Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli

Automobilky dnes této třídě nanejvýš tolerují šestiválcové třílitry, ještě docela nedávno byla ale situace úplně jiná. Diesely byly pýcha, a tak jimi mohlo okouzlovat i luxusní stroj se 710 koňmi.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli

17.6.2021 | Petr Prokopec

Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli

/

Foto: Peugeot

Automobilky dnes této třídě nanejvýš tolerují šestiválcové třílitry, ještě docela nedávno byla ale situace úplně jiná. Diesely byly pýcha, a tak jimi mohlo okouzlovat i luxusní stroj se 710 koňmi.

Pokud dnes zamíříte k prodejci Peugeotu a požádáte o největší motor, jaký francouzská automobilka nabízí, nejspíše zůstanete v šoku. V případě užitkových vozů je maximem dieselová dva-dvojka u modelu Boxer, osobní auta se pak nabízejí maximálně s dieselovým dvoulitrem, a to i za předpokladu, že jde o 4,7metrové SUV 5008. Ani jedna z těchto jednotek samozřejmě není špatná, ostatně druhý zmíněný agregát může produkovat i 180 koní. Ovšem ani tak se člověk neubrání smutku, když zavzpomíná na vcelku nedávnou minulost.

V tomto ohledu se musíme vrátit zpět do roku 2005, kdy se Peugeot chystal na návrat do Le Mans. Posloužit k tomu měl zcela nový závodní speciál 908 HDi FAP, který již dle názvu disponoval dieselovým motorem. Konkrétně šlo o dvanáctiválec se 100stupňovým rozevřením válců kvůli snížení těžiště. I přesto se pod něj vešla šestistupňová sekvenční převodovka, jež musela být zesílena, aby snesla vysoký výkon a enormní točivý moment.

Peugeot totiž z 5,5litrového objemu vydoloval v závislosti na nastavení 700 až 730 koní a neskutečných 1 200 Nm, čímž o deset procent překonal konkurenční Audi R10 TDI. A mezi lídry pelotonu vlastně zůstává i nadále, neboť pokud se zadíváme do technických parametrů takového Pagani Huyara BC či Porsche Taycan Turbo S, zjistíme, že oba vozy disponují „pouze“ 1 050 Nm. Omluvou pro ně samozřejmě je ta skutečnost, že jde o silniční auta a nikoliv závodní speciály.

Právě zde se nám celý příběh začíná patřičně dramatizovat. Peugeot chtěl na příchod nového závodního speciálu a zejména jeho unikátního motoru patřičně upozornit. Šlo totiž teprve o druhou hlavní značku, která sáhla po dieselové jednotce, tehdy mimořádně populárnímu pohonu. Pravda, v případě sportovních aut byla veřejnost k naftě skeptická i tehdy, když ale Audi R10 TDI vyhrálo ročníky 2006, 2007 i 2008, situace se změnila. Navíc v roce 2009 přišla řada na Peugeot.

Zpět ale k onomu entrée, jež nakonec napomohl zařídit i luxusně koncipovaný vůz označený 908 RC. Ten dostal do vínku stejný agregát, jaký poháněl závodní speciál, jen naladěný na 710 koní. Spřažen byl s automatickou převodovkou, s níž zvládal zrychlit na stovku za 4,4 sekundy a dosáhnout maximálky 300 km/h. To jsou působivá data dodnes, zvláště u relativně těžkého vozu. I přes rozsáhlé použití karbonu a hliníkového rámu totiž auto vážilo 1 800 kg.

Francouzská automobilka proto musela do všech čtyř rohů instalovat karbon-keramické brzdy Brembo svírané čtyřpístkovými třmeny. Ty vypadaly poměrně exoticky vedle dvojitých lichoběžníků, jež značka převzala ze standardního Peugeotu 407. Nešlo ale o jediný unikát, dalším bylo uložení pohonné jednotky. Ta se nastěhovala dozadu napříč, díky čemuž koncept disponoval obřím zavazadelníkem vpředu i ještě jedním doplňkovým vzadu.

Pokud k tomu všemu přihodíte ještě aerodynamicky optimalizovanou karoserii a elegantní vícepaprsková 20palcová litá kola, jistě pochopíte, proč byla veřejnost při debutu na pařížském autosalonu v roce 2006 nadšená. Okamžitě se začalo mluvit o sériové výrobě, tu ale Peugeot nakonec zařízl. Automobilka jej nedokázala montovat levně a publikum by nejspíše nebylo ochotno platit miliony za vůz mainstreamové značky.

Vůz tedy zůstal konceptem a jen ovlivnil kupé RCZ, které se objevilo čtyři roky po něm. O objemném motoru v jeho útrobách však už bylo možné pouze snít, neboť nejobjemnějším motorem byl stejně jako nyní dvoulitrový diesel. Ten nabízel maximálně 163 koní, zatímco od benzinové jedna-šestky jste jich dostali rovnou 270. Stovka se tak stala realitou po 5,9 sekundách, zatímco nejvyšší rychlost byla elektronicky omezena na 270 km/h.

Jak jsme tedy naznačili na začátku, je škoda, že Peugeot již dnes sází pouze na downsizing a případně elektromobilitu. Naděje na lepší časy ale stále existuje, a znovu má souvislost s Le Mans. Francouzi se k vytrvalostním závodům vrací, a to se zcela novým speciálem. A jelikož se celá automobilka daleko více přiblížila prémiovému segmentu, možná z toho tentokrát něco produkčního bude. I když na diesel můžeme zcela jistě zapomenout.


Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 1 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 01Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 2 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 02Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 3 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 03Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 4 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 04Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 5 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 05Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 6 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 06Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 7 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 07Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 8 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 08Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 9 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 09Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 10 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 10Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 11 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 11Francouzi před 15 léty postavili luxusní auto s dieselem V12, výrobu ale zařízli - 12 - Peugeot 908 RC 2006 nova sada 12
Koncepční Peugeot 908 RC dostal do vínku 5,5litrový dvanáctiválcový turbodiesel, jenž produkoval 710 koní a 1 200 Nm točivého momentu. Těmito parametry přitom dokáže okouzlit i dnes, tedy v době, kdy francouzská automobilka větší motor než 2,2litrový nenabízí. Foto: Peugeot

Zdroj: Peugeot

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše