Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní
14.11.2020 | Petr Miler
Auto, kam až oko dohlédne, tato slova nejlépe definují největší český vůz, který může na silnice. Je to pořádné monstrum, šest z jeho osmi náprav je řiditelných a přes obří rozměry není úplně pomalé.
Monstrózní automobily nevznikaly jen v dobách studené války v Sovětském svazu, jako třeba MAZ-7907, který měl za úkol přepravovat největší rakety nesoucí jaderné hlavice. Pár takových vyrobila i kopřivnická Tatra a ten úplně největší v českých dějinách není dílem centrálně plánovaného hospodářství. Vznikl v roce 2015 a primát si drží dodnes.
Ne nadarmo. Měří osmnáct metrů na délku a jeho hmotnost včetně nástavby, kterou ovšem neměla na starosti Tatra, činí 90 tun. Přímo v tomto provedení vznikl v jediném exempláři na objednávku zákazníka z Německa. Výroba trvala půl roku a byla skutečně zakázková, žádný jiný úplně stejný vůz Tatra nevyrobila.
Stroj vychází z modelu T815-7 a svého času přišel kupce na 10 milionů korun, což vzhledem k velikosti a technické výjimečnosti není zase tak bláznivá cena. Má 8 náprav, z čehož je 6 řiditelných a standardně je hnáno 8 kol ze 16. Pohon zbylých osmi je možné přiřadit.
Výkon na ně posílá také pořádný macek, vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o 32 litrech objemu. Disponuje 1 132 koňmi a 5 143 Nm, které jsou ale primárně potřeba k pohonu vrtné plošiny z dílen jiného dodavatele. Výkon motoru putuje dále přes šestistupňový automat Allison 8610MR s retardérem do přídavné převodovky, která ji směruje buď na vrtnou plošinu, nebo na kola - kdy je výkon motoru omezen zhruba na polovinu.
Ani tak na silnici tohle auto není úplně pomalé, třebaže rychlosti Veyronu s podobným výkonem samozřejmě nedosahuje. Jeho maximální rychlost je 60 km/h, což na tak velký vůz skutečně není málo - onen zkraje zmiňovaný MAZ jel jen 25 km/h, a to i při použití plynové turbíny. Jak jsme již zmínili, výkon motoru je pro silniční provoz omezený „jen” na 600 koní. Hodnotu točivého momentu pro toto využití neznáme, ale počítejte i v takovém případě s něčím blízkým lokomotivě osobního vlaku.
Dodejme, že v rámci Evropské unie je výroba podobných automobilů zcela unikátní, v Evropě jako takové je nabízí jen ruské a běloruské automobilky. Jejich stroje jsou ale pro silnice EU příliš široké, a tak se tu nemohou standardně pohybovat v provozu, Tatra má standardní silniční homologaci.
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 1 - tatra t815-7 16x8 nove 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 2 - tatra t815-7 16x8 nove 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 3 - tatra t815-7 16x8 nove 09](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 4 - tatra t815-7 16x8 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 5 - tatra t815-7 16x8 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 6 - tatra t815-7 16x8 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 7 - tatra t815-7 16x8 03a](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 8 - tatra t815-7 16x8 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 9 - tatra t815-7 16x8 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní - 10 - tatra t815-7 16x8 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Tatra T815-7 je historicky největší český silniční automobil. V tomto provedení vznikl v jediném kuse a nasazení se dočkal v Německu. Foto: Tatra
Zdroj: Tatra
Bleskovky
Nové Bugatti s motorem V16 naplno předvedlo svůj zvuk, při túrování štěká jako nasupený buldok
včeraNadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
11.2.2025Nejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
10.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- #93 MM atakoval rekord 09:16
- Salač začal v Algarve v Top-5 včera 18:29
- Buriram - 1.den testů MotoGP: Na čele bratři Marquezové; Marc před Alexem včera 11:57
- Motocykl Praha 2025: info, program a vstupné včera 11:02
- Compos Racing Team a sezóna 2025 včera 09:00
Nejnovější články
Současný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
před hodinouMercedes ví, jak si pomoci zpátky k ziskům. Někde zdražil svá auta až skoro o 100 tisíc, i když jim sebral výbavu
před 3 hodinamiŠéf výrobce elektromobilů říká, že budoucností jsou auta s dojezdem 290 km. Zjevně nepochopil vůbec nic
před 4 hodinamiPolicie vyhmátla řidiče Audi RS4 s důmyslným zařízením na skrývání registrační značky, James Bond by se od něj mohl učit
včeraTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.12. 23:55 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 02.12. 22:52 - petr_riha
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.12. 09:12 - Předseda
- Politický koutek 02.12. 07:01 - Jaggie
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch