Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zapomenuté ošklivé Ferrari jelo 370 km/h už v roce 1985, 1 ze 3 přežívajících kusů je teď na prodej
24.9.2022 | Petr Miler
Hlavně zepředu se na něj nedá dívat, zezadu je pak děravé jako cedník. Nic to ale nemění na jeho technické výjimečnosti, extrémní rychlosti a také vzácnosti. Existují jen tři takové stroje a jeden z nich nyní může být váš.
Ferrari 288 GTO není tak slavné jako jeho pozdější nástupci s písmenem F ve jméně, i to ale má své věrné fanoušky. Však to bylo první silniční auto světa, které pokořilo třístovku. Světu se ukázalo v roce 1984 a hned začaly práce na závodním stroji na jeho základě, který měl původně jezdit rallye ve skupině B. Tu ale FIA po sérii tragických nehod zrušila, takže Ferrari mělo vyvinuté auto, které nemělo kde závodit.
Tím strojem bylo Ferrari 288 GTO Evoluzione a když se na něj podíváte z profilu, mnohem víc se podobá F40 než 288 GTO. To má dobrý důvod, protože právě F40 z něj vznikla. Ale to předbíháme. Evoluzione má základ techniky i karoserie v 288 GTO, ale je na něm spousta změn. Například karoserie je karbonová, nikoliv laminátová, a stroj ve výsledku váží pouhých 940 kg.
Její design dostal na starost slavný Pininfarina, ale cílem nebylo krásné auto, nýbrž auto aerodynamicky co nejlépe funkční. Zepředu tak výsledek není ničím, na co byste se chtěli dívat déle než pár sekund. A i zadek je bizarní, kvůli odvodu horkého vzduchu tu je 40 otvorů jen na zadním čele, dalších 12 po stranách za zadními koly a ještě jeden tucet v zadním plastovém okně.
Auto tak zezadu vypadá jako cedník, tolik průduchů ale pochopitelně má svůj význam, díváme se na závodní stroj. 2,9litrový motor v útrobách má dvě turbodmychadla IHI jako u „standardního” 288 GTO, jenže výkon motoru není 400 koní, ale takový, jak nastavíte turbodmychadla. Běžně měla tato auta 650 koní, tedy nějakých 227,67 koní na tunu. To je extrém i dnešní optikou.
Kdyby to byl sériový vůz, také bychom nepsali o Porsche 959, Ferrari F40 ani Bugatti EB110 jako o nejrychlejších autech světa své doby. Dokonce ani McLaren F1 by tohle auto nepřekonal o příliš velký kus, protože maximálka této věci byla 370 km/h. V době, kdy u nás jezdily staré Škody, Wartburgy, Žigulíky a sem tam Volha - v roce 1985, třebaže auto na fotkách vzniklo až o dva roky později.
Právě z tohoto vozu se vyvinula legendární F40, vůz, který dodnes visí na stěnách pokojů malých i velkých kluků, stojí jim ve formě modelu na poličce nebo - mají-li extra velké štěstí - v garáži jako skutečný vůz. F40 je dost vzácná, vzniklo jich nějakých 1 300 kusů, 288 GTO je s 272 vyrobenými kousky ještě mnohem vzácnější, ale 288 GTO Evoluzione i nad ním jasně vyhrává. Vyrobeno totiž bylo pět kousků od základu, šestý kus přestavbou z 288 GTO a dneška se dožily jen tři z nich.
A jeden z těchto tří strojů bude brzy na prodej. Nabízí ho aukční firma RM Sotheby's, která jej bude dražit mezi 19. a 21. říjnem. Odhad ceny neznáme, ale počítejte s astronomickou částkou, nejspíše ve stovkách milionů korun. Stav tohoto stroje je nicméně perfektní, jak napovídají i fotografie a také jeho historie. Však jej vlastnila řada zámožných sběratelů, mezi nimi i nikdo menší než Lawrence Stroll. A je to bezpochyby jedno z nejvzácnějších aut na světě, takže jeho cena bude v průběhu času jen vyšší.

























Zepředu se na tohle auto skutečně nedá dívat, technicky ale funguje velmi dobře. Tak rychlé auto je něčím mimořádným i dnes, natož pak v polovině 80. let. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
Už tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 5 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
před 6 hodinamiJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
před 8 hodinamiDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
před 9 hodinamiMini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva