Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ceník Mototechny z roku 1978: co stály Škody, Fiaty, Trabant nebo Tatra 613?
23.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chceme-li dnes nové auto, jdeme a koupíme si ho. V roce 1978 se věci měly zdánlivě stejně a Mototechna nabízela kde co. Realita ale byla jiná.
Nedávno jsme tu měli hypotetický ceník nejdražších aut Evropy roku 1988 v československých korunách. Byla to opravdu jen teorie, neplnitelný sen o možnosti koupit si za komunismu Audi Quattro nebo Ferrari Testarossa. Tahle auta se tedy normálně vyráběla, prodávala a alespoň v zahraničí měla své ceny, které bylo možné přepočítat do československých korun. Jenže pokud byl člověk běžným smrtelníkem, nepodařilo by se mu na žádný z nich našetřit ani náhodou. A kdyby se to opravdu náhodou stalo, koupit se stejně nedala - nebylo možné standardně sehnat takové množství cizí měny, nebylo možné sem takové auto dovézt.
To, co vám ukážeme dnes, na první pohled teorií není. Je to skutečný ceník národního podniku Mototechna, který se za minulého režimu zabýval oficiálním prodejem aut všeho druhu. Platný je pro léta 1977 - 1978, což je důležité proto, že jde tehdy Mototechna nabízela opravdu vše, co se do tehdejší ČSSR alespoň nárazově dováželo. O toto privilegium záhy přišla a „západní” auta bylo možné v 80. letech koupit pouze v Tuzexu za tzv. bony.
Nevidíme v něm tedy jen Škody, Wartburgy, Východoněmecké Bakelitové Zázraky a Lady, ale auta jako Fiaty i jiné než Polski, Renaulty, Ford nebo Saaby, Simcy či Chrysler 180, který ale neměl až na jméno s USA nic moc společného. A samozřejmě se v tomto „informativním ceníku” jako na piedestalu skví i „papaláškára” Tatra 613. Prozradíme předem, že dražší jsou jen autobusy; i náklaďák stejné značky byl tehdy levnější než 613.
Slovo „levný” se navíc hodí pro málokterou položku z tohoto seznamu - jsou tu i motocykly za skutečně malé peníze. Jinak tehdy auta byla drahá, navzdory nízkým nominálním cenám. Průměrná mzda v letech 1977 - 1978 byla okolo 2 500 korun a stojí-li Škoda 120 GLS oněch 65 tisíc, je to 26 průměrných mezd. U Saabu 99 s cenou 125 000 Kčs to bude 50 průměrných mezd. Dnes stojí Škoda Rapid s vyšší výbavou a silnějším motorem, snad ekvivalent 120 GLS - dnes je nabídka širší, berte to zhruba - za nějakých 400 tisíc korun, je to asi 14 průměrných mezd, je-li průměr skoro 28 tisíc korun, jak říká ČSÚ. A to je o hodně méně.
Cena ale nebyl hlavní problém, i tyto peníze by v 70tých letech leckdo dal dohromady. Potíž byla spíše v tom, co hlásá už titulek „informativní ceník” - mezi řádky naznačuje skoro „co by, kdyby” a realita nebyla jiná.
Můžeme začít od konce - Tatru 613 si běžný smrtelník koupit nemohl, ani kdyby tu ohromnou částku vysázel v Mototechně na pult. V roce 1977 to bylo relativně nové auto, jeho výroba začala v roce 1974, a určení tohoto vozu bylo za komunismu ne běžným lidem, kteří jsou si všichni rovni, ale těm, kteří si byli jaksi rovnější - státním představitelům a podobným „papalášům”. Ostatní neměli ani šanci.
A ani zbylá auta nebyla dostupná takovým způsobem, že člověk přišel do Mototechny a prodejce se snažil mu vnutit nějaké skladové auto, které AZNP vyrobilo a nemělo pro něj zákazník. Jsme ještě v 70tých letech, kdy byl problém koupit kde co, natož pak auto. Třeba z 65 tisíc korun ceny Škody 120 GLS bylo potřeba složit až polovinu předem jako zálohu, což vám zajistilo zapsání do pořadníku. A pak jste na auto čekali klidně i několik let, protože o auta byl velký zájem, lidé chtěli jezdit a AZNP jich neumělo vyrobit tolik, aby byla domácí poptávka po čemkoli zajímavějším dokonale pokryta.
Zahraniční auta pak byla téměř ryzí teorií, pokud jste nebyli zasloužilý aparátčík, umělec nebo člověk při penězích schopný zkorumpovat kde koho. Tedy, koupit Trabant, Wartburg, Polski Fiat nebo Ladu nebylo zase tak nemyslitelné, Renault 5, Fiat Miriafiori, Simcu nebo Ford Cortina ale uzmuly snad jednotky vyvolených za rok. Ostatně, kdo zažil československé silnice v 70tých a 80tých letech, ví, jak obvyklé bylo taková auta vídat.
Situace se začala zlepšovat až 80tých letech, kdy bylo možné dostat se i k účelovým půjčkám a alespoň vůz ze zemí RVHP získat relativně rychle, auta zahraniční provenience ale byly pro naprostou většinu lidí snem i tehdy.
Nebyly to zkrátka bůhvíjak pěkné časy, přesto si je připomeňme. Kompletní ceník Mototechny z let 1977 - 1978 si můžete prohlédnout níže a jsou tam opravdu zajímavé věci - motocykly, osobní auta, náklaďáky i autobusy. My jsme ale web o autech, a tak se budeme zabývat zejména osobními vozy, které mnozí z našich čtenářů už ani nebudou pamatovat. Proto si také všechny nabízené typy můžete prohlédnout na obrázcích níže a přidali jsme i ceny k fotkám každé skupiny aut - to kdyby se vám ceník a fotky jednotlivých modelů nechtělo zkoumat zvlášť...
Ceník Mototechny 1977 - 1978
Galerie nabízených vozů z Československa i zahraničí
Moskvič 2140 (sedan), 2137 (kombi)
Fiat 131 Mirafiori (na snímcích Special)
Saab 99 (na snímcích Combi Coupe)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024 - Druhé nejlevnější SUV Mercedesu láká jako ojeté ještě nižší cenou, už po pár letech ho trápí obří propady hodnoty
22.10.2024 - Sověti svého času neměli auta, se kterými by dobyli Sibiř, a tak přišli s těmito monstry, měla zcela unikátní techniku
22.10.2024 - Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva