Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Burlak 6x6 je ruský gigant mezi off-roady, chce dojet až na Severní pól
16.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Severní pól můžete pokořit vzducholodí, psím spřežením a nebo gigantickým off-roadem, co má šest kol, pluje po vodě a ubytuje až 4 lidi.
Amundsen pokořil Severní pól ve vzducholodi Norge. Alexej Makarov, jekatěrinburský inženýr, chce totéž dokázat se dvěma Burlaky. Ne tahačů lodí z Volhy, nýbrž dvěma všudychody, které si pro tuto expedici staví. A má to být autonomní expedice, bez jakékoliv další pomoci, jakéhokoliv shazování zásob vrtulníkem nebo čehokoliv na ten způsob. Burlaci dojedou tam a pak zase zpátky a všeho budou mít dost na palubě.
„Burlak” je jméno všudychodu, který má podobně jako např. Šerp 4x4 nebo Trekol obrovské pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu. Díky nim může i plout po vodě; vzduch v pneumatikách ho nadnáší. O pohon na vodě se tady ale stará lodní šroub, na rozdíl od Šerpu, jehož pneumatiky slouží jako pádla.
Pneumatiky Burlaku mají 175 cm v průměru a 72 cm na šířku. Jsou vyráběny zakázkově v Číně. Všech šest kol má nezávislé zavěšení a všech šest je pochopitelně hnaných. O pohon se stará blíže neupřesněný dieselový motor o výkonu 145 koní, které je umístěný vzadu a má na práci asi 4 tuny hmotnosti. Některé věci na podvozku vychází z vozidel BTR a něco pochází z Toyoty Land Cruiser, převodovka a pohon kol už ale jsou vlastního vývoje. Burlak je 6,6 metru dlouhý, 2,9 m široký a 3,2 m vysoký, není to tedy žádný drobeček, ale to je z fotografií a videí vidět.
Konstrukce vozu je z ocelových profilů a karoserie je z 1 mm silných hliníkových plátů. Samozřejmě je tepelně zaizolaván, je dbáno na to, aby se uvnitř udrželo teplo. Členové výpravy - čtyři v každém autě - budou v kabinách mít veškeré vybavení pro jídlo a nocování, ale také odtud budou moci provádět případné opravy motoru nebo pohonného ústrojí. Je to rozhodně praktičtější, než muset lézt v kdovíjakém mrazu pod auto.
Stavitelé Burlaku využili zkušeností svých předchůdců v arktických expedicích s podobnými vozidly, např. Makaru 6x6. Jejich stroj má být ale „větší, lepší, bezpečnější a pohodlnější”, jak se píše na webu Automobilní transarktické expedice - tak se projekt, pod nímž Burlak vzniká, jmenuje.
V současnosti je postaven jeden stroj, která už prošel náročným testováním. Na videu níže můžete vidět záběry z jeho 2800kilometrů dlouhé výpravy vskutku nehostinnými podmínkami. Pohybuje se po souši i vodě skutečně působivě a nemá ani problém s ledem - může jet po něm nebo ho prolomit a plout po vodě. Ledoborec to ale samozřejmě není. V případě, že je potřeba vyjet z vody na led, pomůže silný naviják, jak vidno na dalším videu níže.
Do konce letošního roku má vzniknout ještě druhý Burlak, při jehož stavbě a vybavování budou použity zkušenosti z testů toho prvního. Jak stojí i výše, na expedici se vydají dva vozy. Dojedou na Severní pól a pak zase zpátky, každý s vlastním řidičem a čtyřmi členy posádky. Tedy celkem 10 lidmi, kteří se mají po celou tu dobu obejít bez jakékoli pomoci. Tak zní alespoň teorie. Jak to reálně proběhne, se dozvíme v roce 2018, kdy se tato expedice má uskutečnit. Do té doby můžeme obdivovat jejího hlavního hrdinu, dokáže toho vážně dost...





























Burlak vypadá skutečně impozantně, podobně se jeví i jeho schopnosti v terénu
Zdroj: Auto Arctic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321