Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie, Fascinace a historie > Článek
Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci
8.12.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Možná vám tenhle vůz v době hybridních technologií a snižování emisí ve výfukových plynech připadá tak trochu z jiné planety, pro milovníky klasických amerických vozů je to ale velká hvězda. My jsme se sním krátce projeli.
Černě lakovaný Dodge Challenger ve špičkovém provedení SRT8, který jsme si zapůjčili přímo z centrály evropského zastoupení této americké značky, svojí rolí nijak nezklamal a už při převzetí nám bylo jasné, že budeme rozhodně nápadní. I v pražské pařížské ulici jsme budili u kolemjdoucích větší pozornost než poslední modely Ferrari či Porsche. Černá perla, jak jsme si tento dvoudveřový vůz přejmenovali, se zkrátka neztratila jak svým vzhledem, tak zvukem.






Poslední model amerického kupé se Evropanovi může velikostně sice zdát trochu větší, pro znalce starých dobrých „amerik“ je to ale balzám pro oko. Jeho klasické tvary připomínají ikonické „Muscle Cars“ ze sedmdesátých let minulého století a SRT8 na ně přímo navazuje i svým charakterem. Podobný vůz totiž chyběl ve výrobním programu amerického výrobce celých 35 let.
Kromě efektního vzhledu se pod dlouhou přední kapotou ukrývá i královská motorizace v podobě vidlicového osmiválce se zdvihovým objemem 6,1 litru. Jeho největší výkon 420 koní je stejně úchvatný jako točivý moment o velikosti 569 N.m. ten pomáhá na zadní hnanou nápravu přenášet samočinná pětistupňové ústrojí. Jako jeho alternativu si může zákazník zvolit šestistupňovou ručně řazenou převodovku, která je převzata ze supersportu Dodge Viper SRT10. A když jsem už zmínil všem známou „zmiji“, jenž ve své době konkurovala třeba i vozům Ferrari, musím s politováním připomenout, že výroba tohoto modelu s desetiválcem o objemu 8,2 l skončila na začátku letošního léta.
Ale zpátky k Challengeru SRT8. Pro evropské zákazníky provedl americký výrobce pár změn, které papírové předpoklady skoro dvoutunového kupé dovedou i na zatáčkovitých silničkách převést v silný zážitek z řízení. Tak předně byly posílena brzdová soustava. Za dvacetipalcovými litými koly na vás už ze zdálky vykukují komponenty renomované značky Brembo. Vpředu s odvětrávanými kotouči o rozměru 360x32 mm a čtyřpístkovými třmeny, vzadu najdeme kotoučové brzdy o průměru 350 mm. Také podvozek je proti svému americkému kolegovi dosti přitvrzen a tužší řízení vám dopřeje lepšího pocitu z řízení při nutnosti náhlé změny směru stejně jako zcela vypínatelné ESP při rozjezdu na zelenou.
V žádném případě ale deaktivovat tento systém nedoporučuji. Disciplína efektních rozjezdů (zrychlení z 0 na 100 km/h pod pět sekund) jde Challengeru SRT8 asi nejlépe i aktivovaným stabilizačním a protiprokluzovým systémem. V opačném případě po několika brutálních rozjezdech, jejichž doprovodným jevem je jekot zadních 255 milimetrů širokých pneumatik, vychýlení zádě a dýmového oblaku ze spálené gumy, musíte chtě nechtě navštívit pneuservis.
Pokud jsme chtěli od „černé perly“ sportovní jízdu na úrovni evropských sportovních vozů nijak se nebránila. Chtělo to jen pevnou ruku, srdce na správném místě a důvěru v podvozek i brzdy na něž se muselo jít raději s předstihem. Co však ztratíte s tímto vozem v zatáčkách kvůli jeho hmotnosti, stačíte dohnat na rovinkách. Motor 6,1 HEMI má totiž síly na rozdávání a převodovka se umí vašemu drsnějšímu zacházení také přizpůsobit.
Sečteno a podtrženo, v případě Dodge Challenger SRT8 se jedná o vůz, který svého majitele i jeho okolí ohromí svou velikostí, vzhledem, výkony, zvukem a stylem. Všechno ostatní je v tu chvíli nepodstatné, stejně jako spotřeba paliva (jezdili jsme za 18 a více). Pokud se tedy někdo z vás zamiloval, je možné se k tomuto vozu dostat zcela oficiální cestou přes zdejšího dovozce.
Technické údaje
Motor
Zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 6 059 ccm
Největší výkon: 317 kW (325 k) při 8 000 ot./min
Největší točivý moment: 569 N.m při 4 800 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová samočinná převodovka, pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 270 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 18,1 l
Mimo město: 14,7 l
Kombinovaná: 12,4 l
Objem palivové nádrže: 72 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 5 025 mm
Šířka: 1 925 mm
Výška: 1 450 mm
Rozvor náprav: 2 945 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 870 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l
Cena
Cena testovaného modelu: 1 200 000 Kč
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 8 hodinamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Stellantis už v létě znovu rozjede výrobu obřích motorů V8, na odklon od nich lidé nebyli zvědaví
25.3.2025Youtuber zopakoval kontroverzní test Tesly se zdí přemalovanou na pokračující silnici, dosáhl úplně jiných výsledků
25.3.2025Ferrari F44, to bude nové superauto Lewise Hamiltona
25.3.2025Mezi 20 aktuálně nejprodávanějšími auty v Evropě nenajdete ani jeden elektromobil. A i pak se dějí věci
25.3.2025Francouzský rodinný ideál skončil po 4 letech pro nezájem, dnes jako levná ojetina překvapí svou spolehlivostí, hlavně jako diesel
25.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva