Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor
25.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
McLaren v minulých týdnech představil svůj nový model 720S s motorem M840T. On i jeho předchůdce ale mají starší datum narození, než se zdá.
Patříte-li k fanouškům značky McLaren, jistě víte, že legendární model F1 měl atmosférický dvanáctiválec od BMW, který věhlasný Paul Rosche původně šlechtil pro BMW M8. Současné produkty ale mají vidlicové osmiválce s přeplňováním. Hádáte správně, že tyto motory spolu nijak nesouvisí. McLaren nicméně ani své nové V8 nevyvinul od začátku sám. A také nejsou až tak moderní, jak by se mohlo zdát.
Jejich základ leží v motoru Nissan VRH35L, dvakrát přeplňovaném vidlicovém osmiválci o objemu 3,5 litru. Byl to model z rodiny motorů VRH35, jejíž první zástupce se prvně objevil v roce 1989. VRH35L byla verze, kterou vyvinul Nissan společně s britskou firmou Tom Walkinshaw Racing, TWR, pro závodní R390 GT1 v roce 1997.
Motor vážil 170 kilogramů, na V8 opravdu málo, a díky dvěma turbodmychadlům IHI měl v závodní specifikaci zhruba 650 koní a přes 700 Nm. V silniční specifikaci, protože pro homologaci do třídy GT1 muselo vzniknout pár kousků daného auta se značkami a blinkry, prý dával motor něco přes 550 koní.
Oněch „pár kousků” byl ve skutečnosti jeden jediný exemplář silničního R390 GT1. Nissan ho nejprve nalakoval do červené barvy a ukázal světu. Pak ho zase schoval, přelakoval na modrou barvu, upravil karoserii a změnil VIN (!) a jako druhý vůz ho předvedl znova. Údajně to chvíli byla i oficiální rétorika automobilky, že R390 opravdu existuje ve dvou exemplářích. Ani s červenou, ani s modrou karoserií ale vůz nikdy nebyl prodán, zůstává dodnes v majetku Nissanu.
Značce se nicméně s VRH35L nepodařilo nikdy vyhrát v Le Mans. R390 GT1 jely třikrát, v letech 1997, 1998 a 1999, a pak se automobilka stáhla. Motor ale „do šuplíku” neputoval; zkraje vývoje MP4-12C si ho McLaren vybral jako základ pro svůj nový motor a od TWR koupil práva a plány na jeho výrobu. Spolu s firmou Ricardo pak motor přepracoval a dal mu jméno M838T.
Další vývoj je už docela dobře znám - nejprve trochu překvapivě perfektní v MP4-12C, ještě lepší později v P1, 650S, 675LT a 570S. Nejnověji i v 720S, tady už ale má objem čtyři litry a označení M840T a byť hloupě rudě svítí, je to znovu pozoruhodné dílo - v této variantě dává 720 koní, ještě mnohem víc, než kolik nabízel původní závodní VRH35L.
Jak tento přístup budete vnímat, necháme na vás. Škarohlídi jistě mohou říci, že McLaren používá zastaralou techniku, že šetřil na vývoji tam, kde je to vhodné ze všeho nejméně. Máme ale pocit, že je to jinak - „proč vymýšlet vymyšlené?” zdá se být vhodnější odpovědí. Spalovací motory ve svém principu fungují pořád stejně a pokud skvělý, 20 let starý motor postavíte s pomocí nejmodernější procedur a vylepšíte jej aktuálními dílčími součástmi a elektronikou, těžko z toho může vzejít něco špatného. Nakonec si představte, že by dnes BMW znovu postavilo atmosférický V12 pro původní McLaren F1. Přes 20 léty měl 627 koní, kolik by asi mohl dávat dnes...

Toto je zatím nejlepší obrázek nového motoru McLarenu M840T
Bude ale nejspíše vypadat velmi podobně jako předchozí M838T, jehož je evolucí
Oba moderní osmiválce stojí na základech Nissanu VRH35L, který poprvé závodil v roce 1997
Závodní Nissan R390 GT1 jezdil v Le Mans, ale nikdy nevyhrál
Silniční verze existuje v jediném kuse, i když se tvářila jako dva. Nejdřív byla červená, později modrá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 3 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 4 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 6 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 7 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva