Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie, Fascinace a historie > Článek
Dodge Challenger SRT8: americké svaly v akci
8.12.2010 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Možná vám tenhle vůz v době hybridních technologií a snižování emisí ve výfukových plynech připadá tak trochu z jiné planety, pro milovníky klasických amerických vozů je to ale velká hvězda. My jsme se sním krátce projeli.
Černě lakovaný Dodge Challenger ve špičkovém provedení SRT8, který jsme si zapůjčili přímo z centrály evropského zastoupení této americké značky, svojí rolí nijak nezklamal a už při převzetí nám bylo jasné, že budeme rozhodně nápadní. I v pražské pařížské ulici jsme budili u kolemjdoucích větší pozornost než poslední modely Ferrari či Porsche. Černá perla, jak jsme si tento dvoudveřový vůz přejmenovali, se zkrátka neztratila jak svým vzhledem, tak zvukem.
Poslední model amerického kupé se Evropanovi může velikostně sice zdát trochu větší, pro znalce starých dobrých „amerik“ je to ale balzám pro oko. Jeho klasické tvary připomínají ikonické „Muscle Cars“ ze sedmdesátých let minulého století a SRT8 na ně přímo navazuje i svým charakterem. Podobný vůz totiž chyběl ve výrobním programu amerického výrobce celých 35 let.
Kromě efektního vzhledu se pod dlouhou přední kapotou ukrývá i královská motorizace v podobě vidlicového osmiválce se zdvihovým objemem 6,1 litru. Jeho největší výkon 420 koní je stejně úchvatný jako točivý moment o velikosti 569 N.m. ten pomáhá na zadní hnanou nápravu přenášet samočinná pětistupňové ústrojí. Jako jeho alternativu si může zákazník zvolit šestistupňovou ručně řazenou převodovku, která je převzata ze supersportu Dodge Viper SRT10. A když jsem už zmínil všem známou „zmiji“, jenž ve své době konkurovala třeba i vozům Ferrari, musím s politováním připomenout, že výroba tohoto modelu s desetiválcem o objemu 8,2 l skončila na začátku letošního léta.
Ale zpátky k Challengeru SRT8. Pro evropské zákazníky provedl americký výrobce pár změn, které papírové předpoklady skoro dvoutunového kupé dovedou i na zatáčkovitých silničkách převést v silný zážitek z řízení. Tak předně byly posílena brzdová soustava. Za dvacetipalcovými litými koly na vás už ze zdálky vykukují komponenty renomované značky Brembo. Vpředu s odvětrávanými kotouči o rozměru 360x32 mm a čtyřpístkovými třmeny, vzadu najdeme kotoučové brzdy o průměru 350 mm. Také podvozek je proti svému americkému kolegovi dosti přitvrzen a tužší řízení vám dopřeje lepšího pocitu z řízení při nutnosti náhlé změny směru stejně jako zcela vypínatelné ESP při rozjezdu na zelenou.
V žádném případě ale deaktivovat tento systém nedoporučuji. Disciplína efektních rozjezdů (zrychlení z 0 na 100 km/h pod pět sekund) jde Challengeru SRT8 asi nejlépe i aktivovaným stabilizačním a protiprokluzovým systémem. V opačném případě po několika brutálních rozjezdech, jejichž doprovodným jevem je jekot zadních 255 milimetrů širokých pneumatik, vychýlení zádě a dýmového oblaku ze spálené gumy, musíte chtě nechtě navštívit pneuservis.
Pokud jsme chtěli od „černé perly“ sportovní jízdu na úrovni evropských sportovních vozů nijak se nebránila. Chtělo to jen pevnou ruku, srdce na správném místě a důvěru v podvozek i brzdy na něž se muselo jít raději s předstihem. Co však ztratíte s tímto vozem v zatáčkách kvůli jeho hmotnosti, stačíte dohnat na rovinkách. Motor 6,1 HEMI má totiž síly na rozdávání a převodovka se umí vašemu drsnějšímu zacházení také přizpůsobit.
Sečteno a podtrženo, v případě Dodge Challenger SRT8 se jedná o vůz, který svého majitele i jeho okolí ohromí svou velikostí, vzhledem, výkony, zvukem a stylem. Všechno ostatní je v tu chvíli nepodstatné, stejně jako spotřeba paliva (jezdili jsme za 18 a více). Pokud se tedy někdo z vás zamiloval, je možné se k tomuto vozu dostat zcela oficiální cestou přes zdejšího dovozce.
Technické údaje
Motor
Zážehový vidlicový osmiválec
Objem: 6 059 ccm
Největší výkon: 317 kW (325 k) při 8 000 ot./min
Největší točivý moment: 569 N.m při 4 800 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová samočinná převodovka, pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 270 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 18,1 l
Mimo město: 14,7 l
Kombinovaná: 12,4 l
Objem palivové nádrže: 72 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 5 025 mm
Šířka: 1 925 mm
Výška: 1 450 mm
Rozvor náprav: 2 945 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 870 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l
Cena
Cena testovaného modelu: 1 200 000 Kč
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 8 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 10 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 11 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie