Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Co přesně a jak vedlo před 30 léty ke konci slavné skupiny B?
8.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Okolo konce nejslavnější éry rallyového závodění koluje řada mýtů a polopravd. Tak si je po 30 letech raději uveďme na pravou míru.
Snad na světě neexistuje fanoušek rallye, který by nevěděl o skupině B. Který by neznal auta o nízkých hmotnostech a šílených výkonech, stroje jako Peugeot 205 turbo 16, Ford RS200, Lancia Delta S4, Lancia 037 nebo Audi Quattro. Stejně tak jistě ví, že tahle éra závodění neměla dlouhého trvání - vozy postavené podle pravidel skupiny B jezdily v letech 1982 - 1986. A že jí stopku vystavila série smrtelných nehod.
Okolo konkrétních důvodů a způsobu, jakým éra skupiny B skončila, ale panuje spousta mýtů, polopravd a vybájených příběhů. V mlze 30 let staré minulosti se hovoří o spoustě nehod, desítkách mrtvých či okamžitém konci. Příběh konce skupiny B je ale trochu jiný, a tak si jej při příležitosti 30. výročí těchto v mnoha ohledech smutných událostí pojďme uvést na pravou míru.
Ony vážné nehody byly konkrétně dvě. Zdráháme se říci „jen”, neboť byly velmi tragické a dodnes dokážou šokovat svým průběhem či následky, ze samotného spojení „série nehod” se ale za uplynulá léta stalo trochu klišé vnímané jinak, než jak by vnímané být mělo. Stejně tak jsou poněkud zveličovány jejich následky, třebaže - opět - i ty reálné jsou velmi smutné.
První z oněch dvou nehod se stala při portugalské rallye 5. března 1986 a hlavní role byly dvě - Ford RS200 s Joaquimem Santosem za volantem a nepozorný fanoušek. Santos přejel horizont a protože v trati stál muž, strhnul řízení. Nad vozem ztratil kontrolu a vjel do davu fanoušků nacházejícím se kousek za ním. 31 lidí bylo zraněno a 3 zemřeli - a ani jeden z nich nebyl muž, kterému se Santos vyhýbal. Lidí kolem trati bylo hodně, terén byl špatně přístupný a obecná panika ztěžovala příjezd záchranářům. Santos v tom byl v podstatě nevinně, stejně jako jeho Ford - pilot reagoval na situaci vzniklou nepozorným divákem a hlavní „zásluhu” na děsivých následcích byla zoufale nedostatečná disciplína portugalských fanoušků. A částečně i neschopnost organizátorů si s ní poradit či se o to vůbec rozumně snažit, pochopitelně.
Tahle nehoda byla zaznamenána i na video a můžete si ji pustit níže. Upozorňujeme ale, že to není nic hezkého a zejména po nedělním obědě bychom jeho sledování příliš nedoporučovali. Méně odolného člověka ostatně mrazí už z videí, kdy auta skupiny B létají po erzetách v těsné blízkosti fanoušků. Možná proto, že si představují právě takovouhle situaci - kdy vůz vletí mezi diváky. Ani pro jezdce nebyla téměř naprostá absence restrikcí přístupu diváků k trati snadná, Walter Röhrl jednou řekl, že může za takovýchto podmínek jezdit rallye jen díky tomu, že diváky kolem trati vnímá jako zeď, ne jako lidi. Zní to drsně, ale je to zcela pochopitelné.
Tato nehoda šokovala svět poprvé. Ford po ní stáhnul všechna svá auta ze zápolení na portugalských tratích a ostatní špičkové týmy ho následovaly, nikdo nechtěl podobný incident riskovat znovu. Rallye ale nebyla zrušena úplně celá, vyhrálo ji duo Joaquim Moutinho a Edgar Fortes na Renaultu 5 Turbo. Následující podnik, Marlboro Safari Rally, se obešel bez podobných incidentů. Jenže při dalším podniku, Tour de Corse, korsické rallye, došlo k druhé tragické nehodě, která měla za výsledek zrušení celé skupiny B. Ovšem také ne způsobem, jaký se nezřídka traduje.
V pátek 2. května 1986, téměř přesně před 30 lety, vedl tuto rallye Henri Toivonen na Lancii Deltě S4 se spolujezdcem Sergiem Crestem. V osmnácté erzetě vyletěli z ostré zatáčky, která neměla svodidla, a padali zalesněným srázem. Přitom se roztrhla palivová nádrž a kombinace rozžhaveného výfukového potrubí, benzínu a kevlarové karoserie měla za následek okamžité vzplanutí a následnou explozi auta. To je v podstatě všechno, co o nehodě bezpečně víme.
Neměla totiž žádné bezprostřední svědky, stala se v místech, kde nebyl žádný divák a ani nikdo jiný. Nehoda byla natočena z velké dálky, z protějšího kopce, ale takové záběry nemohly poskytnout vysvětlení. Když na místo nehody dorazil záchranný tým, našel jen ohořelý rám Delty S4 a mrtvé závodníky - vypadli z auta, které se pak přes ně převalilo. Přesný důvod, proč vůz vylétl z trati, nebyl nikdy zjištěn. Spekulovalo se ale o tom, že za to mohla Toivonenova chřipka, a také o tom, že na voze byla technická závada. Nic ale nebylo prokázáno a faktem zůstává jen to, že svět tehdy přišel o jednoho z favoritů tehdejšího šampionátu, který zvítězil v Monte Carlu a vedl i na Korsice. Označit jej za přemotivovaného amatéra, by tedy bylo krajně nevhodné.
Shodou okolností se tahle nehoda stala na den přesně rok po tom, co na Tour de Corse havarovalo duo Attilio Bettega - Maurizio Perissinot na Lancii 037. Při této nehodě zemřel pouze Bettega, a to kvůli stromu, který ho propíchl. Perissinot vyvázl nezraněn. Po Bettegově nehodě v roce 1985 se začalo hovořit o nedostatečné bezpečnosti při rallye.
FISA, tehdy s Jeanem-Marie Balestrem v čele, několik hodin po tomto incidentu zastavila vývoj aut skupiny B a pro sezónu roku 1987 je ze soutěží vyřadila. Tovární týmy Audi a Ford ovšem odstoupily z šampionátu okamžitě, odtud se zřejmě bere představa, že nehoda znamenala okamžité zrušení tohoto závodění. Nebylo to tak, dokonce ani zbytek Tour de Corse nebyl po nehodě zrušen - vyhrála jej posádka Bruno Saby a Jean-François Fauchille na Peugeotu 2015 turbo 16 E2.
Sezóna roku 1986 tedy pokračovala dále - to je jeden fakt - a žádná další tak vážná nehoda už se v ní nestala - to je fakt druhý. Za celým koncem skupiny B tedy stojí hlavně dvě vážné nehody s pěticí mrtvých. Žádná legrace, nepochybně, optikou některých dnes kolujících mýtů to ale zase nebylo tak horké. Lidé neumírali po desítkách při nezastavitelné sérii tragických nehod, tak to zkrátka nebylo.
Sezóna 1986 ale byla pozoruhodná i z dalších důvodů. Byl to rok, kdy byla auta skupiny B na nejvyšších úrovních vývoje, byla mnohem lepší než v předchozích letech a měla i přes 500 koní. Pokroky byly i v aerodynamice, Peugeot měl například kolem auta zástěrky pro lepší přítlak vozu. Za ty byl diskvalifikován z Rallye Sanremo, ovšem podle FIA to byla legální úprava, což podpořilo také schválení na jiné rallye v kalendáři a výsledky Rallye Sanremo byly anulovány. Peugeot tak vyhrál šampionát těsně nad Lancií, čemuž možná chtěli pořadatelé Rallye Sanremo zabránit.
Konec skupiny B v rallye znamenal, že se spousta aut najednou stala nepotřebnými. Jak to s nimi vypadalo, jsme probírali nedávno; některá se prodala do soukromých rukou, jiná byla upravena pro jízdu v autokrosových závodech. V nich jezdila od roku 1987 až do roku 1992. Peugeot některá svá auta upravil pro Rallye Paříž-Dakar, ve které Ari Vatanen vyhrál v letech 1987, 1989 a 1990.
Vozy Audi i Peugeot se objevily také v závodech do vrchu, v roce 1987 stanovil Walter Röhrl nový rekord ikonického Pikes Peak právě s Audi Sport Quattro. A Audi své zkušenosti ze skupiny B využilo při stavbě speciálů pro závody Trans-Am a IMSA GTO. Ostatně, ničí zkušenosti nepřišly vniveč, auta skupiny B byla ve své době technologicky na špici, stejně jako jsou na špici dnešní auta WRC. Vývoj šel dál, jen s přísnějšími pravidly, přesto se nelze nepozastavit nad srovnáním tehdejších monster a dnešní „wéercéček” - tehdejší auta byla fascinující, dnešní se jim v tomto ohledu nemohou rovnat. Brzy to ale zase může být jinak...
Santosův Ford RS200 po nehodě v Portugalsku
Nehoda Toivonena na Korsice je dodnes záhadou, její následky jsou ale dodnes s to otřást
Inspirace: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 40 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 36 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins