Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Burlak 6x6 je ruský gigant mezi off-roady, chce dojet až na Severní pól
16.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Severní pól můžete pokořit vzducholodí, psím spřežením a nebo gigantickým off-roadem, co má šest kol, pluje po vodě a ubytuje až 4 lidi.
Amundsen pokořil Severní pól ve vzducholodi Norge. Alexej Makarov, jekatěrinburský inženýr, chce totéž dokázat se dvěma Burlaky. Ne tahačů lodí z Volhy, nýbrž dvěma všudychody, které si pro tuto expedici staví. A má to být autonomní expedice, bez jakékoliv další pomoci, jakéhokoliv shazování zásob vrtulníkem nebo čehokoliv na ten způsob. Burlaci dojedou tam a pak zase zpátky a všeho budou mít dost na palubě.
„Burlak” je jméno všudychodu, který má podobně jako např. Šerp 4x4 nebo Trekol obrovské pneumatiky s nízkým tlakem vzduchu. Díky nim může i plout po vodě; vzduch v pneumatikách ho nadnáší. O pohon na vodě se tady ale stará lodní šroub, na rozdíl od Šerpu, jehož pneumatiky slouží jako pádla.
Pneumatiky Burlaku mají 175 cm v průměru a 72 cm na šířku. Jsou vyráběny zakázkově v Číně. Všech šest kol má nezávislé zavěšení a všech šest je pochopitelně hnaných. O pohon se stará blíže neupřesněný dieselový motor o výkonu 145 koní, které je umístěný vzadu a má na práci asi 4 tuny hmotnosti. Některé věci na podvozku vychází z vozidel BTR a něco pochází z Toyoty Land Cruiser, převodovka a pohon kol už ale jsou vlastního vývoje. Burlak je 6,6 metru dlouhý, 2,9 m široký a 3,2 m vysoký, není to tedy žádný drobeček, ale to je z fotografií a videí vidět.
Konstrukce vozu je z ocelových profilů a karoserie je z 1 mm silných hliníkových plátů. Samozřejmě je tepelně zaizolaván, je dbáno na to, aby se uvnitř udrželo teplo. Členové výpravy - čtyři v každém autě - budou v kabinách mít veškeré vybavení pro jídlo a nocování, ale také odtud budou moci provádět případné opravy motoru nebo pohonného ústrojí. Je to rozhodně praktičtější, než muset lézt v kdovíjakém mrazu pod auto.
Stavitelé Burlaku využili zkušeností svých předchůdců v arktických expedicích s podobnými vozidly, např. Makaru 6x6. Jejich stroj má být ale „větší, lepší, bezpečnější a pohodlnější”, jak se píše na webu Automobilní transarktické expedice - tak se projekt, pod nímž Burlak vzniká, jmenuje.
V současnosti je postaven jeden stroj, která už prošel náročným testováním. Na videu níže můžete vidět záběry z jeho 2800kilometrů dlouhé výpravy vskutku nehostinnými podmínkami. Pohybuje se po souši i vodě skutečně působivě a nemá ani problém s ledem - může jet po něm nebo ho prolomit a plout po vodě. Ledoborec to ale samozřejmě není. V případě, že je potřeba vyjet z vody na led, pomůže silný naviják, jak vidno na dalším videu níže.
Do konce letošního roku má vzniknout ještě druhý Burlak, při jehož stavbě a vybavování budou použity zkušenosti z testů toho prvního. Jak stojí i výše, na expedici se vydají dva vozy. Dojedou na Severní pól a pak zase zpátky, každý s vlastním řidičem a čtyřmi členy posádky. Tedy celkem 10 lidmi, kteří se mají po celou tu dobu obejít bez jakékoli pomoci. Tak zní alespoň teorie. Jak to reálně proběhne, se dozvíme v roce 2018, kdy se tato expedice má uskutečnit. Do té doby můžeme obdivovat jejího hlavního hrdinu, dokáže toho vážně dost...





























Burlak vypadá skutečně impozantně, podobně se jeví i jeho schopnosti v terénu
Zdroj: Auto Arctic
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 10 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 11 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19