Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW potají vyvíjelo nástupce odpískaného sporťáku i8, nakonec ho ale zařízlo též
10.2.2024 | Petr Miler
Uvážíme-li, co nakonec dostalo zelenou místo něj, je to docela tragický obrázek současného uvažování mnichovské automobilky. Tohle auto by prodejní tabulky jistě nedrtilo, při použití té správné techniky z něj ale mohla být legenda. Z XM je leda ostuda.
Ošklivé, otylé a nechtěné, těmito slovy jsme před pár dny častovali BMW XM, když si jej na paškál vzal jeden dubajský úpravce. Jsou to „ošklivá slovíčka” a věřte nám, že takové věci neříkáme rádi. Ale co lze na adresu tohoto mastodonta poznamenat, když vypadá tak, jak vypadá, extrémním výkonem ani pořádně nemaskuje svou šílenou hmotnost a ve výsledku se při své ceně ani pořádně neprodává? Před realitou nemíníme zavírat oči.
XM absurdně dorazilo na trh jako první samostatný produkční model sportovní (anebo marketingové?) divize M od dob legendární M1, což zní skoro jako sarkasmus, když jde o skoro 2,8tunové SUV. Přitom stačilo málo a vše se mohlo vyvinout docela jiným směrem, jak nyní prozradil šéfdesignér automobilky Domagoj Dukec.
Podle něj firma nejprve pracovala na docela jiném samostatném stroji divize M, modelu zvaném (aspoň pracovně) I16, který by se stal nejen ideovým nástupcem M1, ale i náhradou za odpískanou a popravdě nepříliš žádanou ani povedenou i8. Ta sice přišla s tou správnou koncepcí a snad i zajímavým designem, s tříválcovým hybridním pohonem ale nikdy nemohla vzít nadšence u srdce. Jakým směrem by v tomto ohledu zamířila I16, nevíme, designově ale působí ještě zajímavěji.
Dukec totiž zveřejnil oficiální ilustrace a rendery sportovního kupé, od nějž se měla odvíjet sériová verze. Auto zjevně vychází z poněkud ujetého konceptu Vision M Next z roku 2019, vzhled ale posílá do přijatelných mezí. Vůz tak vzhledově funguje jak coby moderní stroj, tak coby reinterpretace zmíněné M1. A řekli bychom, že nevypadá vůbec špatně. Dukec navíc upřesňuje, že designový vývoj kompletního auta (tedy i interiéru, který nevidíme) proběhl velmi rychle, stalo se tak za méně než 12 měsíců. A ani vdechnutí života sériovému vozu vy nebylo složité, neboť BMW by se podrželo použití karbonového monokokou z i8. I když tedy vůz přesvědčivě mířil směrem k produkci, automobilka ho nakonec zařízla též. A pandemie Covidu v tom mohla hrát roli.
„Zatímco jsme tlačili na to, aby se auto vyrábělo, svět se v roce 2020 změnil. A tak práce na projektu musely být bohužel zastaveny,” říká dnes poněkud smutně Domagoj D. Přesto neztrácí naději, podle něj vždy čeká za rohem něco nového. Že by to ovšem byla další interpretace původní M1, v to snad ani nedoufáme. Naopak příchod dalšího z otylých SUV á la XM nelze nikdy vyloučit...




BMW M1 a i8 mohly dostat docela zajímavého nástupce, říkal si I16. Nakonec z něj nezbylo víc než tyto malůvky. Foto: BMW
Zdroje: Domagoj Dukec@Instagram, BMW
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva