Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 4 - innotech mysterro prodej 04Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 5 - innotech mysterro prodej 05Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 6 - innotech mysterro prodej 06Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 7 - innotech mysterro prodej 07Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 8 - innotech mysterro prodej 08Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 9 - innotech mysterro prodej 09Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 10 - innotech mysterro prodej 10Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 11 - innotech mysterro prodej 11Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 12 - innotech mysterro prodej 12Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 13 - innotech mysterro prodej 13Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 14 - innotech mysterro prodej 14Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 15 - innotech mysterro prodej 15Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 16 - innotech mysterro prodej 16
Tohle je současný stav Mysterra. Stejné fotky provází jeho prodej už dva roky, nyní je k mání ve Velké Británii

Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 17 - innotech mysterro 01Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 18 - innotech mysterro 02Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 19 - innotech mysterro 03Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 20 - innotech mysterro 04Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 21 - innotech mysterro 05Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 22 - innotech mysterro 06Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 23 - innotech mysterro 06aČeši před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 24 - innotech mysterro 07Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 25 - innotech mysterro 08Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 26 - innotech mysterro 09Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 27 - innotech mysterro 10Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 28 - innotech mysterro 11Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 29 - innotech mysterro 12Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 30 - innotech mysterro 13Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 31 - innotech mysterro 14Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 32 - innotech mysterro 15Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 33 - innotech mysterro 16Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 34 - innotech mysterro 17Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 35 - innotech mysterro 18Češi před 25 léty postavili auto, se kterým si teď v USA lámou hlavu. Je na prodej - 36 - innotech mysterro 19
Starší snímky Mysterra vesměs z 90. let ukazují i tím, že si vizuálně prošel několika vývojovými fázemi

Zdroj: Race Cars Direct

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.