Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dva nejtypičtější prvky interiérů výkonných Golfů mají pozoruhodnou historii
11.10.2019 | Petr Miler
Jsou to dnes legendární poznávací znaky legendárního auta, které budou známé kde komu. Víte ale, kde má typický vzor sedaček Golfu GTI a jeho hlavice řadičky ve tvaru míčku svůj původ?
Pro Volkswagen Golf GTI jsou ikonické dvě věci, tedy krom faktu, že je sám ikonou svého druhu. Jde o charakteristický pléd s červenými linkami na sedačkách a hlavice řadicí páky manuální převodovky s ďolíčky jako na golfovém míčku. Tyhle dva prvky nemá, nebo aspoň donedávna neměl, žádný jiný Golf, výkonná verze GTI je naopak měla většinou a v posledních generací je má vždy.
Pokud jste někdy přemýšleli nad tím, kde se vzaly, máme odpověď. Jejich autorkou je Gunhild Liljequist, vyučená malířka porcelánu a první žena, která pracovala pro Volkswagen jako designérka. Nastoupila v roce 1964 a pracovala u VW až do roku 1992. A jedním z jejích úkolů bylo navrhnout specifické prvky interiéru prvního Golfu GTI.
Vzor golfového míčku na hlavici řadicí páky byl její nápad, který byl zpočátku zesměšňován. Ale nakonec se do finálního GTI dostal a ač se i poté setkal s kritikou, nakonec se stal jeho neodmyslitelnou součástí. Je i v současném Golfu GTI a je zatraceně jisté, že bude i v tom příští. Stejně jako plédový vzor na látkových sedačkách, který má v katalogu jméno „Clark”. I tento název pochází z její hlavy.
„Inspirací pro mě byly cesty po Velké Británii a vždycky se mi tam líbily kvalitní látky s křížovými vzory. Tehdy jsme vytvářeli sportovní Golf, o kterém ještě nikdo nevěděl, takže jsem k úkolu přistoupila z pohledu sportovnosti. Černá barva sportovnost vyjadřovala, ale chtěla jsem i nějaké barvy a kvalitu. Dá se tedy říci, že v Golfu GTI je element britské sportovnosti,” vysvětluje dnes paní Liljequist.
Ne všechny Golfy měly v interiéru tohle čalounění. V moderní době byla jeho tradice obnovena pro GTI páté generace, které bylo ve srovnání s trochu nudnou čtvrtou generací velkým zlepšením a důkazem pro fanoušky, že se z GTI nestává parodie na hot hatch. Pléd „Clark” zůstává v ostrých Golfech dodnes a podle nás to je dobře. Nakonec i s onou „golfovou řadičkou” se navzdory očekávání mnohých pracuje velmi příjemně.




Gunhild Liljequist je od roku 1991 v důchodu. U VW pracovala 27 let
Toto je originální provedení její golfové řadičky
Vzor na sedadlech a hlavice řadicí páky ve tvaru golfového míčku jsou poznávacími znameními Golfu GTI dodnes
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Toyota oznámila, že skončí s výrobou 4,4metrového auta, které nabízí od 260 tisíc Kč, takové auto se dá pořád koupit
před 10 hodinamiDalší automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
včeraBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
včeraKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
včeraNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
včera
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.21. 20:53 - Kavis
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie