Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Bohatí sběratelé se poperou o nejlepší kus dodnes nejrychlejšího auta světa bez turba
20.7.2019 | Petr Miler
Vzniklo jich jen 106, pouze 64 může na silnice, pouhé 2 z nich jsou v tzv. LM specifikaci a jediný k tomu má sadu pro lepší přítlak. Pokud existuje Svatý grál sběratelů mezi moderními auty, máte ho před sebou.
Svět poznal za poslední dekády řadu výjimečných aut, žádné z nich se ale svou jedinečností nemůže rovnat McLarenu F1. Nejde tu ani o to, že byl tak rychlý, že Ferdinand Piëch musel utopit miliardy ve vývoji Bugatti Veyron, aby jej rychlostně překonal, jde tu spíše o přístup k jeho konstrukci. Bez přehánění geniální konstruktér Formulí 1 Gordon Murray svého času nějak přesvědčil své kolegy z McLarenu, aby následovali jeho extrémní puntíčkářství a stvořil auto promyšlené v tolika detailech, že to dodnes bere dech.
Navzdory tomu, že mělo jít o vůz velmi omezené produkce, která byla nakonec ještě omezenější, bylo na autě skoro všechno vyrobeno na míru. Murray osobně řešil každý detail a kdysi jsme vzpomínali, že obyčejný nemohl být ani měnič CD. Na to, jak pomalu týral dodavatele, nedávno vzpomínal i někdejší šéf prodejů. Do F1 si Murray vyžádal třeba také specifické reproduktory s co nejlehčími magnety. Lidé z Kenwoodu za ním pravidelně chodili s prototypy, on si je několikrát položil na váhu a řekl jen: „Příliš těžké.” A šli zase pryč. A chodili do té doby, dokud nebylo uspořeno pár gramů hmotnosti.
Až s odstupem času se svět dozvěděl, co všeho za vývojem McLarenu F1 stálo a do jisté míry i proto se až nyní stává tak ceněným sběratelským artiklem. Jeho ceny se pohybují ve stovkách milionů Kč, i když ještě před 20 léty by vám na některý z dostupných exemplářů stačily jednotky. Kolik bude stačit na ten, který vám ukážeme dnes, si netroufáme odhadovat, je ale velmi pravděpodobné, že jím bude pokořen aukční rekord. Do prodeje totiž míří kus, který sami lidé z McLarenu považují za ten úplně nejlepší.
Jde o exemplář s šasí č. 18., který vznikl jako jeden z „běžných” F1, postupem času se ale dočkal péče jako žádný jiný. Býval tmavě modrý s černým interiérem, druhý majitel z něj ale nechal vytesat pravé umělecké dílo. Karoserii změnil na šedou, interiér na béžový, především mu ale nadělil LM specifikaci při zachování silniční homologace a všech komfortních prvků.
Mistrovský dvanáctiválec z rukou jednoho z nejlepších motorářů všech dob se tak dočkal úpravy, po níž točí o 1 000 otáček více a dokáže na kola poslat až 680 koní. Dostal dále navíc dva chladiče, dodatečný chladič převodovky a upravené výfuky. Něco takového mají pouhé dva silniční exempláře F1 na celém světě, tento navíc dostal rozsáhlý aerodynamický kit, s nímž má generovat více přítlaku než závodní GTR. A také závodní pružiny a tlumiče s nejměkčím nastavením, aby auto dále bylo použitelné v běžném provozu.
I kdyby vás toto neohromovalo (a mělo by, protože dodnes nejrychlejší auto světa bez turba tak bude ještě rychlejší), už barevná kombinace a celkový stav vozu dokáže sebrat dech. Sám McLaren k autu řekl, že jde o nejintenzivněji vyladěný F1, který kdy postavil a to samo o sobě je vstupenkou mezi nejvzácnější auta, jaká kdy vznikla. Bohatí sběratelé se o tento kus poperou a nedivili bychom se, kdyby na aukci RM Sotheby's 15. srpna v Monterey padaly až absurdní sumy. Za tohle auto může dát někdo půl miliardy korun jako nic...






















































Nejlepší kus jednoho z nejlepších supersportů vůbec stojí za pozornost, nejen bohatých sběratelů
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
U Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 6 hodinamiAž bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Němci radí krajanům: Elektromobil si teď rozhodně nekupujte, sází ale na velmi ošidnou kartu
před 3 hodinamiŠéf Nissanu skončil, situace firmy už je neúnosná. Jeho náhrada by si měla hlídat záda
před 5 hodinamiU Volva už nemyslí hlavou. Stáhli bizarní reklamu vytvořenou AI z toho nejabsurdnějšího důvodu: Kvůli emisím CO2
před 6 hodinami„Žlutí andělé” v Německu vyráží na pomoc elektromobilům dramaticky častěji, loni o 46 procent. Hlavní důvod? Baterka
před 7 hodinamiŠkoda v zoufalé snaze prodat nějaký ten elektromobil povolala na pomoc psy, prý je mají radši
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva