Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Historicky největší české auto stvořila Tatra, měří 18 metrů, má 1 132 koní
14.11.2020 | Petr Miler
Auto, kam až oko dohlédne, tato slova nejlépe definují největší český vůz, který může na silnice. Je to pořádné monstrum, šest z jeho osmi náprav je řiditelných a přes obří rozměry není úplně pomalé.
Monstrózní automobily nevznikaly jen v dobách studené války v Sovětském svazu, jako třeba MAZ-7907, který měl za úkol přepravovat největší rakety nesoucí jaderné hlavice. Pár takových vyrobila i kopřivnická Tatra a ten úplně největší v českých dějinách není dílem centrálně plánovaného hospodářství. Vznikl v roce 2015 a primát si drží dodnes.
Ne nadarmo. Měří osmnáct metrů na délku a jeho hmotnost včetně nástavby, kterou ovšem neměla na starosti Tatra, činí 90 tun. Přímo v tomto provedení vznikl v jediném exempláři na objednávku zákazníka z Německa. Výroba trvala půl roku a byla skutečně zakázková, žádný jiný úplně stejný vůz Tatra nevyrobila.
Stroj vychází z modelu T815-7 a svého času přišel kupce na 10 milionů korun, což vzhledem k velikosti a technické výjimečnosti není zase tak bláznivá cena. Má 8 náprav, z čehož je 6 řiditelných a standardně je hnáno 8 kol ze 16. Pohon zbylých osmi je možné přiřadit.
Výkon na ně posílá také pořádný macek, vidlicový dvanáctiválec Caterpillar C-32 o 32 litrech objemu. Disponuje 1 132 koňmi a 5 143 Nm, které jsou ale primárně potřeba k pohonu vrtné plošiny z dílen jiného dodavatele. Výkon motoru putuje dále přes šestistupňový automat Allison 8610MR s retardérem do přídavné převodovky, která ji směruje buď na vrtnou plošinu, nebo na kola - kdy je výkon motoru omezen zhruba na polovinu.
Ani tak na silnici tohle auto není úplně pomalé, třebaže rychlosti Veyronu s podobným výkonem samozřejmě nedosahuje. Jeho maximální rychlost je 60 km/h, což na tak velký vůz skutečně není málo - onen zkraje zmiňovaný MAZ jel jen 25 km/h, a to i při použití plynové turbíny. Jak jsme již zmínili, výkon motoru je pro silniční provoz omezený „jen” na 600 koní. Hodnotu točivého momentu pro toto využití neznáme, ale počítejte i v takovém případě s něčím blízkým lokomotivě osobního vlaku.
Dodejme, že v rámci Evropské unie je výroba podobných automobilů zcela unikátní, v Evropě jako takové je nabízí jen ruské a běloruské automobilky. Jejich stroje jsou ale pro silnice EU příliš široké, a tak se tu nemohou standardně pohybovat v provozu, Tatra má standardní silniční homologaci.
Tatra T815-7 je historicky největší český silniční automobil. V tomto provedení vznikl v jediném kuse a nasazení se dočkal v Německu. Foto: Tatra
Zdroj: Tatra
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před hodinou - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 2 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 4 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 5 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis