Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini

Znají ho všichni, správně ho nevyslovuje skoro nikdo a už vůbec nikdo ze širší veřejnosti dosud nevěděl, kde k němu auto přišlo. Marcello Gandini až teď řekl, kde se vzalo jméno slavného Countache.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini

13.8.2018 | Petr Prokopec

Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Znají ho všichni, správně ho nevyslovuje skoro nikdo a už vůbec nikdo ze širší veřejnosti dosud nevěděl, kde k němu auto přišlo. Marcello Gandini až teď řekl, kde se vzalo jméno slavného Countache.

Není žádným tajemstvím, že Lamborghini je neodmyslitelně spjato s býky. Ostatně automobilka si jednoho rozzuřeného zasadila přímo do loga. Zasadil se o to její zakladatel Ferruccio Lamborghini, jenž se narodil 28. dubna 1916, tedy ve znamení býka. Ve svých šestačtyřiceti letech, rok před založením světoznámé automobilky, pak navštívil ranč Dona Eduarda Miury, kde byl majestátností speciálního plemene skotu přímo uchvácen. Odstartoval proto tradici, kterou automobilka porušila jen zřídka.

Na začátku měla Lamborghini alfanumerická označení (350 GT, 400 GT), nicméně již třetí model najel na „býčí mytologii“. Miura byla pojmenována po již zmíněném Donu Eduardovi, stejně jako po onom specifickém plemeni. Zajímavé přitom je, že to vzniklo pozvolným křížením hned několika linií, z nichž jednou byla i odrůda Gallardo. Ta je pro změnu spojena s desetiválcovým supersportem, jenž přišel na světlo světa v roce 2003.

Vraťme se ale ještě zpátky do minulosti, třebas k modelu Islero, jehož název odkazoval na býka plemene Miura, který v roce 1947 zabil slavného toreadora Manoleteho. Na speciální plemeno odkazuje i Urraco, zatímco Jarama nebyla pojmenována podle známého okruhu, nýbrž dle oblasti ve Španělsku, kde se chovají býci pro býčí zápasy. Espada lze ze španělštiny přeložit jako speciální meč, často je tak ovšem nazýván i samotný toreador.

Tím ovšem nekončíme, právě naopak. Máme tu totiž další speciální plemeno (Jalpa), stejně jako další zvláštní meč (koncept Estoque). Diablo pak odkazovalo na velmi zuřivého býka, jenž proslul soubojem s toreadorem El Chiccorem v Madridu v roce 1869, zatímco Murciélago byl býk, který přežil 28 zásahů mečem a díky tomu v roce 1879 získal milost. I Reventón byl býk, do historie se zapsal tím, že v roce 1943 zabil toreadora Felixe Guzmána.

To vše zní epicky a leckdo by čekal, že legendární model Countach Lamborghini odkazuje na další „býčí příběhy”. Jenže není tomu tak. Slovo, které každý čte trochu jinak (správnou výslovnost je s ohledem na původ slova [:kuntáš:]) nemá s býky, meči ani toreadory společného zhola nic. Toto slovo pochází z piedmontského dialektu a podle pověr mělo z úst vyklouznout designérovi Giuseppe Bertonemu poté, co poprvé ve svém studiu uviděl prototyp. Jenže realita je jiná.

Celý příběh za jménem tohoto Lamba odhalil Marcello Gandini, geniální designér, který pro Bertoneho dlouho pracoval. Ten sice potvrdil spojitost s piedmontským dialektem, skutečné okolnosti jsou ale zcela jiné, než se dosud tradovalo. „Když jsme připravovali vozy pro autosalony, pracovali jsme v noci a byli jsme na konci sil. Proto jsme často žertovali, což napomáhalo morálce,“ počíná se svým vyprávěním designérská ikona.

„Na zámcích přitom dělal jeden člověk, který měřil dva metry a měl dvě obrovské ruce. Přesto právě on dělal všechny ty titěrné věci. Nemluvil přitom ani italsky, jen oním piedmonstkým dialektem, který se od Italštiny výrazně liší a připomíná spíše Francouzštinu. Jedním ze slov, která zmiňoval velmi často, bylo 'countach', což doslova znamená mor či nákazu, ale může být použito také jako zakletí či vyjádření obdivu a nadšení. Něco jako 'panebože'.“

Gandini přitom dodává, že používáním slova „countach” se nakonec „nakazil” celý tým, který na autě pracoval a jeho používáním pravidelně vtipkoval. Na autě navíc tehdy nepracovali jen designéři, ale i technici, kteří měli na starosti hnací ústrojí, neboť bylo obvyklé na autosalonech předvádět plně funkční koncepty. Jedním z těch techniků byl Bob Wallace, dnes legendární testovací jezdec, který se podílel na vývoji prakticky všech vozů Lamborghini té doby. Nejvyšší vliv měl právě na Countach, proto nepřekvapí, že právě on měl na starosti funkčnost prototypu. Právě jeho se Gandini napůl v žertu zeptal, jak by jméno Countach znělo anglicky hovořícímu člověku (Wallace pocházel z Nového Zélandu).

„Líbilo se mu to a když toto slovo vyřkl, znělo podivně, ale fungovalo to. Okamžitě jsme tak vyrobili nápis, který jsme na vůz přilepili. Tak se zrodilo jeho jméno, to je jediná skutečná pravda za tímto slůvkem,“ uzavírá své vzpomínky Gandini na Countach, které je vlastně ztělesněným zakletím jednoho z lidí, kteří na jeho přípravách pracovali...


Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 1 - Lamborghini Countach 1983 renovace 002Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 2 - Lamborghini Countach 1983 renovace 003Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 3 - Lamborghini Countach 1983 renovace 004Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 4 - Lamborghini Countach 1983 renovace 005Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 5 - Lamborghini Countach 1983 renovace 006Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 6 - Lamborghini Countach 1983 renovace 007Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 7 - Lamborghini Countach 1983 renovace 008Geniální designér odhalil pravdu za podivným jménem slavného Lamborghini - 8 - Lamborghini Countach 1983 renovace 009
Lamborghini Countach je jedním z mála vozů italské automobilky, jenž nebyl pojmenován dle býků či býčích zápasů. Teď už víme přesně, jak ke svému označení přišlo

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.