Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ferrari F50 Bolide: speciál pro sultána dodnes halí tajemno
1.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Ferrari F50 zná každý, ale unikátní verzi Bolide na objednávku sultána Bruneje? To už nikoliv. O tomhle stroji se dodnes ví dost málo.
Ferrari F50 asi nemusíme nikomu zvlášt představovat, zejména pokud vyrostl s prvními čtyřmi díly série Need For Speed. Je to stroj, který stojí mezi úžasnou, divokou a přeplňovanou F40 a rychlým a nekompromisním Enzem. Měl to být stroj, který bude Formulí 1 pro běžné silnice, jenže protože na silnicích potřebujete blinkry a blatníky a použitelný výkon níže než v 15 tisících otáčkách, je na něm spousta kompromisů.
Je tedy tak trochu outsiderem, autem, které spousta lidí trochu zatracuje. Jenže trochu neprávem. Pořád tu je uječený vidlicový dvanáctiválec, který z objemu pouhých 4,7 litru dá 520 koní v 8 000 otáčkách a 470 Nm v 6 500 ot./min a který je v podstatě civilní verzí motoru Tipo 040, který s objemem 3,5 litru skutečně poháněl monoposty Formule 1. Také je přímo přišroubován k šasi, které je kompletně karbonové - stejně jako ve Formuli 1.
Vůz váží 1 230 kilogramů právě díky použití karbonu. Je tu šestistupňový manuál a tři pedály, nic robotizovaného, co vám vezme půlku kontroly nad autem, všechna práce je na vás - a tak je F50 posledním vrcholovým Ferrari, které nabídne manuální převodovku. Pokud jste dostatečně schopní, zrychlení na stovku zabere 3,7 vteřiny a maximálka je 312 km/h. Dnes to vypadá na poměry vrcholových hypersportů jako šnečí tempo, ale F50 se představila v roce 1995. To je před dvaceti lety, kdy po našich silnicích jezdily sotva Felicie.
Na rozdíl od produkce F40, u modelu F50 automobilka Ferrari „nezapomněla” přestat vyrábět a tohoto stroje vzniklo jen 349 kusů. Je tedy patřičně vzácný a také patřičně ceněný, ty nejlepší kousky bývají na prodej za mnoho desítek milionů korun. Většina z nich ale je designem v podstatě stejná, snad až na barvu. Většina proto, že existuje jeden stroj, který se designem dost vymyká: Ferrari F50 Bolide.
Tenhle stroj byl postavený zakázkově samotnou automobilkou a jeho základem je šasi, motor a pohonné ústrojí z modelu F50, tady se žádné změny nekonaly. Je tu volant vpravo, ale to není zas tak velký rozdíl. Co ovšem F50 pouze vzdáleně připomíná, je karoserie. Právě ta je na tomhle stroji unikátní dělá z něj jediné kdy vyrobené kupé modelu F50. Vznikla v roce 1998 na speciální objednávku brunejského sultána Hassanala Bolkiaha.
Tento člověk vám jistě není neznámý, v jeho garáži byla například dvě Ferrari F40 v šedé barvě, několik speciálních verzí Ferrari 456, Jaguar XJ 220 a spousta dalších výjimečných strojů. Tento člověk je vlastníkem zřejmě největší a nejdražší automobilové kolekce na světě a to přesto, že vládne (de facto ji vlastní...) zemi o rozloze srovnatelné s průměrným krajem České republiky. Ropy tu ale tryská ze země tolik, že jedním z nejbohatších lidí světa a koupit si může prakticky cokoli. A v případě auto to velmi rád dělá.
Brunejský sultán se nicméně svými sbírkami bohužel příliš nechlubí, alespoň do chvíle, než něco z nich prodává. A ani automobilky či karosárny, které mu auta staví, je na odiv příliš nedávají, takže toho není známo příliš. A to, co se ví, jsou spíše spekulace. Ač je tedy základní technika F50 Bolide stejná, výsledné parametry jsou jistě jiné. Ale konkrétní hmotnost auta, detaily k vyrobené karoserii, akcelerace, maximálka... nic z toho známo prostě není.
Hovoří se o tom, že F50 Bolide se před pár lety dostala do rukou jiného sběratele v Irsku, ale ani ten se nejspíš svým strojem na veřejnosti nechlubí. Nevíme tedy, zda unikátní karoserie vylepšila či zhoršila jízdní parametry F50. Neexistuje mnoho fotografií, v podstatě jsou jen čtyři staré konkrétního auta a pár obrázků modelů, které si někdo doma vyrobil na základě toho mála, co se ví.
Tento stroj jistě nemusí vizuálně sednout každému, podobně jako se ne každému líbí originální F50. Nicméně, halí ho aura určité mysterióznosti, což ho činí zejména zajímavým. Že se ovšem někdy ukáže na veřejnosti pořádně, byť jen na internetu pořádnou sadou fotek, nějakým videem či podobným způsobem, je dost nepravděpodobné. Alespoň v tuto chvíli...
K Ferrari F50 Bolide chybí i pořádná fotodokumentace, tohle jsou jediné fotky skutečného auta
Na jejich základě vznikl tento, věrně zpracovaný zmenšený model, který nabídne lepší pohled. Originální stroj to ale pořád není
Zdroje: Ferrari F50 Bolide@Facebook, SingaporeDieCasters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 8 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 9 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
před 11 hodinami - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva