Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne

Ettore Bugatti postavil v roce 1938 letadlo s cílem překonat rychlostní rekord. Pak ho musel schovat před nacisty. Teď jeho práci dokončí jiní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne

13.8.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ettore Bugatti postavil v roce 1938 letadlo s cílem překonat rychlostní rekord. Pak ho musel schovat před nacisty. Teď jeho práci dokončí jiní.

Když se řekne Bugatti, většina lidí si vybaví zejména automobily tohoto jména, ať už to je novodobý Veyron, budoucí Chiron, někdejší Type 57SC Atlantic nebo třeba EB110, který je milníkem mezi tím vším. Ettore Bugatti byl nicméně nadaný člověk aktivní i v jiných oblastech a v roce 1938 vyvinul ještě jeden závodní stroj - letadlo s názvem 100P. Mělo se účastnit závodu Deutsch de la Meurthe v roce 1939 s jediným cílem - zvítězit.

Konstrukce tohoto stroje je dost ojedinělá. Nemá totiž jen jednu vrtuli, nýbrž dvě, obě dvě na nose letadla a každá se točí jiným směrem. Každá také má svůj vlastní motor, Type 50, řadový osmiválec o pěti litrech objemu. Celkem dávají oba motory 900 koní a hřídeli vedenými kolem kokpitu pohánějí vrtule; jsou totiž umístěny vzadu, až za pilotem.

Motory nejsou za sebou rovně, jak ukazují i obrázky, nýbrž jsou trochu vyosené. Mají bezodporový systém chlazení, horký vzduch je vypouštěn na zadních stranách křídel. A všechny klapky a dokonce i podvozek jsou ovládány automaticky, jakýmsi analogovým počítačem. Tohle letadlo bylo v roce 1938 úplně ve všem tak napřed, jak jen být mohlo.

Letadlo bylo vyvinuto jako závodní stroj, takže muselo být rychlé. Cílem bylo mimo jiné překonání rychlostního rekordu, který měl tehdy hodnotu okolo 700 km/h; 100P mělo letět ještě o 100 km/h rychleji. Tomu je podřízena konstrukce i tvar jak křídel, tak i ocasu, a stroj má pro co nejlepší aerodynamiku zatahovací podvozek. Jeho konstrukce je z největší části dřevěná. Ettore Bugatti na něm pracoval spolu s Louisem de Mongem, šéfkonstruktérem automobilů Bugatti.

Bugatti 100P nicméně nikdy nevzlétlo. Bugatti s de Mongem ho nestihli dokončit před uzávěrkou přihlášek v září roku 1939 a pak ho museli schovat před invazí nacistů do Francie. Po celou válku a dalších 25 let letadlo hnilo v hangáru a až poté bylo zrenovováno, jenže stále není letuschopné. Napřed bylo v Národním muzeu amerických vzdušných sil a donedávna stálo v muzeu EAA AirVenture ve Wisconsinu.

Údajně není způsob, jak tohle originální letadlo dostat do vzduchu jeho vlastní silou. Existuje ale tým lidí, kteří nové podle původních Bugattiho plánů. Nový stroj je podle je podle popisu na Kickstarteru tak blízko originálu, že se dokonce dají zaměnit i některé díly. Stroj ještě není hotov, ještě nelétá, ale už umí stojí a sám jezdit po runwayi a na tenhle pohyb se můžeme podívat na videu níže. Přejme zdar, je to rozhodně zajímavý projekt, pocta člověku, který posunul vpřed vývoj automobilů. A také letadel, jak vidno...


Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 1 - bugatti 100p 01Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 2 - bugatti 100p 02Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 3 - bugatti 100p 03Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 4 - bugatti 100p 04Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 5 - bugatti 100p 05Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 6 - bugatti 100p 06Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 7 - bugatti 100p 07Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 8 - bugatti 100p 08Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 9 - bugatti 100p 09Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 10 - bugatti 100p 10Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 11 - bugatti 100p 11Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 12 - bugatti 100p 12Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 13 - bugatti 100p 13Bugatti 100P: „Veyron nebes” Ettore nemohl dokončit, teď vzlétne - 14 - bugatti 100p 14
Bugatti 100P je skutečně úchvatný kus techniky

Zdroj: Gizmodo

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.