Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor

McLaren v minulých týdnech představil svůj nový model 720S s motorem M840T. On i jeho předchůdce ale mají starší datum narození, než se zdá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor

25.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

McLaren v minulých týdnech představil svůj nový model 720S s motorem M840T. On i jeho předchůdce ale mají starší datum narození, než se zdá.

Patříte-li k fanouškům značky McLaren, jistě víte, že legendární model F1 měl atmosférický dvanáctiválec od BMW, který věhlasný Paul Rosche původně šlechtil pro BMW M8. Současné produkty ale mají vidlicové osmiválce s přeplňováním. Hádáte správně, že tyto motory spolu nijak nesouvisí. McLaren nicméně ani své nové V8 nevyvinul od začátku sám. A také nejsou až tak moderní, jak by se mohlo zdát.

Jejich základ leží v motoru Nissan VRH35L, dvakrát přeplňovaném vidlicovém osmiválci o objemu 3,5 litru. Byl to model z rodiny motorů VRH35, jejíž první zástupce se prvně objevil v roce 1989. VRH35L byla verze, kterou vyvinul Nissan společně s britskou firmou Tom Walkinshaw Racing, TWR, pro závodní R390 GT1 v roce 1997.

Motor vážil 170 kilogramů, na V8 opravdu málo, a díky dvěma turbodmychadlům IHI měl v závodní specifikaci zhruba 650 koní a přes 700 Nm. V silniční specifikaci, protože pro homologaci do třídy GT1 muselo vzniknout pár kousků daného auta se značkami a blinkry, prý dával motor něco přes 550 koní.

Oněch „pár kousků” byl ve skutečnosti jeden jediný exemplář silničního R390 GT1. Nissan ho nejprve nalakoval do červené barvy a ukázal světu. Pak ho zase schoval, přelakoval na modrou barvu, upravil karoserii a změnil VIN (!) a jako druhý vůz ho předvedl znova. Údajně to chvíli byla i oficiální rétorika automobilky, že R390 opravdu existuje ve dvou exemplářích. Ani s červenou, ani s modrou karoserií ale vůz nikdy nebyl prodán, zůstává dodnes v majetku Nissanu.

Značce se nicméně s VRH35L nepodařilo nikdy vyhrát v Le Mans. R390 GT1 jely třikrát, v letech 1997, 1998 a 1999, a pak se automobilka stáhla. Motor ale „do šuplíku” neputoval; zkraje vývoje MP4-12C si ho McLaren vybral jako základ pro svůj nový motor a od TWR koupil práva a plány na jeho výrobu. Spolu s firmou Ricardo pak motor přepracoval a dal mu jméno M838T.

Další vývoj je už docela dobře znám - nejprve trochu překvapivě perfektní v MP4-12C, ještě lepší později v P1, 650S, 675LT a 570S. Nejnověji i v 720S, tady už ale má objem čtyři litry a označení M840T a byť hloupě rudě svítí, je to znovu pozoruhodné dílo - v této variantě dává 720 koní, ještě mnohem víc, než kolik nabízel původní závodní VRH35L.

Jak tento přístup budete vnímat, necháme na vás. Škarohlídi jistě mohou říci, že McLaren používá zastaralou techniku, že šetřil na vývoji tam, kde je to vhodné ze všeho nejméně. Máme ale pocit, že je to jinak - „proč vymýšlet vymyšlené?” zdá se být vhodnější odpovědí. Spalovací motory ve svém principu fungují pořád stejně a pokud skvělý, 20 let starý motor postavíte s pomocí nejmodernější procedur a vylepšíte jej aktuálními dílčími součástmi a elektronikou, těžko z toho může vzejít něco špatného. Nakonec si představte, že by dnes BMW znovu postavilo atmosférický V12 pro původní McLaren F1. Přes 20 léty měl 627 koní, kolik by asi mohl dávat dnes...


Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 1 - McLaren M840T 01
Toto je zatím nejlepší obrázek nového motoru McLarenu M840T

Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 2 - McLaren M838T 01Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 3 - McLaren M838T 02Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 4 - McLaren M838T 03Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 5 - McLaren M838T 04Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 6 - McLaren M838T 05Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 7 - McLaren M838T 06Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 8 - McLaren M838T 07Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 9 - McLaren M838T 08Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 10 - McLaren M838T 09Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 11 - McLaren M838T 10
Bude ale nejspíše vypadat velmi podobně jako předchozí M838T, jehož je evolucí

Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 12 - nissan vrh35l 01Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 13 - nissan vrh35l 02Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 14 - nissan vrh35l 03
Oba moderní osmiválce stojí na základech Nissanu VRH35L, který poprvé závodil v roce 1997

Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 15 - nissan r390 gt1 zavodni 01Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 16 - nissan r390 gt1 zavodni 02Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 17 - nissan r390 gt1 zavodni 03Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 18 - nissan r390 gt1 zavodni 04Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 19 - nissan r390 gt1 zavodni 05Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 20 - nissan r390 gt1 zavodni 06
Závodní Nissan R390 GT1 jezdil v Le Mans, ale nikdy nevyhrál

Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 21 - nissan r390 gt1 silnicni 01Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 22 - nissan r390 gt1 silnicni 02Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 23 - nissan r390 gt1 silnicni 03Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 24 - nissan r390 gt1 silnicni 04Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 25 - nissan r390 gt1 silnicni 05Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor - 26 - nissan r390 gt1 silnicni 06
Silniční verze existuje v jediném kuse, i když se tvářila jako dva. Nejdřív byla červená, později modrá

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.