Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dilema nákupu diktátorova Ferrari. Koupili byste si auto po člověku, který zabíjel lidi?
11.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Je pravidelně označováno za jedno z nejkrásnějších Ferrari všech dob, jeho minulost ale tak krásná není. Vůz sám i příběh jeho života budou teď předmětem dražby.
Diktátoři postupně ztrácejí střízlivý pohled na realitu všedního života. Uzavírají se do vlastního světa, ve kterém plodí nesmyslné doktríny a neomezenou moc dokazují nedotknutelností vlastní osoby i svého majetku. Vládnoucí skupina se v takovém okamžiku stává neohroženou smetánkou s prakticky neomezenými zdroji peněz, třebaže zbytek obyvatel trpí chudobou. Takoví vůdci mají nezřídka v oblibě drahé vozy, které nakupují bez hlubšího zamyšlení. Sbírky jejich aut pak po zveřejnění jen tají dech. Tak tomu bylo i v případě Juana Peróna.
Argentinský politik Juan Domingo Perón položil základy své moci na nacionalistickém populistickém hnutí inspirovaném italským fašismem. Generál a pozdější prezident Perón po vojenském převratu zavedl tzv. perónismus, uspořádání orientované na zájmy celku, preferující centrální vládu a spoléhající se na dělnickou třídu. Perón se u moci držel brutálním potlačováním svých oponentů. Jako diktátor likvidoval nepohodlné osoby a zaměřil se na získání podpory chudších vrstev.
Vedle záliby v politických čistkách provozoval ještě jednoho koníčka, byl znám i jako automobilový nadšenec prvního stupně. Shromažďoval nekonečnou sbírku od Ferrari až po Packardy, štědře podporoval argentinské závodní jezdce, nechal vybudovat závodní okruh Formule 1 a založil státem financovanou automobilovou společnost. Když pak v říjnu 1952 na autosalonu v Paříži spatřil Ferrari 212 Inter Ghia, okamžitě musel auto mít. Rozhodl se jej představit jako důkaz úspěšného vládnutí. A jak vládl, tak i nakupoval. V Argentině v té době platily přísné předpisy k dovozu automobilů do země a Perón je prostě obešel.
Vůz si ale dlouho neužil. Stále silnější autoritářské sklony přestávaly být přijatelné i pro dělnickou stranu, počátkem 50. let se navíc argentinské hospodářství začalo hroutit. Neschopnost čelit krizi a smrt manželky Evy obrátily Perónovi svět vzhůru nohama. Když byl v roce 1955 vojenským převratem sesazen z moci, utekl ze země a Ferrari, jako i jiný majetek zanechal v zemi. Vůz zůstal na svém místě v prezidentském paláci až do 70. let, kdy byl přemístěno do obchodního zastoupení.
V roce 1973 jej koupil italský sběratel sídlící v Buenos Aires a dalších 14 let se o něj staral. V roce 1987 ho prodal do Evropy, kde bylo autu poskytnuto rozsáhlá restaurace do podoby nového vozu s dvoubarevným lakem. V roce 1999 došlo k dalšímu prodeji a krásný kousek zaparkoval u sběratele italských vozů, který své unikáty předváděl na výstavách. Neokoukané zrekonstruované Ferrari si odneslo z významných akcí mnoho vítězství a uznání.
Výška ocenění došla tak daleko, že tento stroj je označován za jedno z nejhezčích Ferrari všech dob. Nemusíte s tím souhlasit, vzácné je ale zcela nepochybně - 49. kus v pořadí ze všech 73. vyrobených byl dokončen v létě roku 1952 na podvozku č. 0233 EU. Účelem auta byly prezentační akce, proto byl tvar karoserie svěřen do rukou turínské karosárny Carrozzeria Ghia. Výsledek inspirovaný modely Ghia GS1 a Chrysler D'Elegance ohromuje designovými finesami i snad nejlepším barevným provedení, jaké mohlo v 50. letech vzniknout. Pneumatiky s bílým lemem doplňují žluto-černý lak k dokonalosti. Nad tehdejší poměry stoupal luxus v kabině.
Právě toto Ferrari 212 Inter s karoserii Ghia z roku 1952 je nyní na prodej. Bude k dispozici během 19. ročníku aukce RM Sotheby's v Arizoně ve dnech 18. - 19. ledna 2018. Tam obvykle tečou miliony dolarů proudem a Perónovo Ferrari to má jen podpořit. Předběžný odhad konečné ceny za nejhezčí Ferrari z rukou argentinského diktátora se pohybuje mezi 1 600 000 a 2 000 000 USD (34 832 000 a 43 540 000 Kč).
Sbírat stará auta znamená kupovat i jejich příběhy, ve kterých se zrcadlí nejeden lidský osud. Juan Perón neměl slitování s mnoha lidskými životy, ale ten svůj si dokázal pořádně zpříjemnit. Státní peníze utrácel za vlastní blaho, a proto si mohl dovolit například výstavní Ferrari. Pro někoho tak může být obtížně akceptovatelné, že jde o automobil stojící v pozadí lidských životů, které dokázal Perón nenávratně zničit. Nemáme ale pocit, že by to výslednou cenu tohoto vozu jakkoli ovlivnilo, ať už tím či oním směrem. Nakonec, auta přece za nic nemohou... A nebo máte jiný názor?
Tohle krásné Ferrari patřilo Juanu Perónovi. Na posledních snímcích jej vidíme v říjnu 1952 v Paříži a také se samotným Perónem už v Argentině
Zdroj: RM Sotheby's přes Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 8 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 10 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 11 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
dnes - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva