BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč

(+ video) Osm tisíc vyrobených kusů, řadový šestiválec a hlavně unikátní dveře - to je BMW Z1. Tento exemplář je k mání s 197 najetými km.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč

14.5.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Osm tisíc vyrobených kusů, řadový šestiválec a hlavně unikátní dveře - to je BMW Z1. Tento exemplář je k mání s 197 najetými km.

BMW Z1, první roadster z Mnichova označený písmenkem Z, je na silnici velmi vzácný úkaz - mezi březnem 1989 a červnem 1991 vzniklo pouze osm tisíc těchto strojů. Většina z nich měla červenou, černou nebo zelenou barvu a tmavě šedý interiér.

To je i případ stroje, o kterém je dnes řeč - červené BMW Z1 s šedým interiérem je na prodej. Bude se prodávat v aukci na okruhu Silverstone 24. května. Vyvolávací cenu neznáme, odhady té konečné však hovoří o 50 - 60 tisících liber, tedy 1,65 - 2 milionech korun.

Jistě, je to vzácné auto, tím spíše, že do Británie jich bylo dovezeno jen velmi málo, protože se sériově nevyráběly s volantem vpravo. Hlavní důvod, proč o něm píšeme, ale leží jinde - tento červený exemplář není registrovaný a tachometr ukazuje pouze 197 najetých kilometrů od roku 1990, kdy vznikl. Pomineme-li tedy 24 let věku, je tento stroj v podstatě nový.

BMW Z1 vzniklo v 80. letech 20. století. Z znamenalo „Zukunft”, tedy „budoucnost”, a tento stroj byl prvním roadsterem mnichovské značky od dob modelu 507. Motor a manuální pětikvalt Getrag pocházely z BMW 325ix řady E30, zadní kola tedy poháněl 2,5litrový řadový šestiválec o výkonu 170 koní a 222 Nm. Na stovce bylo za 7,9 sekundy a zvládlo až 225 km/h. Podvozkově je Z1 podobná E30, zejména vepředu, vzadu ale najdeme víceprvkové zavěšení - jedno z prvních, které BMW kdy použilo. Nastavení podvozku je však od E30 odlišné.

Části interiéru byly také převzaty z E30, šasi a karoserie však byly zcela odlišné. Konstrukce z galvanizované oceli se zinkovými svary byly doplněny kompozitovým spodkem, takže torzní tuhost vozu byla velmi dobrá. Karoserie byla plastová a panely se daly snadno odmontovat a mohly být nahrazeny stejnými kusy jiné barvy.

Největším tahákem tohoto stroje však bezesporu jsou dveře. Rowan Atkinson o nich údajně řekl: „Neotevírají se, prostě zmizí. Stisknete tlačítko, které je docela tvrdé a je noční můrou pro kohokoliv s většími nehty, a dveře i s oknem zmizí do karoserie. Pak se poskládáte dovnitř přes vysoký práh, což je velmi nedůstojné, pokud máte sukni, a zatáhnete za páku vevnitř, čímž se dveře i s oknem zvednou zpátky. Je to velmi působivé.”

Dveře bylo možno ovládat i manuálně pro případ poruchy elektroniky a se zavřenými dveřmi šlo zatáhnout jen okna. Vysoké prahy ale znamenaly na tu dobu docela dobrou ochranu posádky při bočním nárazu; airbagy se tehdy ještě nenosily, jak je vidět i na velmi útlém středu volantu.

BMW Z1 bylo k mání v šesti barvách karoserie a čtyřech barvách interiéru. Nejvzácnější jsou auta se žlutou karoserií, kterých vzniklo 133, a vozů s červeným interiérem bylo vyrobeno dokonce jen 38. Dvě speciální barvy, bazénová modrá (Swimming Pool Blue) a ach-tak-oranžová (Oh-So-Orange) jsou každá jen na jediném kusu. Tyto dva vozy byly vyrobeny pro jejich tvůrce, dr. Ulricha Beze a Harma Lagaaye.

V sériové výbavě bylo ABS, žádná vyrobená Z1 však neměla klimatizaci - do palubní desky se nevešly jednotky topení a klimatizace zároveň. Docela složitá konstrukce by mohla napovídat vysoké hmotnosti, ale opak je pravdou - lehká karoserie i šasi se postaraly o pohotovostní hmotnost pouhých 1 290 kilogramů.

Na premiéře na autosalonu IAA ve Frankfurtu v roce 1987 vzbudil roadster Z1 velký ohlas, Mnichov se tedy rozhodl jej vyrábět. Nedlouho na to však měl na stole na pět tisíc objednávek. Z výsledných osmi tisíc kusů bylo zhruba 6 500 prodáno v Německu, hned za ním se umístila Itálie. Všechna vyrobená auta měla levostranné řízení, až na jediný, poslední kus, který byl vyroben zcela ručně a měl volant na pravé straně. Svou verzi představila i Alpina, nazvala ji RLE a vyrobila jen 66 kusů, z nichž půlka cestovala do Japonska a druhá půlka zůstala v Evropě.

Pokud tedy máte zájem o kus automobilové historie, který nakonec oproti roadsteru 507 nebo jeho nové inkarnaci Z8 bude za hubičku, aukce se odehraje v Silverstonu již za pár dnů.


BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 1 - nove bmw z1 na prodej 01BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 2 - nove bmw z1 na prodej 02BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 3 - nove bmw z1 na prodej 03BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 4 - nove bmw z1 na prodej 04BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 5 - nove bmw z1 na prodej 05BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 6 - nove bmw z1 na prodej 06BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 7 - nove bmw z1 na prodej 07BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 8 - nove bmw z1 na prodej 08BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 9 - nove bmw z1 na prodej 09BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 10 - nove bmw z1 na prodej 10BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 11 - nove bmw z1 na prodej 11BMW Z1: téměř nový kus je na prodej, přijde na 1,5 až 2 miliony Kč - 12 - nove bmw z1 na prodej 12
Toto červené BMW Z1 bude k mání na aukci v Silverstonu koncem května. Má najeto 197 kilometrů a odhad konečné ceny je do dvou milionů korun


Kanál LoonyGarage na YouTube loni zveřejnil video se dveřmi BMW Z1. Můžete se přesvědčit, že stály za to

Zdroje: Carscoops

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.