CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu

Skoro každý kluk má svůj sen řídit alespoň nějaký legendární sportovní vůz. Ten je nyní některým nadšencům doslova na dosah ruky díky jihoafrické firmě CAV GT, která vyrábí věrné repliky legendárního Fordu GT40
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu

12.11.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Skoro každý kluk má svůj sen řídit alespoň nějaký legendární sportovní vůz. Ten je nyní některým nadšencům doslova na dosah ruky díky jihoafrické firmě CAV GT, která vyrábí věrné repliky legendárního Fordu GT40

Ford GT40 se v roce 1966 postavil na start legendárního závodu v LeMans, aby sebral titul vozům Ferrari. A podařilo se mu to. Od té doby se těší velkému zájmu mezi sběrateli. Měli jsme možnost krátce se svézt v Čechách s jeho replikou, která se nabízí i v barvách olejářské společnosti Gulf.


CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 1 - _edg2293CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 2 - edg3749CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 3 - dsc_4519

Legenda vzorem

Stojím u známé siluety metr vysokého vozu, který vypadá jako dokonalý originál ze šedesátých let. Ve skutečnosti jsou však vozy CAV GT vyrobené moderními metodami. Šasi a monokok jsou z nerezu a karoserie je vyrobena z laminátu, vyztuženého vinyl-esterovou pryskyřicí. Díky použití lehkých materiálů váží celý vůz jen 1065 kg. Stejně jako vnější vzhled, také design patnáctipalcových kol se drží originálního designu a k barvám Gulf se nejlépe hodí model BRM s oranžovým lakem. Za příplatek jsou ovšem k mání i sedmnáctpalcová litá kola Halibrand.

Otevírám boční dveře, které se zakusují hluboko do střechy, a musím překonat široký práh (je pod ním uložena na každé straně palivová nádrž). Ačkoliv v interiéru není moc místa (stejně jako v originálním Fordu GT40), výrobce se snaží zařídit kabinu s maximálním důrazem na komfort. Většina dílů, se kterým se posádka dostane do kontaktu, je čalouněna kůží, včetně stropu a palubní desky. Nechybí ani stavitelné pedály, klimatizace nebo pořádně tlustá izolační vrstva, která alespoň trochu uchrání uši cestujících od burácejícího osmiválce.

CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 4 - DSC_0029CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 5 - DSC_0030CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 6 - DSC_0024CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 7 - DSC_0025CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu - 8 - DSC_0026

Jedeme!

V kabině začíná nesnesitelné horko, proto raději oživuji za mými zády mohutný osmiválec o objemu 5,7 litru. Na spojku je třeba si zvyknout, stejně jako je třeba držet motor při rozjezdu v otáčkách - klasika v podobě karburátorů Weber se nezapře. Rozjíždím se a hned na první křižovatce jsem nejen centrem zájmu, ale zároveň si uvědomuji, jak moc musím dávat pozor. Díky nízké stavbě vozu mě může kdokoliv přehlédnout, proto raději mizím prvním nájezdem na dálnici.

V ruce svírám klasický tříramenný volant a stále si zvykám na vyosené pedály a mizerný výhled. Vše ale v zápětí odpouštím za zvuku vytočeného motoru. Chvála míří i na motokárový podvozek se kterým teprve poznáte, jak nekvalitním povrchem je vybavena většina silnic první třídy. V rychlosti zhruba 200 km/h jdu prudce na brzdy a jsem zaskočen. Šestipístkové přední třmeny se bez varování zakusují do kotoučů o průměru 300 mm a auto stojí doslova na fleku. Rychle pouštím brzdový pedál a jen ve zpětném zrcátku pozoruji obrovský oblak modrého dýmu.

Díky bohatě čalouněným sedadlům se s replikou Fordova GT40 i ve dvou dá cestovat celkem pohodlně i na delší vzdálenosti, znalci si ale tento vůz odvezou raději na uzavřený závodní okruh. Zde si CAV GT dovede získat náležitý respekt, chce to však pevnou ruku, řidičskou zkušenost a trochu té úcty k legendě, která ve své době neměla konkurenci.

Technické údaje

Motor: Před zadní nápravou podélně uložený zážehový osmiválec Ford 5,7 l. Největší výkon 550 koní. Ručně řazená šestistupňová převodovka. Pohon zadních kol.

Karoserie: Dvoumístné sportovní kupé. Objem palivové nádrže 70 l.

Rozměry a hmotnosti: Délka 4431 mm, šířka 1904 mm, výška 1252 mm. Rozvor 2650 mm. Pohotovostní hmotnost 1065 kg.

Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 320 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4 s. Spotřebu paliva výrobce neudává.

Cena základního provedení: 100 000 eur

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.