Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bugatti Chiron převedlo do detailu svou techniku i akceleraci, je vážně dechberoucí
19.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Chiron můžeme vidět na nových fotkách a videích, která konečně ukazují i to, jak ohromující akcelerací bude tento vůz vládnout.
Dodávky Bugatti Chiron ještě nejsou v plném proudu, stále víme jen o jednom dodaném kusu. Značka z Molsheimu nicméně přijala již více než dvě stě objednávek a další přicházejí. Celková produkce je omezena na 500 exemplářů, a tak volných kusů ubývá. Bugatti navíc otevírá nové showroomy a usilovně pracuje na propagaci, je tak velmi pravděpodobné, že se už během letošního roku objednávkové knihy uzavřou.
I za tohoto stavu toho ale pořád nevíme spoustu, a tak se k Chironu musíme stále vracet. Nově zde máme další sadu fotek i videa, která Chiron představují v pohybu i v showroomu. Snímek se statickou prohlídkou vozu od Mishy Charoudina - známého spíše jako Boosted Boris - je nový, prakticky jediné pořádné jízdní video s vozem pořízené kýmkoli jiným než automobilkou bylo poprvé zveřejněno už v prosinci. Větší publicity se ale nedočkalo, i my jsme jej zaznamenali až nyní, a tak vám oba kousky ukážeme najednou.
Onen dynamický snímek je navíc pozoruhodný i z jiného důvodu. Vůz na něm řídí Loris Bicocchi, legendární testovací jezdec Bugatti, který měl lví podíl na vývoji Bugatti EB110 z Artioliho éry. Tento dnes již skoro šedesátiletý Ital pracoval u Lamborghini, odkud ho přetáhl právě Artioli. Po krachu tehdejšího Bugatti spojil své síly s Pagani či Koenigseggem, aby se nakonec zase vrátil zpět k Bugatti. Pracuje pro něj dodnes a bylo to znovu on, kdo měl podstatný podíl na vývoji Chironu, který je prý i díky jeho přispění řidičsky atraktivnějším vozem.
Bicocchi je opravdu člověk na svém místě a je vidět, že ani v pokročilém věku neztratil nic ze svého entusiasmu. Bugatti Chiron tedy vládne pevnou rukou i ve chvílích, kdy předvádí jeho bez nadsázky brutální akceleraci na okresní silnici. Nevidíme tachometr, nemusíme mít v ruce stopky a přesto je zjevné, jak drtivě působivá akcelerace z klidu je.
Definitivní technické parametry vozu nejsou známy, dle těch předběžných ale zrychlení z 0 na 100 km/h zabere „méně než 2,5 sekundy”. O 10 sekund později už má vůz atakovat tŕístovku a z videa je patrné, že se Chiron během chvíle žene ohromnou rychlostí. Něco jako 0-300 km/h za 13 sekund si normální člověk představí jen stěží, o to cennější jsou záběry mapující tento sprint zevnitř. Jethro Bovingdon, autor videa sedící na sedadle spolujezdce, říká, že se nezvládl odlepit od opěradla. Rovnou říká, že ho budeme podezírat z toho, že to přehrává, ale prý na něj působilo takové přetížení, že si připadal jak na horské dráze.
Bugatti Chiron je vskutku obdivuhodným strojem, jeho zrychlení je drtivé už napohled
Mimo to zde máme video Mishy Charoudina jinak známého jako Boosted Boris. Ten se sice s novým hypersportem nerozjede, zejména s ohledem na venku panující počasí a fakt, že Chiron není vybaven zimními pneumatikami. Přiblíží nám ovšem sebemenší záhyb či křivku. Dělá tak zábavným způsobem, jak je ostatně u něj již typické. Oproti minulosti ovšem již zanevřel na klasickou ruskou beranici, možná to byla i na něj příliš seriozní příležitost...
Další novinky již na skladě nemáme, zrekapitulovat tedy můžeme pouze dříve řečené. Tedy že Chiron nabízí vizuální drama, jaké s předchozím Bugatti Veyron nikdy spojeno nebylo (podívejte se na videu, jak se mu rozsvěcují a zháší světla...). Oproti předchůdci je novinka o 82 milimetrů delší, 40 mm širší a o 8 mm vyšší. Rozvor narostl pouze o jeden milimetr. Navýšena byla i torzní tuhost, která odpovídá speciálům LMP1 ze série Le Mans.
K pohonu Chiron používá nového osmilitrového šestnáctiválce se čtyřmi turbodmychadly, až do dosažení 3 800 otáček však kvůli redukci prodlevy pracují pouze dvě. Celkově pak vůz produkuje 1 500 koní a 1 600 Nm točivého momentu, jenž je k dispozici v pásmu 2 000 až 6 000 ot./min. Výsledkem tak je nejen zmiňovaná 2,5sekundová akcelerace, ale také maximálka limitovaná na 420 km/h.
O bezpečné zastavení vozu se starají karbon-keramické brzdy s kotouči o rozměru 420 milimetrů vpředu a 400 mm vzadu, jež doplňují osmipístkové, respektive šestipístkové titanové třmeny. Dále tu pak máme 20palcová přední a 21palcová zadní kolaobutá do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2. Na každý jejich gram přitom v rychlosti 400 km/h působí odstředivá síla 3 800 g.
Bugatti navíc nepoužilo starý a drahý run-flatový systém PAX, místo toho sází na klasickou konstrukci pneumatiky. Vpředu rozšířilo velikost obutí na 285 milimetrů při 30procentním profilu, vzadu naopak došlo ke snížení o 10 mm na 355 milimetrů (při 25procentním profilu). Chiron se tak mám chovat mnohem neutrálněji, přičemž jeho systém 4x4 favorizuje zadní nápravu.
Dodat lze již pouze zmínku o zadním křídle, jehož pozice se mění v závislosti na jízdním režimu či kvůli chladicím účelům. Zároveň slouží i jako aerodynamická brzda při rychlostech přes 180 km/h. Kromě něj dostala novinka do vínku i 10 chladičů, které zvládají nasát neskutečných 60 tisíc litrů vzduchu za pouhou minutu. Ona drtivá akcelerace tak vlastně není překvapivá...
„Boris” zůstal sám sebou i bez beranice
Vůz můžeme obdivovat i na nových fotkách
Zdroj: Jethro Bovingdon@DriveTribe, Misha Charoudin@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 9 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva