Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fiat 500 s motorem V12 Lamborghini není sleeper, ale šílenost
27.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(99 foto, 3 videa) Tohle je pořád italské auto s italským motorem. Jen ten motor pochází z něčeho na opačném konci „potravního řetězce”.
Přehled kapitol
Fiat 500 je vážně malé auto. Nemyslíme teď ten nový, i když také ten je vcelku miniaturní, ale ten původní, z roku 1957. Není ani tři metry dlouhý, rozvor má 185 cm a pohání ho půllitrový dvouválec, umístěný vzadu napříč a pohánějící zadní kola. Je tu jen pár koní, ale tohle auto také váží asi půl tuny, takže moc výkonu nepotřebuje.
Zcela jiný názor nicméně měl Giancarlo Dino, majitel firmy Oemmedi, italský restaurátor historických aut a stavitel šílených pětistovek. Stojí za několika takovými stroji, ale korunu nosí matně šedá kreace s dvanáctiválcem z Lamborghini Murciélago umístěným uprostřed. Murciélago není zas tak velké auto, na délku má asi 4,6 metru, ale oproti Fiatu 500 to je obr. Oproti Fiatu 500 je obr i jen ten motor V12 s převodovkou.
Dino získal bourané Murciélago, ze kterého ale bylo možno použít pohonné ústrojí, a přemýšlel, jak ho s fiátkem zkombinovat. Nejlepším způsobem se jevilo vyrobení nového prostorového rámu pod karoserii Fiatu, do kterého bude vsazeno celé pohonné ústrojí - včetně pohonu všech kol - z Murciélaga, jen s tou změnou, že kola budou přitažena k sobě. Jsou tu tedy všechny diferenciály i s manuální převodovkou Lamborghini, jen poloosy a kardanová hřídel jsou kratší, jsou vyrobeny zakázkově.






Je samozřejmé, že i tak musel být půdorys Fiatu značně zvětšen. Kola jsou v podstatě mimo původní karoserii, mají vlastnoručně dělané blatníky z ocelových plátů a záď se také posunula ven, aby se sem vešlo odpružení a diferenciál. Víko je ovládáno elektricky, stejně jako výsuvný spoiler, který v sobě má i brzdové světlo. I tohle všechno je z oceli, snad až na ono brzdové světlo, které vypadá jako že je z Fiatu Brava, a je to provedeno dokonale.
Po stranách samozřejmě také přibylo materiálu, vidíme ohromné otvory pro přístup vzduchu k chladičům a do sání. Výfukový systém není sériový, ten by se sem nevešel, je také vlastnoručně postaven. A podvozek je zakrytovaný, má jen otvory pro přístup chladicího vzduchu na potřebná místa a vzadu je difuzor, který je možná i funkční. Stále to je ale malé auto, délka je 314 cm a rozvor 222 cm; rozchod předních kol je 166 cm a vzadu to je 174 cm.
Kabina je kapitolou sama pro sebe. Autor tohoto stroje je alergický na plasty, obrazně řečeno, takže všechno je tu z plechu a je to potaženo kůží. Veškeré budíky pocházejí z onoho Murciélaga, stejně jako veškerá elektronika, vše je originální, takže to spolu umí krásně komunikovat. Všimněme si také manuální převodovky, není tu žádný E-Gear, musíte tady pracovat. Nejúžasnější je nicméně otáčkoměr ve volantu. Není možná nejlépe na očích, ale zůstává stát, volant se točí okolo něj.
Sedačky značky OMP vypadají dost nepohodlně a také to tak asi bude, ale je nutné, aby byly takhle vzpřímené, protože jinak by se V12 za posádku nevešla. Opěradla jsou, jako skoro všechno, dělaná zakázkově a nově očalouněná. Volant a sloupek řízení nicméně pocházejí z Murciélaga a až na onen otáčkoměr jsou sériové. Z Lamborghini jsou také čtyřpístková Bremba a kola s pneumatikami 245/35 ZR18 vpředu a 335/30 ZR18 vzadu; ta ale pocházejí z Diabla.
Jak tohle auto jezdí, si člověk asi těžko dovede představit. Výkon 6,2litrové V12 činí 580 koní a graduje někde okolo 7 500 ot./min. Auto tak má asi 600 koní na tunu a prý funguje v módech „pomalu” nebo „šíleně rychle”, nic mezi tím, není tu žádné sledovatelné zrychlení, prostě jen jedete, šlápnete na plyn a najednou jedete třikrát rychleji. To vše za ohlušujícího řevu, který proniká do morku kostí. Dosáhnout třístovky je prý otázkou okamžiku, ale než vytočíte motor na šestou rychlost, dojde dříve řidiči odvaha než autu schopnosti... To říká tvůrce a lze mu věřit, však i originální Murci s o více než o polovinu vyšší hmotností zrychlí z 0 na 250 km/h za 22 sekund a jede přes 330 km/h.
Tohle auto vzniká už od roku 2012 a Giancarlo Dino jej průběžně vylepšuje. Už od počátku mu prý chodí nabídky na prodej. Nicméně, neprodal ho dodnes, podobně jako několik svých dalších kreací. Prvním strojem, který vytvořil, byl Fiat 500 s 3,2litrovým plochým šestiválcem Porsche. Ten už má obrysy výrazně blíž sériové pětistovce, i tak nicméně musel být zvětšen, aby se sem mnohem větší a jinak umístěný motor vešel. Zůstal ale za zadní nápravou.
Druhá Dinova kreace má motor napříč, stejně jako Fiat 500 v sérii. Jenže to není dvouválec ani zdaleka, je to třílitrový vidlicový osmiválec z Ferrari, a je uprostřed, ne až vzadu. Pochopitelně je taky rozšířený, V8 není zas tak malý motor, ale na šířku šedého fiátku s motorem z Lamborghini ani zdaleka nemá. Právě v tom, že se víc drží tvaru originálu, je ale možná zajímavější, posuďte sami.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Šéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
před hodinouNový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včeraI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včeraČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva