Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Dacia Duster není novinka 21. století. Tato se prodávala v roce 1985 a byla příšerná
10.9.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
I encyklopedie vám Dacii Duster popíší jako vůz vyráběný od roku 2009. Není to ale celá pravda, byl tu i starší Duster a tak dobře si zdaleka nevedl.
Když se řekne Dacia Duster, člověku se vybaví levný, ale schopný off-road, který zrovna neoslní zejména kvalitou interiéru, pro jeho nízkou cenu mu ale zákazníci odpustí nejen to. Testovali jsme ho před pár lety, protože nejde o žádnou novinku - v posledních týdnech a měsících se o Dusteru hovoří zejména v souvislosti s novou generací. Ta by měla být už hotová a představit se buď na říjnovém autosalonu v Paříži, nebo v březnu roku 2017 v Ženevě. Start prodejů je naplánován na rok 2017.
Dnes ale nechceme hovořit o nové generaci a vlastně ani o té současné. Málokdo totiž ví, že vůz jménem Dacia Duster není výmysl 21. století a že stejně pojmenovaný a do značné míry také koncipovaný stroj nepřišel na trh před pár lety. Pod tímto jménem se na některých trzích prodával i u nás dobře známý off-road ARO 10. Tuto rumunskou značku má jistě nejeden čtenář v paměti, fungovala ještě na počátku 21. století a v rámci východního bloku byla její auta docela schopnými off-roady, když importovat Defender hraničilo s nemožností.
Jenže Dacia Duster 80tých let chtěla prorazit na západě a to znamenalo docela jinou konkurenci a tedy i docela jiné vnímá tehdejšími zákazníky. První Duster se od ARO 10 lišil opravdu hlavně logy a jménem, jinak tu byla stále technika z Renaultu 12. Ten se do tehdejšího Československa dovážel jako Dacia 1300, licenčně vyrobený vůz v Rumunsku. Renault sice pohltil značku Dacia až v roce 1999, ale spolupráce mezi nimi běžela už mnohem dříve.
Duster byl skutečným off-roadem, žádným crossoverem, podobně jako dnes. Měl vpředu podélně uložený řadový čtyřválec, který přes manuální čtyřkvalt poháněl zadní kola; pohon předních byl připojitelný. Pozice za volantem byla docela dobrá, výhled z vozu také slušný, na všechny ovládací prvky řidič pohodlně dosáhl. Jenže tady výhody končily.
Dobré terénní schopnosti znamenaly kompromisy na silnici. Vůz se v zatáčkách opravdu hodně nakláněl, i když stopu držel dobře, jak uvádí dobový test britského Autocaru. Jenže motor pod kapotou byla atmosférická benzínová čtrnáctistovka, která nabídla 65 koní a v nízkých otáčkách neměla téměř žádný výkon - maximum točivého momentu bylo 100 Nm v 3 300 ot./min.
Právě výkon v nižších otáčkách vozu tohoto charakteru citelně chyběl. V místech, kterými by Defender jen protančil, musíte v Dusteru skutečně pracovat, dozvídáme se dále z testu Autocaru. Do verze ARO 10 se montovaly i diesely, ale i ty končily s točivým momentem na 175 Nm a jestli byly k mání v Británii, nevíme.
Zoufale slabý motor znamenal zrychlení 22,7 vteřiny - to není překlep - na 60 mph (97 km/h) a čtvrtmíle s pevným startem vozu trvala 22,6 s. „Neobtěžovali jsme se s měřením času na kilometr, protože Duster přestal zrychlovat dávno před tím, než byl vůbec vidět kužel označující cíl,” uvedl tehdy Autocar. Není se co divit, maximálka byla 116 km/h.
Zapomeňte na klimatizaci nebo tempomat, takové imperialistické vynálezy by východnímu proletariátu působily jen problémy. V základní výbavě nebylo ani rádio; v Británii bylo za příplatek 100 liber. Nad 100 km/h ho ale stejně nebylo slyšet. Na druhou stranu, na pohodlí se tohle auto neorientovalo ani zdaleka, byl to prostě pracant.
A byl to levný pracant. Idea dnešního Dusteru je stejná jako kdysi - nabídnout levné, ale schopné auto, jen dnes nemůžete dát za příplatek všechno včetně posilovače řízení. Škodovka to zkusila a dopadla špatně. Duster v roce 1985 stál 6 tisíc liber, o 4 tisíce méně, než nejlevnější Land Rover Defender. Druhá generace Dusteru, která se představí v nejbližších měsících, bude o něco dražší, ale pořád bude minimálně základními verzemi dbát na nízkou cenu. A její motory nedostatkem výkonu v nízkých otáčkách jistě trpět nebudou...




Test Dacie Duster od Autocaru v roce 1985 příliš lichotivý nebyl, zaujala v podstatě jen cenou
Další důkazy existence Duster v 80tých letech minulého století
V rámci východního bloku se ARO 10 tak příšerně nejevilo
Zdroje: Autocar, 4x4 Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Audi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
včeraDrzí zloději ukradli díly ze sedmi aut přímo v sídle slavného úpravce, výsledkem je škoda za 7 milionů
4.3.2025Provokace: Porsche zajelo rekord okruhu mezi silničními auty s vozem, který už 6 let nevyrábí
3.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Výrobce náklaďáků říká, že toto je poslední nový diesel, který kdy vyrobí. Tomu se říká ztráta smyslu pro realitu
před 11 hodinamiNadšenec si vlastníma rukama staví skrytou podzemní garáž pod svým domem, naráží na pozoruhodné problémy
včeraČíňané potvrdili, že svá Porsche a Ferrari za cenu škodovek nabídnou po celém světě. Teprve teď se Evropa musí bát
včeraAudi si v reklamě začalo utahovat z Mercedesu, ten mu to vrátil. Nakonec oba konkurenty uzemnilo BMW
včeraNové Škodě Enyaq v úplném základu chybí baterka, lak, světa i izolace proti hluku. Přesto není levná
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva