Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru

(+video) Dávný předchůdce Smartu předběhl dobu městských vozů a nabídl to, o co se dnes všichni snaží. Přesto se úspěchu nedočkal.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru

13.4.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+video) Dávný předchůdce Smartu předběhl dobu městských vozů a nabídl to, o co se dnes všichni snaží. Přesto se úspěchu nedočkal.

Rumunsko bylo v osmdesátých letech jednou z mála zemí Východního bloku, kde se razantně rozvíjel automobilový průmysl. Nebyla to ovšem žádná náhoda, jelikož v čele státu již delší dobu operoval velmi výrazný diktátorský prezident Nicolae Ceaușescu, který se svým zápalem pro automobily postaral o to, aby v roce 1966 vznikla automobilka Dacia.

Rumunsko totiž údajně vlastní auta potřebovalo, aby se jeho obyvatelstvo mohlo efektivněji dopravovat do zaměstnání a aby mohlo zvýšit export. Ještě před zrodem značky sice Ceaușescu usiloval o vytvoření soběstačného výrobce, jenž by nebyl nijak závislý na podpoře průmyslových zemí západní Evropy, ale nakonec Dacia využila licence od Renaultu. Jen o dva roky později (1968) už jela výrobní linka u města Pitești na plné obrátky a s ním i celý tehdejší ekonomický motor Rumunska. První i každý další model musela automobilka s prezidentem konzultovat.

Rumunské automobily Dacia měly nakonec ve Východním bloku takový prodejní úspěch, že by to byl jen málokdo čekal. Takové modely jako třeba 1100 (Renault 8 montovaný v Rumunsku), 1300 (s designem Renaultu 12) a jejich další deriváty ostatně znají lidé minimálně v Evropě poměrně dobře. Již méně známé je však městské vozidlo z osmdesátých let. Tehdy, tak jako všude jinde, kde panoval komunismus, rostly ceny ropy i potravin, ale i přesto byla rumunská velkoměsta plná Dacií. Management automobilky se proto rozhodl pro stavbu městského vozidla s nízkou spotřebou paliva.

Nicolae Ceauşescu si ani u něho neodpustil specifikovat své požadavky na konečnou podobu i čas, do kdy musí být hotové, a tak se konstruktéři museli při jeho stavbě pěkně zapotit. Mělo jít o vůz do velkoměsta s maximální délkou 3 metrů, uspořádáním 2+2 - údajně pro typickou rumunskou rodinu (2 dospělí a 2 děti) - spotřebou paliva do 3 litrů na sto kilometrů a cenou, která nepřesáhne 50 tisíc rumunských Lei (tehdy 2/3 ceny nejlevnější Dacie, na dnešní poměry asi 300 tisíc korun). Další požadavek směřoval na maximální hmotnost, která neměla přesáhnout půl tuny, či na rychlost, jenž měla překročit 100 km/h. V 80. letech něco šíleného.

Pro dodržení nízké hmotnosti se inženýři rozhodli pro použití lehkých inovativních materiálů, které budou navíc odolné proti korozi. Namísto oceli tedy používali skelných vláken a speciální syntetické pryskyřice. V roce 1986 se nakonec začaly vyrábět v Temešváru první prototypy modelu 500 Lăstun (v překladu jiřička). Karoserie třídveřového prcka ze skelných vláken byla podobná té v Lancii Y10. Uvnitř chybělo vnitřní čalounění, sedadla byla potažena vinylem a vše bylo zkrátka podřízeno jen dietě. U novějších edic se „jiřička“ dočkala čalounění, delší karoserie s kovovými díly, větších světel, prostornější zadní lavice a někdy dokonce i zadního stěrače.

Vůz poháněla doslova polovina motoru z Oltcitu, jelikož konstruktéři pro nedostatek času čtyřválec rozřízli čtyřválec napůl. Vpředu uložený vzduchem chlazený dvouválec s objemem 499 centimetrů krychlových a hmotností 67 kilogramů dostal upravený karburátor z modelu 1300, disponoval výkonem 22,5 koně a točivým momentem 34,5 Nm. Spotřeba se nakonec usadila na údajně spíše teoretické hodnotě 3,3 litru (při jízdě do ekonomických 70 km/h) a maximální rychlosti dosahoval rumunský Smart při 106 km/h. Hmotnost celku se nakonec usadila i přes velkou snahu na 590 kilogramech, i když to byla hodnota s provozními kapalinami. Zajímavostí byla například čtyřstupňová převodovka, která přenášela točivý moment na přední nápravu, nebo 12palcová kola s pneumatikami 125 SR 12.

Většího ohlasu se ale Dacia 500 nedočkala, neboť v roce 1991 při zavírání továrny rumunskou vládou pro nekonkurenceschopnost vozu dosáhla produkce pouhých 6 532 kusů. Nezájem veřejnosti o takový městský automobil byl přičítán jednak miniaturnímu zavazadelníku a dále i velmi špatné kvalitě, pro kterou je dnes Latsun zatraceně raritním vozem. Díky nedostatku podrobnějších informací a absenci reklamních snímků jde snad o nejzáhadnější Dacii historie.


Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 1 - Dacia 500 Latsun 01Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 2 - Dacia 500 Latsun 02Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 3 - Dacia 500 Latsun 03

Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 4 - Dacia 500 Latsun 04Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 5 - Dacia 500 Latsun 05Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 6 - Dacia 500 Latsun 06Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 7 - Dacia 500 Latsun 07Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 8 - Dacia 500 Latsun 08Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 9 - Dacia 500 Latsun 09Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 10 - Dacia 500 Latsun 10Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 11 - Dacia 500 Latsun 11Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 12 - Dacia 500 Latsun 12Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 13 - Dacia 500 Latsun 13Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 14 - Dacia 500 Latsun 14Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 15 - Dacia 500 Latsun 15Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 16 - Dacia 500 Latsun 16Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 17 - Dacia 500 Latsun 17Dacia 500 Lastun: rumunský Smart poháněl dvouválec se spotřebou 3,3 litru - 18 - Dacia 500 Latsun 18
Dacia 500 Latsun jakoby připomínala francouzské vozy pro neplnoleté, uspět se jí nepodařilo, myšlenka však špatná nebyla

Dacia 500 Latsun v akci

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.