Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Česká firma staví a renovuje slavné Škody 130 RS. Nevyjdou levně, jsou ale jako nové
19.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Historie Československa ani České republiky nezná úspěšnější soutěžní stroj než Škodu 130 RS. Originály jsou nedostupné, i repliky ale mají své kouzlo.
Když se řekne kupé, představíte si sporťák. A když se řekne Škoda z časů komunistické ČSSR, představíte si všechno, jen ne sporťák. Přesto tyto dvě množiny v minulosti dospěly průniku v podobě v Kvasinách vyráběného modelu 110 R.
Pravda, standardní silniční verze s výkonem 45,6 kW (když výkonu není nazbyt, i desetiny se počítají - v koních je to přesně 62) si přezdívku „Porsche východu“ vysloužila spíše svým vzhledem, pozdější soutěžní speciály s označením 130 RS ji ale dodaly i na faktickém lesku. Renomé tohoto stroje už nikdo nevymaže z dějin automobilových soutěží, neboť před 40 léty musela všechna „západní” auta sklonit hlavu právě před Škodou RS 130, která obsadila dvě první místa na Rallye Monte Carlo. Ne ve skupině, ne v nějakém alternativním podniku, ale v celkovém pořadí snad nejslavnější světové rallye.
Byla to velká sláva, která v nás dodnes probouzí hrdost, a tak se Škoda 130 RS začala objevovat na seznamu vysněných vozidel snad každého českého fanouška aut. Pochopitelně, nejlepší roky má tento vůz dávno za sebou, ale vzpomínky zůstávají a z toho důvodu se ze Škody 130 RS stalo velmi ceněné zboží - originály dnes stojí miliony a ne vždy jsou ve stavu, kdy by vás přenesly přímo do roku 1977. Dvojice českých nadšenců ale dělá všechno proto, aby i něco takového bylo možné.
Dokáží dokonale zrenovovat originální stroj, umí ale rovněž stavět prakticky nové kusy s s pomocí dobové dokumentace. Sdružují se pod hlavičkou firmy „Tým-motorsport” a narazili jsme na ně náhodou při prohledávání nabídek zajímavých starých škodovek. Mezi nimi se totiž objevila jedna 130 RS, která vypadá jako nová. A prakticky nová je.
Je postavená prakticky od základu v dobových závodních barvách. Použity nebyly jen nové, ale také původní zrenovované homologované díly, takže je otázka, zda pro takový vůz není slovo „replika” urážkou, to už ale necháme na vašem zvážení. Výhodou budiž, že nově vyrobené díly jsou prý kvalitnější (čemuž po 40 letech od vzniku originálu není těžké věřit...) a na první pohled nejsou ničím odlišné. Řeší se tu doslova šroubek po šroubku, však se podívejte na fotografie, s jakou pečlivostí se ke stavbě vozu přistupuje.
Něco je dokonale původní, něco méně, před sebou ale na máme stroj s hliníkovou lisovanou střechou posazenou na originálním rámu karoserie. Místo původní 32litrové nádrže má o 23 litrů větší, jejíž hrdlo zmizelo z předního blatníku do zavazadlového prostoru pod kapotu, kterou drží v uzavřené poloze zavřenou zavírání od firmy Massag. Vůz dále disponuje strmějším hřebenovým řízením - šnek má o jeden zub kratší šroubovici, čímž je docíleno i menšího počtu otáček mezi krajními pozicemi volantu. Podvozek je pochopitelně též nově vyrobený, ramena zadní nápravy pak musely vzniknout přímo u Tým-motorsport, protože nikdo jiný prý nebyl schopný obstát nárokům na kvalitu a hmotnost.
Nové brzdiče - a jen na ty je krásný pohled - vznikly přesně podle homologačního listu, držáky jsou při renovaci vyráběny z ušlechtilé vysokopevnostní oceli odfrézováním z plného materiálu. Na voze se skrývají za dělenými disky upevňují štefty z kvalitního materiálu k výrobě podvozků letadel a pro nejpevnější šrouby leteckých motorů a vrtulí. A komplet vypadá jako by sjel z výrobního pásu před 41. léty, ne nedávno během renovace.
Vůz, na který se díváte, má základy z roku 1976 a je právě na prodej. Pyšní se motorem naladěným na 110 kW (149 koní) a najetými 110 kilometry po dokončení stavby. Pohonná jednotka prošla také citlivou opravou, jako celý automobil během částečné renovace a částečné nové stavby. Je to krásná 130 RS vypadající, jako by byla včera vyrobena přímo v Kvasinách. Originál to není, s ohledem na vše zmíněné ale nepřekvapí, že je prodávána za 42 000 Eur, tedy asi 1 073 000 Kč.
Jde o parádní ukázku toho, že jako nové dnes nemusí být postaveno jen staré Porsche, ale klidně i škodovka původem ze 70. let. A kdyby vám tahle nabídka unikla, jistě to nemusí být poslední takto postavená 130 RS, nakonec není ani první...































Tahle Škoda 130 RS je prakticky nová, stojí podle toho
Částečná stavba, částečná renovace proběhla s obdivuhodnou pečlivostí
Zdroje: Mobile.de, Tým-motorsport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Někdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včeraNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
včeraTři slíbené nové Volkswageny působí jako špatný vtip, nenabízí vůbec nic, co by jiní už dávno neprodávali
včeraAlespoň jedna automobilka říká prosté: Spalovací motory budeme nabízet tak dlouho, dokud to bude možné
včeraNejnovější Mercedes nevypadá jako z pouti jen uvnitř, jeho příď i záď zvedají obočí ještě víc
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva