Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dacia u nás opět začíná prodávat verze pro šetřílky, zřejmě ani nemá moc na výběr
20.11.2019 | Petr Prokopec
Až skoro rok poté, co se rumunská automobilka pochlubila rozšířením nabídky variant spalujících LPG, se jich dočkali také zákazníci v České republice. Náhoda to nebude, 1. leden 2020 se blíží.
Na sklonku loňského roku Dacia příliš nepotěšila šetřivé motoristy lačnící po stále citelně levnějším plynovém pohonu. O to překvapivější však byla informace, která jen pár dní poté pro změnu potvrzovala návrat agregátu spalujícího LPG do portfolia rumunské automobilky. Bohužel však měla poněkud hořkosladkou příchuť, neboť značka se kvůli velkému zájmu rozhodla upřednostnit trhy, kde dosahuje nejvyšších prodejů. Plyn tak byl k mání třeba ve Francii, Češi ale měli smůlu. Tedy až doteď, aktuálně totiž LPG varianty zamířily také na náš trh.
Je třeba hned na úvod zmínit, že oproti minulosti nás čekají nemalé změny. LPG bylo totiž dříve spojeno s 1,6litrovým atmosférickým motorem. Tomu je konec, neboť štafetový kolík převzal přeplňovaný litrový tříválec se 100 koňmi. To je opravdu zajímavé, neboť turbomotory většinou nemají plyn příliš v lásce. Rumunská automobilka však dodává, že pohonná jednotka byla již od počátku uzpůsobena právě spalování LPG. A dokonce v takové konfiguraci produkuje vyšší točivý moment (170 Nm versus 160 Nm).
Jelikož data spojená s jízdní dynamikou prozatím nebyla zveřejněna, není jisté, kterak má navýšení točivého momentu a jeho posunutí o pár set otáček níže vliv na zrychlení. Dle Dacie by nicméně agregát uzpůsobený LPG měl snižovat emise CO2 oproti ryze benzinové verzi tříválce 1,0 TCe o 12 procent. Tím se i vysvětluje, proč Rumuni vlastně vrací LPG do hry a proč jej opětovně budou nabízet ve velkém. Emise je totiž třeba v souladu s novými pravidly EU platnými od 1. ledna 2020 snižovat a na elektrifikaci v případě Dacie ještě nepřišel čas. Automobilka tak zkrátka něco pro jejich snížení udělat musela.
Ať už ale bylo hlavní motivací cokoli, LPG má nyní plnou tovární podporu a váže se k němu pochopitelně i plná tříletá tovární záruka. Kromě toho není nádrž třeba měnit po 10 letech, jako je tomu u dodatečných přestaveb, navíc její instalace ani neomezuje zavazadelník, neboť nádrž vyplnila místo pro rezervu. Místo ní si tedy motoristé musí vystačit pouze s lepicí sadou. Tím nám ale všeobecné informace končí, přesunout se tak můžeme k nabídce jednotlivých modelů.
Oproti minulosti zde máme určitou redukci, neboť dříve bylo možné s plynem spojit i Dacii Dodgy a Dokker. Aktuálně ovšem mohou zákazníci vybírat „pouze“ mezi modely Sandero, Logan, Logan MCV a Duster. LPG přitom pokaždé roztáčí pouze přední kola, na výběr jsou ovšem různé stupně výbavy. Nejhůře je na tom přitom Logan, kde jsou k dispozici pouze úrovně Open (272 400 Kč) a Arctica (266 400 Kč).
Logan MCV je oproti tomu již k mání se třemi stupni Open (272 400 Kč), Arctica (288 400 Kč) a Stepway (317 400 Kč), což lze říci také o Dacii Sandero. Za plynový hatchback tedy dáte 249 400 Kč (Open), 273 400 Kč (Arctica) nebo 302 400 Kč (Stepway). A pokud zatoužíte po Dusteru, musíte si připravit 343 900 Kč (Comfort) nebo 373 900 Kč (Prestige), respektive méně, až dorazí základní úroveň Essential.
Dacia Duster uzpůsobená spalování LPG se od standardního provedení na první pohled neliší
Změny prozradí jen motorový prostor, dvě nádrže a tlačítko v interiéru umožňující přepínání mezi benzinem a plynem...
...pod kapotou pak trůní o trochu silnější benzinový přeplňovaný tříválce 1,0 TCe
Zdroj: Dacia
Bleskovky
- Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
před 7 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
18.1.2025 - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025
Nejčtenější články
- VW v tichosti zařízl jeden ze svých nejvíc ikonických motorů, i když by ho lidé s chutí kupovali dál
22.12.2024 - Šéf Mercedesu už má plné zuby „nemocných” zaměstnanců, v Německu se „hází marod” dvakrát víc lidí než kde jinde
22.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Další automobilka končí s umělou podporou LGTBQ, stačilo, aby jí začalo téct do bot
22.12.2024 - Spalovací a elektrická auta budou brzy stát stejně, říká Bloomberg. Pokud se to ale skutečně stane, pak jen jednou cestou
22.12.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.19. 20:46 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 19:28 - HondaMan
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB