Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
CAV GT40: splněný sen o slavném Fordu
12.11.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Skoro každý kluk má svůj sen řídit alespoň nějaký legendární sportovní vůz. Ten je nyní některým nadšencům doslova na dosah ruky díky jihoafrické firmě CAV GT, která vyrábí věrné repliky legendárního Fordu GT40
Ford GT40 se v roce 1966 postavil na start legendárního závodu v LeMans, aby sebral titul vozům Ferrari. A podařilo se mu to. Od té doby se těší velkému zájmu mezi sběrateli. Měli jsme možnost krátce se svézt v Čechách s jeho replikou, která se nabízí i v barvách olejářské společnosti Gulf.
Legenda vzorem
Stojím u známé siluety metr vysokého vozu, který vypadá jako dokonalý originál ze šedesátých let. Ve skutečnosti jsou však vozy CAV GT vyrobené moderními metodami. Šasi a monokok jsou z nerezu a karoserie je vyrobena z laminátu, vyztuženého vinyl-esterovou pryskyřicí. Díky použití lehkých materiálů váží celý vůz jen 1065 kg. Stejně jako vnější vzhled, také design patnáctipalcových kol se drží originálního designu a k barvám Gulf se nejlépe hodí model BRM s oranžovým lakem. Za příplatek jsou ovšem k mání i sedmnáctpalcová litá kola Halibrand.
Otevírám boční dveře, které se zakusují hluboko do střechy, a musím překonat široký práh (je pod ním uložena na každé straně palivová nádrž). Ačkoliv v interiéru není moc místa (stejně jako v originálním Fordu GT40), výrobce se snaží zařídit kabinu s maximálním důrazem na komfort. Většina dílů, se kterým se posádka dostane do kontaktu, je čalouněna kůží, včetně stropu a palubní desky. Nechybí ani stavitelné pedály, klimatizace nebo pořádně tlustá izolační vrstva, která alespoň trochu uchrání uši cestujících od burácejícího osmiválce.
Jedeme!
V kabině začíná nesnesitelné horko, proto raději oživuji za mými zády mohutný osmiválec o objemu 5,7 litru. Na spojku je třeba si zvyknout, stejně jako je třeba držet motor při rozjezdu v otáčkách - klasika v podobě karburátorů Weber se nezapře. Rozjíždím se a hned na první křižovatce jsem nejen centrem zájmu, ale zároveň si uvědomuji, jak moc musím dávat pozor. Díky nízké stavbě vozu mě může kdokoliv přehlédnout, proto raději mizím prvním nájezdem na dálnici.
V ruce svírám klasický tříramenný volant a stále si zvykám na vyosené pedály a mizerný výhled. Vše ale v zápětí odpouštím za zvuku vytočeného motoru. Chvála míří i na motokárový podvozek se kterým teprve poznáte, jak nekvalitním povrchem je vybavena většina silnic první třídy. V rychlosti zhruba 200 km/h jdu prudce na brzdy a jsem zaskočen. Šestipístkové přední třmeny se bez varování zakusují do kotoučů o průměru 300 mm a auto stojí doslova na fleku. Rychle pouštím brzdový pedál a jen ve zpětném zrcátku pozoruji obrovský oblak modrého dýmu.
Díky bohatě čalouněným sedadlům se s replikou Fordova GT40 i ve dvou dá cestovat celkem pohodlně i na delší vzdálenosti, znalci si ale tento vůz odvezou raději na uzavřený závodní okruh. Zde si CAV GT dovede získat náležitý respekt, chce to však pevnou ruku, řidičskou zkušenost a trochu té úcty k legendě, která ve své době neměla konkurenci.
Technické údaje
Motor: Před zadní nápravou podélně uložený zážehový osmiválec Ford 5,7 l. Největší výkon 550 koní. Ručně řazená šestistupňová převodovka. Pohon zadních kol.
Karoserie: Dvoumístné sportovní kupé. Objem palivové nádrže 70 l.
Rozměry a hmotnosti: Délka 4431 mm, šířka 1904 mm, výška 1252 mm. Rozvor 2650 mm. Pohotovostní hmotnost 1065 kg.
Jízdní výkony: Nejvyšší rychlost 320 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4 s. Spotřebu paliva výrobce neudává.
Cena základního provedení: 100 000 eur
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- K mání je dodnes skoro nová Škoda Octavia II s legendárním motorem 1,9 TDI, něco takového už se dávno nevidí
před hodinou - Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 2 hodinami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 4 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 5 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva