Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro: bizarní Ferrari s katalyzátorem jelo až 351 km/h
7.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Kreace excentrického designéra Luigiho Colaniho je nejzvláštnějším Ferrari všech dob. Výkon činil 750 koní, maximálka 351 km/h.
Možná vypadá jako podivín, kterému byste dali korunu, ale nemůžete mu upřít, že navrhl jedno z nejbizarnějších a zároveň nejrychlejších Ferrari historie. Luigi Colani, dříve Lutz Colani z Berlína, stvořil řadu „ztřeštěných“ aut, která po zemském povrchu doslova létala. Jeho dlouholetá kariéra designéra vedla přes značky jako Fiat a Alfa Romeo, přes Lancii, Volkswagen a BMW. Později se věnoval také designu nábytku, domácích potřeb, skříní počítačů a televizorů, nákladních aut i kuchyní. Jak šel čas, vybudoval si Colani pověst předního průmyslového návrháře.
Colani je ovšem pro fandy automobilů výjimečný tím, že dokázal svět čtyř kol propojit se sochařským uměním a díky výtečné aerodynamice také s maximální rychlostí. Citroën 2CV (tedy Colani 2CV) se spotřebou 1,7 litru ale nebyl tím případem. Nově vymyšlený vůz vznikal z popudu francouzského modeláře Ilaria na základech Ferrari Testarossa (z roku 1984). Výsledkem se nakonec stala placka, kterou vidíte na fotografiích.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro z roku 1989, vůz s komplikovaným názvem a neuvěřitelně efektivní aerodynamikou, dostal navíc z Testarossy i motor s objemem 4,94 litru. Plochý dvanáctiválec Colombo však nezůstal v původní podobě. Do akce byl totiž zapojen Ferdinand Pietz a německá společnost Lotec zaměřená na brutální úpravy automobilů. Jednotka uložená uprostřed tak dostala dvojici tučných turbodmychadel a po řádných modifikacích mohla nabídnout namísto původních 396 i dnes ohromujících 750 koní při 6 400 otáčkách, 900 Nm motor generoval přesně v pěti tisících otáček. Zajímavostí byl i klasický katalyzátor, který Colaniho vozu v útrobách nechyběl.
Aerodynamická placka s hmotností 1 650 kilogramů s pětistupňovou manuální převodovkou byla natolik výjimečná a funkční, že se jí tvůrce nebál o dva roky postavit na americké solné pláně Bonnevile, kde se dodnes testuje, na kolik můžete to či ono monstrum rozjet. Už značně pozměněný vůz oproti prvnímu vydání (viz fotografie) s Mikem Strasburgem za volantem dokázal zrychlit na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,8 sekundy a dosáhnout až 351 kilometrů v hodině, což na velmi dlouhou dobu k titulu nejrychlejšího Ferrari. 351 km/h a téměř 152 koní na litr před 23 lety? Ano, je to tak. Vůz byl při této jízdě posledně také brzděn dvojicí padáků.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro si však také vysloužilo pověst nejrychlejšího vozu s katalyzátorem. Co je s podivem, že vůz byl také homologován pro jízdu na běžné silnice a sám Luigi Colani s ním prý občas vyrazí. Možná nejošklivější, ale rozhodně dodnes jeden z nejrychlejších italských hřebců je o to více vzrušující. Pokud ale v dnešní době narazíte na některý z vyrobených kusů na prodej, pak se připravte, že podle toho také bude vypadat jeho cenovka. Za částky pod 500 tisíc dolarů (tedy více než 10 milionů Kč) si tuhle „příšeru“ zřejmě nepořídíte. A pokud ano, pak bychom vám doporučili naučit se sedět za volantem docela jinak, než jak jste zvyklí. Posuďte sami z přiloženého videa.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro - už samotný název napovídá, že to nebude zrovna obyčejné auto
Profesor Colani mluví v euforii o svých rychlých výtvorech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 2 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 4 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 5 hodinami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 7 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 10:11 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis