Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Hakone Turnpike: japonský Nürburgring zřejmě ani neznáte
1.1.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ videa) Řidičských rájů není málo, snad žádný z nich se ale tak moc nepodobá Nordschleife. Na Hakone Turnpike se psala historie driftu.
Často píšeme o nejlepších tratích světa, na kterých se odehrávají bitvy závodních týmů i jednotlivých automobilek, kde jsou životy řidičů zhodnocovány a zároveň i „znehodnocovány“. Všem zmíněným asfaltovým rájům v mnohém dominuje německá Severní smyčka slavného Nürburgringu, jejíchž služeb využívají ve volném čase nadšenci i samotní výrobci, kteří zde pilují formu jejich budoucích i stávajících modelů. Ti se tam snaží mnohdy o dosažení nejlepšího času, i coby módního marketingového nástroje.
Nemusíme se ovšem neustále bavit jen o „Zeleném pekle“. Škoda by to byla už jen z toho důvodu, že existuje řada dalších, méně známých asfaltových rájů, o nichž jste možná nikdy ani neslyšeli. Při hledání podobných silnic jsme narazili na japonskou senzaci, která se jmenuje Hakone Turnpike. Pro japonské nadšené řidiče je podle všeho v současnosti podobně svatým místem, jako Nürburgring pro nás Evropany. Navíc se mu v mnohém docela zajímavě podobá - tedy až na rychlost, kterou na něm upravují klasické dopravní značky.
Tento sopečný průsmyk ležící 80 kilometrů (hodinu jízdy) jihozápadně od Tokia je z obou konců ohraničen mýtnými branami, není to tedy klasický okruh, spíše něco na způsob Großglockner Hochalpenstraße. Jednosměrná vstupenka přitom vychází s ohledem na japonské ceny na příjemných 700 jenů (pouhých 132 českých korun, pro ilustraci, za půllitr točeného piva dáte v Japonsku obvykle 600 jenů). Po jejich uhrazení se každému řidiči nabízí možnost projet se po zhruba 16 kilometrů dlouhém asfaltovém koberci plném parádních, ale i zákeřně utažených zatáček a nádherných výhledů na okolní krajinu, v níž lze za příznivých povětrnostních podmínek zahlédnout i horu Fuji.
Zapálené řidiče pravděpodobně bude zajímat něco jiného - technická trať s kilometrovým převýšením zakončeným na místě s nadmořskou výškou 1 011 metrů. Ta nabídne více než třicet úchvatných oblouků různé obtížnosti s horším i lepším výhledem na to, co vás čeká, to vše za asistence půvabné scenérie, neustále se měnícího počasí a množství vyhlídek s odpočívadly, na nichž lze zastavit a třeba se kochat krásami přírody či projíždějících aut, popřípadě nafotit vlastního plechového miláčka.
Možná si říkáte, cože je to vlastně za novinku, ale předesíláme, že Hakone Turnpike vzniklo už v roce 1962, kdy měli japonští výrobci aut choutky postavit náročnější trať v odlehlých horských průsmycích, kde by uši obyvatel neobtěžovalo pískání pneumatik. Dokonce se proslýchá, že ve zdejších serpentinách s několika horizonty a brutálně utaženými zatáčkami sváděli motivovaní závodníci souboje ve driftování doslova od úsvitu do noci, zcela bez přítomnosti orgánů policie a jakéhokoliv negativního tlaku dalších lokálních autorit.
Tehdy se údajně začaly psát dějiny driftování a tato komunikace se následně také dostala do mnoha počítačových her. V běžném provozu tam lze dodnes potkávat podstatně rychleji jedoucí posádky, které zkoušejí možnosti svých automobilů, čemuž budiž důkazem přiložená videa. Občas se tam také konají nejrůznější „měřená šplhání“ (hill-climby), kdy je silnice pro veřejnost zcela uzavřena. Při nich se průměrná rychlost na celém úseku pohybuje zhruba mezi 150 a 160 km/h, což přibližně odpovídá Nürburgringu. Tak závratných rychlostí jako na německém protějšku zde ale běžně nikdo dosahovat nebude, neboť rovinky jsou zde podstatně kratší.
V normálních dnech, kdy silnice funguje jako každá jiná pozemní komunikace, si zde lze za poplatek zapůjčit například Toyotu GT 86 nebo Mazdu RX-7, popřípadě Nissan GT-R. Musíte však dávat pozor na úseky, kde je v jednom směru pouze jeden jízdní pruh, protože tam je silnice podle mnohých velice úzká. Kde se dá driftovat, lze vypozorovat podle míst, kde je asfalt pokryt výraznou vrstvou pryže.
V současnosti patří tento dokonale udržovaný úsek Mazdě, ale ještě donedávna měla s původním vlastníkem této soukromé zpoplatněné silnice uzavřeno partnerství společnost Toyo vyrábějící pneumatiky. Na ně dodnes poukazují reklamní plochy kolem silnice a na vrcholu úseku pak vyhlídkový salonek s občerstvením, jenž nabízí panoramatický výhled na celou okolní krajinu se zálivem Sagami, poloostrovem Boso, ostrovy Izu a horou Fuji. Pokud tedy budete někdy v okolí, návštěvu tohoto svatostánku vám rozhodně doporučujeme. Sami se můžete podívat, jak moc si na něm lze užívat.
Silnice známá jako Hakone Turnpike pro nás byla dodnes zcela neznámým pojmem, ale jak se zdá, její historie sahá ještě mnohem dál než jsme si dokázali představit
Jízda v Hondě NSX v běžném provozu
Pohled na trať z perspektivy různých závodníků
Jízda driftem v upraveném GT-R
Prohlídka Hakone Turnpike vyhlídkovým tempem
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Silná slova: Šéf týmu Triumph se prohře směje včera 20:00
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku 18.1.2025
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
Nejnovější články
- Pouť kdysi nadějné nové značky elektrických aut končí krachem, dluhy v řádu desítek miliard už není s to splácet
před 9 hodinami - Škoda už testuje svůj nový vrcholný model, má dostat další jméno bez nápadu, techniku bez invence
před 10 hodinami - Policii výslovně zakázali pouštět se do honiček s ujíždějícími řidiči, v New Yorku čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
včera - Požáry elektromobilů v parkovacích domech jsou „zásadní problém”. V Nizozemsku jich násobně přibývá, zákazů též
včera - K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva