Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Existuje místo, kde udržují naživu nejvýjimečnější Jaguary všech dob
13.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Chcete-li servis XJ, XF nebo S-Typu, můžete navštívit dealerství Jaguaru. Pokud ale máte XJ220, je třeba se obrátit na tuto malou firmu.
Přemýšlíte-li nad supersporty z přelomu 80. a 90. let minulého století, samozřejmě vás napadne Ferrari F40, první auto vůbec, které se dostalo nad 320 km/h. Pokud byste ale zapomněli na Jaguar XJ220, udělali byste velkou chybu. Tohle auto mohlo spoustu lidí zklamat, ale dnes je extrémně vzácné a pořád velmi, velmi rychlé. V roce 1992 se nakrátko s rychlostí 349,4 km/h stalo nejrychlejším silničním autem světa, než přišel McLaren F1.
Pro Jaguar to přesto bylo trochu problémové dítě. Když se XJ220 ukázalo poprvé veřejnosti, mělo dvanáctiválec a čtyřkolku. To se psal rok 1988. Cesta do sériové výroby trvala čtyři roky, během kterých přišla ekonomická krize a supersporty najednou nikdo nechtěl kupovat. Tím spíš, že ze slibované V12 najednou byl 3,5l šestiválec Jaguar/TWR JV6, který byl shodný s motorem Austin Rover V64V, pracujícím v MG Metro 6R4, soutěžáku skupiny B.
Motor v Jaguaru sice měl dvě turba a nabízel 550 koní a 644 Nm, jenže to se mnoha zájemcům o XJ220 nelíbilo. Řada z nich tak chtěla vrátit již zaplacené zálohy a aut se nikdy nevyrobilo tolik, v kolik automobilka doufala. Ještě koncem 90. let prý měl Jaguar na skladě nové, vyrobené, ale neprodané XJ220 a prodával je s obrovskými slevami.
Celý svět XJ220 odmítl, až na pár fanoušků, lidí, kteří v něm viděli kromě nádherné karoserie i velký potenciál. Jedním z takových byla firma Don Law Racing, která si prvně koupila jen jedno XJ220 na závodění. Pak koupila pár dalších aut, převzala od Jaguaru ta, která nikdo nechtěl. Později odkoupila vybavení na výrobu dílů pro tento vůz a dokonce jednu dobu i prodávala díly Jaguaru, který je pak posílal dál svým zákazníkům
Když Jaguaru skončilo období, po které musel držet náhradní díly na XJ220 na skladě, úplně všechno k tomuto modelu poslal Donu Lawovi. Firma tedy umí vyrobit kromě mechanických dílů také panely karoserie, což se velmi hodí, nejen když s XJ220 závodíte. A dokonce se jí od firmy TWR podařilo odkoupit mýtický Ford Transit s motorem JV6, který sloužil pro testování motoru. Dokonce má i původní dřevěný model karoserie XJ220, který používala automobilka Jaguar při vývoji.
V dnešní době tedy člověk, který potřebuje na XJ220 něco opravit nebo jen auto poslat na velký servis, nejde k Jaguaru, nýbrž k firmě Don Law Racing. Ta v současnosti o zakázky nemá nouzi, protože sběratelé konečně začínají mít o tenhle unikátní supersport zájem. V roce 2014 byl jeden kus vydražen za pouhých šest milionů korun, o téměř přesně rok později byl v nabídce rozbitý kousek za víc než pět milionů.
Firma vede záznamy o spoustě kusů, zaznamenává, kdo je vlastní. „Spousta z historie Jaguaru XJ220 by pravděpodobně byla zapomenuta a ztracena, kdybychom včas nevyjádřili zájem. A to je jediný důvod, proč je dnes všechno pod jednou střechou,” říká na videu níže Justin Law, syn Dona Lawa, zakladatele firmy. „V podstatě není jiné místo, kam poslat své XJ220,” právem se holedbá.



















Don Law Racing je místo, kam jít pro servis Jaguaru XJ220
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včeraI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včeraČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva