Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fanoušek v garáži roky piplal nejlepší kopii KITTu, vydělává na ni díky jedinému dílu
13.6.2019 | Petr Prokopec
Jedno z nejikoničtějších aut historie je i tím, které si lidé chtějí co nejčastěji postavit doma. Pokusil se o to kde kdo, majitel tohoto to provedl s až neuvěřitelnou precizností.
Pokud jste vyrůstali v 80. nebo 90. letech a mohli jste se dívat na „ty správné” televizní kanály, pak vám jistě neunikl seriál Knight Rider. Společně s Pobřežní hlídkou udělal z Davida Hasselhoffa legendu, zároveň ale proslavil i jeden z nejpovedenějších fiktivních automobilů, KITT. Tedy Pontiac Trans Am z roku 1982, který dle scénáře prošel rozsáhlými modifikacemi v opět fiktivních dílnách Knight Industries fiktivního miliardáře Wiltona Knighta.
Filmaři měli postupně k dispozici skoro dvě desítky aut, která se v různé míře blížila tomu, co jsme mohli vidět na televizních obrazovkách. Jedno takové, které mělo opravu pohnutý osud, jsme vám ukazovali nedávno - svého času se našlo ve velmi bídném stavu na smetišti. Do dnešního dne jich přežilo pět a každé z nich má pochopitelně obrovskou cenu. Dostat se k některému z originálů je tedy pro běžného smrtelníka skoro nemožné, repliku si ale může postavit kde kdo. A dnes vám ukážeme tu, která je považována za vůbec nejlepší na světě.
Vznikla v garáži muže jménem Chris Blasius. Ten se ve svých šesti letech do KITTu zamiloval, přičemž po svých rodičích požadoval, aby mu jeden Pontiac Trans Am koupili a on jej mohl následně přetvořit do filmové podoby. Že se takového daru nedočkal, nejspíše nemusíme dodávat - předpokládalo se, že ze svého nadšení vyroste a vůz by tak představoval jen vyhozené peníze. Jenže některé touhy nelze jen tak vyhnat z hlavy.
Blasius proto před pár lety koupil Trans Am z roku 1982, nicméně oproti televiznímu originálu se rozhodl pro verzi s pevnou střechou. Většina variant s odnímatelnými panely totiž trpěla na zatékání a následnou korozi. Následovala první modifikace, a sice uříznutí střechy a navaření Téčkového středového nosníku z modelového roku 1987. Tím byl stvořen základ pro nejdetailnější repliku všech dob.
Chris její stavbou strávil více než dva a půl roku a na samotném voze odpracoval přes dva tisíce hodin. Samotné přípravy na modifikace ale byly ještě delší, náklady pak narostly na 50 tisíc dolarů (cca 1,02 milionu korun), což je opravdu tučná suma. Z toho 12 000 USD (246 tis. Kč) připadlo jen na lak, který jednoduše musel být dokonalý, aby nevylezla na povrch jediná nedokonalost.
Jelikož v průběhu let vznikla celá řada replik, mohl se Blasius poučit z chyb jejich tvůrců. Jednou z nich byl přední nárazník, jehož výroba mu zabrala rok. Zapotřebí bylo třeba vychytat veškeré úhly, a to v podstatě jen na základě seriálu. Zde je přitom třeba dodat, že KITT se v průběhu sezón vyvíjel, Chris si ovšem oblíbil originál z první série vysílané v roce 1982.
V mezičase Blasius oslovil svého přítele Billy Guntera, zda by pro něj nevyrobil palubní desku, středovou konzoli a volant připomínající spíše letecký průmysl než automobilový. Gunter se kvůli konzultacím obrátil na Michaela Scheffeho, který navrhl originál. Ten mu pomohl hlavně s rozměry, nicméně přesto Billy strávil výrobou 8,5 měsíce.
Nyní je palubní deska plně funkční, přičemž se svým majitelem vůz dokáže dokonce i komunikovat, a to i hlasem Williama Danielse, který KITT namluvil v televizním seriálu. Blasius strávil několik let tím, že z internetu a dalších záznamů stahoval veškeré hlášky. Kromě toho pak reproduktory během jízdy zvládají přehrát i charakteristický zvuk turbíny.
Na silnice ovšem replika nemůže, z legálních důvodů. Chris ovšem dodává, že až jej přestane bavit objíždět nejrůznější přehlídky a akce, možná přistoupí k silniční konverzi. Samotného vozu se pak nehodlá zbavit, kromě toho nechce ani postavit žádný další. Byznys si ovšem založil na výrobě originálního předního nárazníku, který si pořizují majitelé ostatních replik, protože nic srovnatelného nikdo jiný na světě nestvořil.
Více než slova vám pak řekne obrazový materiál, a to jak fotografie, tak i videa. Přesvědčit se z nich můžete, že pozornost věnovaná detailům je opravdu neskutečná.





































Toto je nejvěrnější replika KITTu všech dob, jeho stavba zabrala více než dva a půl roku
Zdroje: Wonder World@Youtube, Knight Rider@Youtube
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinami- První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
dnes Nejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
včera
Nejnovější články
Ostré Audi zabavené zločinci ukazuje, jak nenápadné superauto to může být, „anonymní” specifikace je v dražbě
před 4 hodinamiRuský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
před 6 hodinamiToyota odhalila svérázný luxusní kombík. S líbivou cenou míří přímo proti nejprodávanějšímu kombi světa
před 7 hodinamiPorsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
před 8 hodinamiVW propustí víc lidí, než se zdá. Ze softwarové divize jich vyhodí dalších 1 600, funguje ale jako samostatná firma
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.14. 17:16 - Zajda
- Výběr autopojištění 03.14. 12:39 - jerry
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus
- vyber motorky 03.13. 16:35 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.13. 14:26 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.13. 09:47 - koffee
- Lampárna (stěžovatelna) 03.12. 20:12 - M.Z.