Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dacia Duster není novinka 21. století. Tato se prodávala v roce 1985 a byla příšerná
10.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I encyklopedie vám Dacii Duster popíší jako vůz vyráběný od roku 2009. Není to ale celá pravda, byl tu i starší Duster a tak dobře si zdaleka nevedl.
Když se řekne Dacia Duster, člověku se vybaví levný, ale schopný off-road, který zrovna neoslní zejména kvalitou interiéru, pro jeho nízkou cenu mu ale zákazníci odpustí nejen to. Testovali jsme ho před pár lety, protože nejde o žádnou novinku - v posledních týdnech a měsících se o Dusteru hovoří zejména v souvislosti s novou generací. Ta by měla být už hotová a představit se buď na říjnovém autosalonu v Paříži, nebo v březnu roku 2017 v Ženevě. Start prodejů je naplánován na rok 2017.
Dnes ale nechceme hovořit o nové generaci a vlastně ani o té současné. Málokdo totiž ví, že vůz jménem Dacia Duster není výmysl 21. století a že stejně pojmenovaný a do značné míry také koncipovaný stroj nepřišel na trh před pár lety. Pod tímto jménem se na některých trzích prodával i u nás dobře známý off-road ARO 10. Tuto rumunskou značku má jistě nejeden čtenář v paměti, fungovala ještě na počátku 21. století a v rámci východního bloku byla její auta docela schopnými off-roady, když importovat Defender hraničilo s nemožností.
Jenže Dacia Duster 80tých let chtěla prorazit na západě a to znamenalo docela jinou konkurenci a tedy i docela jiné vnímá tehdejšími zákazníky. První Duster se od ARO 10 lišil opravdu hlavně logy a jménem, jinak tu byla stále technika z Renaultu 12. Ten se do tehdejšího Československa dovážel jako Dacia 1300, licenčně vyrobený vůz v Rumunsku. Renault sice pohltil značku Dacia až v roce 1999, ale spolupráce mezi nimi běžela už mnohem dříve.
Duster byl skutečným off-roadem, žádným crossoverem, podobně jako dnes. Měl vpředu podélně uložený řadový čtyřválec, který přes manuální čtyřkvalt poháněl zadní kola; pohon předních byl připojitelný. Pozice za volantem byla docela dobrá, výhled z vozu také slušný, na všechny ovládací prvky řidič pohodlně dosáhl. Jenže tady výhody končily.
Dobré terénní schopnosti znamenaly kompromisy na silnici. Vůz se v zatáčkách opravdu hodně nakláněl, i když stopu držel dobře, jak uvádí dobový test britského Autocaru. Jenže motor pod kapotou byla atmosférická benzínová čtrnáctistovka, která nabídla 65 koní a v nízkých otáčkách neměla téměř žádný výkon - maximum točivého momentu bylo 100 Nm v 3 300 ot./min.
Právě výkon v nižších otáčkách vozu tohoto charakteru citelně chyběl. V místech, kterými by Defender jen protančil, musíte v Dusteru skutečně pracovat, dozvídáme se dále z testu Autocaru. Do verze ARO 10 se montovaly i diesely, ale i ty končily s točivým momentem na 175 Nm a jestli byly k mání v Británii, nevíme.
Zoufale slabý motor znamenal zrychlení 22,7 vteřiny - to není překlep - na 60 mph (97 km/h) a čtvrtmíle s pevným startem vozu trvala 22,6 s. „Neobtěžovali jsme se s měřením času na kilometr, protože Duster přestal zrychlovat dávno před tím, než byl vůbec vidět kužel označující cíl,” uvedl tehdy Autocar. Není se co divit, maximálka byla 116 km/h.
Zapomeňte na klimatizaci nebo tempomat, takové imperialistické vynálezy by východnímu proletariátu působily jen problémy. V základní výbavě nebylo ani rádio; v Británii bylo za příplatek 100 liber. Nad 100 km/h ho ale stejně nebylo slyšet. Na druhou stranu, na pohodlí se tohle auto neorientovalo ani zdaleka, byl to prostě pracant.
A byl to levný pracant. Idea dnešního Dusteru je stejná jako kdysi - nabídnout levné, ale schopné auto, jen dnes nemůžete dát za příplatek všechno včetně posilovače řízení. Škodovka to zkusila a dopadla špatně. Duster v roce 1985 stál 6 tisíc liber, o 4 tisíce méně, než nejlevnější Land Rover Defender. Druhá generace Dusteru, která se představí v nejbližších měsících, bude o něco dražší, ale pořád bude minimálně základními verzemi dbát na nízkou cenu. A její motory nedostatkem výkonu v nízkých otáčkách jistě trpět nebudou...
Test Dacie Duster od Autocaru v roce 1985 příliš lichotivý nebyl, zaujala v podstatě jen cenou
Další důkazy existence Duster v 80tých letech minulého století
V rámci východního bloku se ARO 10 tak příšerně nejevilo
Zdroje: Autocar, 4x4 Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
- Masarykův okruh v roce 2025 29.1.2025
- KTM 125 SMC R a 390 SMC R 2025: malé supermota 29.1.2025
Nejnovější články
- Legendární úpravce začal pro stará auta prodávat sady moderních LED světel. Zásadně mění jejich vizáž, o funkci nemluvě
před 10 hodinami - Dodnes úplně nová, zapomenutá Škoda Superb Combi 2015 se špičkovým motorem i výbavou je k mání za poloviční cenu
před 11 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lada chystá hned dvě nová SUV a dokonce i jedno MPV, Putinovi už je ukázala
včera - Někdo nabídl dodnes novou, legendární Zmiji z roku 2002 na „americkém Bazoši”, prodala se hned
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.30. 23:32 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 01.30. 21:01 - M.Z.
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 01.28. 15:13 - pavproch